مکمل بنزین
گزارشبرگزیده‌ها

گزارشی از گردهمایی اعتراضی کلاسیک سواران به پلاک تاریخی!

روز جمعه هشتم اردیبهشت 96 در پارکینگ مجموعه ورزشی آزادی، حضور انبوه خودروهای کلاسیک در نوع خود بسیار جالب بود. صاحبان خودروهای کلاسیک در این گردهمایی که در اعتراض به تصویب طرح اعطای پلاک‌های تاریخی به خودروهای کلاسیک توسط دولت از سوی کلاسیک سواران برگزار می‌شد، با استفاده از برچسب‌هایی که روی آن هشتگ #نه_به_پلاک_تاریخی درج شده بود، در پی درخواست راه حل جدیدی از مسئولین کشور بودند.

full-2

در پی صحبت با برخی از صاحبان این خودروهای خاص، گران و البته جذاب و زیبا، با یکی از صاحبان این خودروها آقای پویان ایروانی هم صحبت شده تا ببینیم که جریان چیست.

ایروانی درباره علت شکل گیری کمپین نه به خودروهای فرسوده گفت: حدود ده سال پیش بحث پلاک تاریخی با هدف نجات خودروهای کلاسیک و حفظ محیط زیست در انجمن کلاسیک سواران مطرح شده که به دلیل عدم پیگیری از طرف مدیریت انجمن، به جایی نرسید. پس از آن دوباره در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، طرح مذکور توسط مدیریت وقت میراث فرهنگی آقای بقایی در هیات وزیران مطرح و نهایتا در شهریور ماه سال 1395 قانون حفظ و سیانت از خودروهای کلاسیک در همین هیات تصویر گردید.

404

عهدنامه ترکمانچای خودروهای کلاسیک:

ایروانی طرح پلاک تاریخی را چیزی شبیه به عهدنامه ترکمانچای دانسته و می‌گوید در این طرح کارگروهی معرفی شده که جز ضرر هیچ ارمغانی برای مالکان خودروها ندارد. در واقع در قالب این طرح خودروهای کلاسیک پس از اخذ پلاک تاریخی بخشی از میراث فرهنگی شده و کنترل، استفاده و مالکیت آن‌ها از دست صاحبانشان خارج می‌شود. این محدودیت حتی برای خرید و فروش و تعویض قطعات تنها با مجوز این کارگروه نیز خواهد بود.

همچنین در قالب این طرح این خودروها تنها می‌توانند سالانه 5 هزار کیلومتر و آن‌هم در مسیرهای مشخص‌شده کارگروه تردد نمایند.

در بخش دیگری از این آیین نامه آمده که شماره گزاری وسایل نقلیه فاقد سابقه شماره گذاری، در سیستم راهنمایی و رانندگی با ارائه مستندات منوط به تایید و بررسی کارگروه قابل اجرا خواهد بود.

clasic-01

در پایان خواسته مالکان و معترضان به قانون تصویب اعطای پلاک تاریخی به خودروهای کلاسیک این بود:

  • کارگروه توسط افرادی مدیریت شود که سابقه شناخت فنی و شناخت خودروهای کلاسیک را داشته باشند. افرادی صالح که دارای اطلاعات فنی روز خودرو هستند و دنبال منافع شخصی نباشند.
  • مصوبه پلاک تاریخی لغو شده و طرحی کارشناسی شده جهت حفظ خودروهای کلاسیک تدوین شود تا هم منافع مالکان خودروهای کلاسیک حفظ شده و هم در کنار حفاظت از محیط زیست علاقه‌مندان به این رشته هم جذب شوند!

باهم تصاویری از این خودروهای کلاسیک را می‌بینیم:

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با تشکر از همایت و قلم زیبای اقای بهمنی عزیز
    ممنون که به فکر این سرمایه های ملی هستید

    1. موفق و موید باشید، انشالله که نتیجه خیری براتون داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا