مکمل بنزین
گوناگونخبر

خودران‌های نیسان ایمن‌تر از خودروهای تسلا خواهند بود!

امسال نیسان جزو یکی از خودروسازانی بود که محصولاتش را در نمایشگاه CES به نمایش درآورد. سئو این کارخانه (کارلوس قصن) از تکنولوژی جدید SAM (مربوط به چگونی جابه‌جایی وسایل نقلیه خودران) صحبت کرد. به نظر می‌رسد راه ورود نیسان به دنیای خودران‌ها کمی متفاوت‌تر از دیگر کارخانه‌های خودروسازی باشد. نیسان معتقد هست که خودران‌ها در بعضی مواقع خاص احتیاج به راننده دارند ولی دیگر کارخانه‌ها سعی در حذف نقش راننده و حتی خود راننده هستند. خودران‌های نیسان در مواقع خطرناک و ریسک‌پذیر با استفاده از تکنولوژی SAM می‌توانند با اپراتورهای حاضر صحبت کنند.

برای مثال راننده در اتوبانی قرار می‌گیرد که تصادف اتفاق افتاده و ترافیک و راه‌بندان ایجاد کرده و تنها یک لاین با راهنمایی پلیس وجود دارد؛ در این مواقع اکثر خودران‌ها در جای خود متوقف می‌شوند ولی نیسان عنوان می‌کند که در این موقعیت احتیاج به راننده است که از تکنولوژی SAM استفاده کرده و بعد از ارتباط با اپراتور خودران می‌تواند دستورات لازم را دریابد و مسیر خود را به لاینی که ماشین‌ها در حرکت هستند درآورد.

imageshandler-ashx-2

در واقع با استفاده از این تکنولوژی خودران هم شرایط موجود را بر اساس الگوریتم‌های یادگیری ماشین به مرور زمان یاد می‌گیرد و اگر دفعه بعدی در این چنین موقعیتی قرار گرفت خود می‌داند چطور خودرو را به جلو براند و دیگر نیازی به استفاده از تکنولوژی SAM نیست. این یک روش جدید ولی پر هزینه است زیرا باید اپراتورهایی باشند تا ارتباط با آن‌ها برقرار شود و بعلاوه باعث می‌شوند که خودران‌ها باعث اتفاقاتی همچون تصادفات منجر به مرگ نشوند و از طرف دیگر یاد بگیرند که چطور در مواقع خطرناک پاسخگو باشند. هنوز زمان مشخص ورود این تکنولوژی به خودران‌های نیسان مشخص نشده اما ژاپن اعلام کرده این تکنولوژی را امسال در خودروهایش به کار می‌بندد.imageshandler-ashx-3

ژاپن ابتدا این خودروها را در نواحی مشخصی به کار می‌گیرد و کم‌کم تا سال ۲۰۲۰ این تکنولوژی را به خیابان‌هایش خواهد فرستاد که یکی از دلایل آن برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو است. این آزمایشات با همکاری دولت ژاپن و کمپانی اینترنت DeNA برای گسترش این استفاده خودران‌ها عنوان شده که می‌توانند در اوبر یا دیگر شرکت‌های به اشتراک گذاری خودران‌ها یا حتی برای کارهای تجاری استفاده شوند. در آینده نزدیک نیسان لیف مجهز به ProPILOT می‌شود و در اتوبان‌های این کشور به حرکت در می‌آید ولی به همراه کمک راننده و کنترل رادارهای موجود این آزمایش انجام خواهد گرفت.imageshandler-ashx-4

این خودران از سال ۲۰۱۸ باید توان جابجایی در لاین‌های مختلف در اتوبان‌ها را داشته باشد حتی در مواقعی که ترافیک به وجود می‌آید و تا سال ۲۰۲۰ این خودرو دیگر نیازی به راننده در خیابان‌های شهر نخواهد داشت و یک خودران کامل خواهد بود. نیسان یکی از کارخانه‌های است که می‌خواهد قدم به قدم با اطمینان جلو برود. این پروژه با همکاری گروه نیسان رنو انجام می‌شود که در حال حاضر خودروهای میتسوبیشی را نیز در بردارد.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا