Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه تیوولی دوست‌داشتنی و داستر با تجربه

خانواده‌های پرجمعیت در کنار تعداد زیادی از علاقه‌مندان به خودروهای کراس اوور، باعث شده‌اند که این کلاس از اتومبیل‌ها، بازار بسیار پر رونقی داشته باشند.

در سرتاسر دنیا تعداد زیادی از خودروها در سایز‌های متفاوت در کلاس‌ کراس‌اوورها و شاسی بلندها وجود دارند اما متاسفانه این تنوع به‌خصوص زمانی که بحث قیمت مطرح می‌شود، در ایران چندان زیاد نیست و ما بیشتر از لحاظ قیمتی و فرم بدنه، خودروها را با هم مقایسه می‌کنیم تا خریداران بتوانند بهتر انتخاب کنند.

امروز در چرخان به‌سراغ محصولاتی رفته‌ایم که شباهت چندانی به‌هم ندارد و بیشتر به‌دلیل بحث قیمت آن‌ها را در کنار هم قرار داده‌ایم. سانگ‌یانگ تیوولی که مدتی است با تمام فراز و نشیب‌های آزاردهنده نمایندگی‌اش، در خیابان‌های شهر دیده می‌شود و رنو داستر نیز یک محصول متوسط از یک کمپانی قدیمی بوده که طرفداران خاص خود را دارد.

SsangYong-Tivoli-2016-800-03

سانگ‌یانگ با عرضه تیوولی تا حدودی توانست خود را از شکست و ناکامی دور کند، این برند که قدیمی‌ترین خودروساز کره‌ای محسوب می‌شود، مدت‌هاست که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و همین باعث شد سهام این شرکت به یک برند هندی فروخته شود.

بنابراین از زمانی که به سلطه ماهیندرای هند درآمد، توانست با عرضه تیوولی جایگاه خود را ارتقا ببخشد. این خودرو در سال 2014 به صورت یک کانسپت با نام X100 معرفی شده بود که طرح زیبای آن از همان ابتدا نظرات را به‌خود جلب کرد و باعث شد سانگ‌یانگ تصمیم به تولید تیوولی بگیرد. تیوولی مناسب تمام افرادی هست که به یک کراس‌اوور کوچک علاقه دارند.

New-Dacia-Duster-2017-06

داچیا داستر یا همان رنو داستر یک محصول کم استهلاک از برند زیرمجموعه رنو است که بیشتر در زمینه تولید خودروهای ارزان قیمت و مفید، فعالیت می‌کند. داستر به‌عنوان یک کراس‌اوور کوچک، توانایی زیادی دارد که باعث استقبال جهانی شده است. رنو از سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفت این کراس‌اوور جمع‌وجور را برای رفع نیازهایی فراتر از شهر معرفی کند. بد نیست کمی دقیق‌تر این ۲ محصول را با هم مقایسه کنیم.

بخش خارجی

SsangYong-Tivoli-2016-800-04

چهره خاص تیوولی برتر است، اما از لحاظ استایل، این خودرو نمی‌تواند حس داشتن یک شاسی بلند را به مالکان منتقل کند. زمانی که به چهره تیوولی خیره می‌شوید، یک ظاهر عصبانی و جذاب را مشاهده خواهید کرد که یک طراحی ساختارشکنانه و زیبا را به‌رخ حریفان می‌کشد.

چراغ‌های روشنایی در روز به‌صورت LED در بالای چراغ‌های جلو قرار داده شده و در زمان روشن بودن این چراغ‌ها، می‌توان آن را به ابروهای تیوولی، تشبیه کرد. جلوپنجره این محصول به‌صورت باریک طراحی شده که در کنار چراغ‌های بزرگ، بسیار هماهنگ و اسپرت خواهد بود.

نمونه این طراحی جلوپنجره مشبک را می‌توانید تا حدودی در برخی از شاسی بلندهای تویوتا مشاهده کنید. شیشه‌های دودی و سایز مناسب لاستیک‌ها همراه با خطوط بدنه خاص که بیرون‌زدگی آن‌ها در گلگیر جلو و عقب، باعث شده بدنه عضلانی شود، یک نمای خوب را ایجاد کرده است. در نمای عقب نیز، تیوولی یک طراحی منحصربه‌فرد دارد؛ مخصوصا طرح چراغ‌ها و حک شدن نام تیوولی با طرح کرومی رنگ بر روی درب صندوق عقب.

New-Dacia-Duster-2017-01

تیوولی 4,195 میلی‌متر طول و 1,795 میلی‌متر عرض دارد که ابعاد کوچک‌تر آن نسبت به رنو داستر، کاملا مشهود است. داستر 4,315 میلی‌متر طول دارد و عرض آن نیز در حدود 1.820 میلی‌متر است. این خودرو از چهره ساده‌تر و سنگین‌تری برخوردار بوده که کمتر کسی می‌تواند لقب زیبایی را به آن اعطا کند.

از لحاظ ظاهری، داستر شبیه‌ترین مدل به نیسان رونیز‌های قدیمی بوده که برخلاف چهره ساده، حس داشتن یک شاسی‌بلند را به شما منتقل خواهد کرد. خطوط بدنه، چراغ‌های جلو و عقب همه‌ از طراحی ساده‌ای برخوردار هستند اما رنو سعی کرده با بخش‌های کرومی بیشتر، رنگ و لعاب بهتری به این خودرو ببخشد. از لحاظ ظاهری بدون شک‌، تیوولی با اختلاف بسیار زیادی بهتر از داستر است.

بخش داخلی

طراحی داخلی تیوولی مانند نمای ظاهری، بسیار خوب نقش‌بندی شده، به‌طوری که کابین داستر از لحاظ زیبایی در مقابل تیوولی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

شما در داخل کابین تیوولی با یک فضای مدرن روبرو هستید که هرآنچه که بخواهید در اختیارتان است و به‌راحتی می‌توانید به بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشید. طراحی غربیلک‌فرمان، داشبورد و تمام بخش‌ها از نشانه‌های اسپرت بودن بهره می‌برند. صفحه‌نمایش استفاده شده در کابین تیوولی به حدی باکیفیت است که به تنهایی می‌تواند دلیل برتری این خودرو نسبت به داستر باشد.

از لحاظ فضای داخلی اگر چه داستر ابعاد بزرگتری دارد اما اختلاف زیادی بین این دو محصول دیده نمی‌شود، داستر از لحاظ طراحی داخلی، شباهت زیادی به تندر ۹۰ دارد و از پلتفرم مشترکی نیز بهره می‌برند. این نوع طراحی برای فضای داخلی این خودرو، باعث شده شما با یک کابین نه‌چندان مدرن و با ظاهری قدیمی روبرو باشید که کمی هم ناامید کننده است. بنابراین تیوولی کابینی به مراتب مدرن‌تر و زیباتر از داستر دارد که باعث می‌شود انتخاب ما در این بخش، تیوولی باشد.

بخش فنی

duster-11

تیوولی مجهز به پیشرانه 1597سی‌سی با حداکثر توان 128 اسب بخار است. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر 160 نیوتن متر در 4600 دور در دقیقه را دارد. در مقابل داستر به یک موتور حجیم‌تر مجهز شده است. پیشرانه این خودرو 1998 سی‌سی بوده و توانایی تولید 135 اسب بخار قدرت را دارد. حداکثر گشتاور 195 نیوتن‌متر در تعداد دور کمتر، یعنی 3750 دور بر دقیقه، نشان می‌دهد که از لحاظ فنی داستر قوی‌تر از تیوولی است.

همچنین نسخه تک‌دیفرانسیل تیوولی در ایران موجود بوده در حالی که داستر را می‌توان به‌صورت ۲ دیفرانسیل نیز سفارش داد که از لحاظ شرایط آفرود و همچنین در جاده‌های کوهستانی، عملکرد بسیار بهتری نسبت به تیوولی خواهد داشت. براساس منابع خارجی عملکرد گیربکس ۴ سرعته و تیپ‌ترونیک داستر بسیار بهتر از گیربکس 6 دنده تیپ ترونیک Aisin تیوولی بوده و در برخی از موارد کندی عملکرد در گیربکس‌های تیوولی دیده شده است. بنابراین داستر از لحاظ فنی، شرایط بهتری نسبت به تبوولی دارد.

تجهیزات

SsangYong-Tivoli-2016-800-11

جذابیت یک خودرو، بخش‌ها مختلفی دارد که تجهیزات ایمنی و رفاهی، اهمیت فراوانی در این بحث دارند. مقایسه تیوولی و داستر از لحاظ تجهیزات مانند مقایسه یک آپارتمان لوکس با یک واحد مسکونی در طبقه زیر همکف است!

از جمله تجهیزات تیوولی می‌توان به ایربگ راننده و سرنشین جلو، ایربگ‌های پرده‌ای، ایربگ‌های جانبی، مجموعا 6 کیسه هوا در 10 نقطه مختلف، سیستم فعال شونده پشت سری‌ها در هنگام تصادف، سنسور عقب جهت پارک خودرو، دوربین دید عقب، شیشه‌های جلو ضد اشعه، شیشه‌های برقی و مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع (سمت راننده)، آینه‌های کناری برقی تاشو، صندلی‌های ردیف جلو و عقب چرم مجهز به گرم کن صندلی‌های جلو‌، کروز کنترل و ورود بدون کلید اشاره کرد.

New-Dacia-Duster-2017-04

در مقابل داستر فقط چند آپشن ساده دارد که عبارتند از کیسه ایمنی هوا راننده و سرنشین جلو، دستگیره داخلی درب‌ها با روکش کرومی، آیینه‌های بغل برقی، شیشه برقی با محافظ، ریموت کنترل، کروز کنترل، صفحه نمایش دمای بیرون، رینگ آلومینیومی، چراغ مه شکن جلو و سنسور عقب. بنابراین از لحاظ تجهیزات، تیوولی خودروی مجهزتری خواهد بود.

قیمت

رنو داچیا داستر مدل ۲۰۱۷ با تمامی امکانات و سیستم دو دیفرانسیل در حال حاضر با قیمتی در حدود ۱۱۹.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود در حالی که سانگ‌یانگ تیوولی که به صورت محدود عرضه می‌شد، در بازار قیمتی در حدود ۱۱۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان دارد.

با توجه به امکانات و طراحی به‌نظر خرید تیوولی کمی معقول‌تر باشد، البته اگر خواستار محصولی پر قدرت‌تر از لحاظ فنی هستید، و به گزینه ۲ دیفرانسیل فکر می‌کنید، داستر می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد چرا که یکی از بهترین خودروهای دو دیفرانسیل ارزان‌قیمت در دنیا و ایران است.

همچنین اگر بخواهیم خودروها را بر اساس شرکت ارائه دهنده خدمات بسنجیم، نگین خودرو شرکت متعهد‌تری نسبت به رامک خودرو خواهد بود. چرا که مدت‌هاست رامک‌خودرو با تاخیر در تحویل محصولات سانگ‌یانگ و عدم ارایه خدمات پس از فروش مناسب و همچنین دریافت هزینه‌های گزاف از خریداران برای تعمیر محصولات، مشتریان خود را آزرده خاطر کرده و این باعث شده که مردم تمایل کمتری نسبت به خرید خودروهای تیوولی از این نمایندگی نشان دهند و باعث افت جایگاه سانگ‌یانگ در ایران شده است.

به گروه تلگرامی سانگ یانگ تیوولی ملحق شوید

Telegram-Group-tivoli

به سوپر گروه رنو داستر ملحق شوید

5 دیدگاه
  1. اشکان می گوید

    یکی از یکی زشت تر!!!

  2. حامد می گوید

    تیوولی خیلی خیلی بهتره
    داستر شبیه آمبولانسه

  3. حامد می گوید

    تیوولی خیلی بهتر و زیباتره
    داستر شبیه آمبولانسه

  4. ناشناس می گوید

    داستر بسیار بسیار بهتر از تیوولی است و قدرت خیلی عالی دارد و موتور آن هم بسیار کم صدا تر است .

  5. حمید می گوید

    داستر : مردونه با اصالت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.