مکمل بنزین
گوناگونخبر

درخت سکویای کالیفرنیا معروف به تونل درختی سقوط کرد!

این درخت سکویا ۲۰۰۰ سال سن داشت و بیش از صد سال پیش تونلی از وسط تنه درخت باز شد که ماشین و مردم می‌توانستند از زیر آن بگذرند. این درخت در پارک ملی درختان غول پیکر کالیفرنیا می‌زیست، اما در روز ۸ ژانویه سال جاری میلادی بر اثر طوفان شدید واژگون شد. یکی از مرتع‌داران منطقه سن تقریبی این درخت را بیش از ۱۸۰۰ سال اعلام کرده‌است. بعد از تونل درختی واوونا (Wawona Tunnel Tree) در پارک ملی یوسمیتی، مردم محلی این بار تونلی را در تنه این درخت سکویا در دهه ۱۸۸۰ میلادی حفر کردند.

بنا به وب‌سایت خبری SFGate، هفته گذشته ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی یکی از کارکنان پارک شاهد افتادن این درخت عظیم بر روی زمین بود که صدای آن را شبیه به صدای انفجار بمب توصیف کرد. حتی صبح روز این واقعه مردم بسیاری از زیر این درخت رد شدند و با آن عکس یادگاری گرفتند ولی بعدازظهر دیگر از قامت ایستاده این درخت خبری نبود.

APTOPIX-Drive-Thru-Se_sham-725x481

با وجود غول پیکر بودن سکویا، تنها ۱۲۲ سانتی‌متر از این درخت به زمین ریشه دوانده بود. محیط بانان پارک ملی کالیفرنیا کج شدن درخت به یک طرف را گزارش کرده بودند و با آمدن باران سنگین و زیاد در مدت زمان کوتاه باعث شد که زمین اطراف این درخت کاملا خیس شود و اجازه حرکت به ریشه‌ها را بدهد و در کمتر از چندین دقیقه این درخت را واژگون کند. درختان سکویا با ۱۱۰ متر طول و ۵۰ تا ۸۵ متر ارتفاع جزو بزرگترین درختان جهان محسوب می‌شوند و به طور متوسط عمری ۳۰۰۰ ساله دارند.

california-storms

مسئولان این پارک تصمیم گرفته‌اند که این درخت را همین طور به حال خود رها کنند زیرا بقایای این درخت می‌تواند زیستگاهی برای دیگر موجودات فراهم کند و کم‌کم با پوسیده شدن مواد مغذی برای خاک و دیگر درختان سکویا این پارک تولید خواهد کرد. آخرین خودرو سال ۱۹۳۱ میلادی از زیر این درخت سکویا عبور کرد و بعد از ملی شدن پارک دیگر اجازه عبور به خودروها از زیر آن داده نشد.

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا