مکمل بنزین
گوناگونخبر

تویوتا می‌خواهد هوش مصنوعی را به ماشین‌های خودران بیاورد

کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل، اپل و خودروسازان آلمانی و آمریکایی در حال کار بر روی خودروهای خودران هستند. با اینکه این ماشین‌ها هوشمند هستند، اما آیا آنان می‌توانند هوش نیز داشته باشند و چیزها را یاد بگیرند؟

بیش‌تر ماشین‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند، بر اساس برنامه‌ای از پیش تعیین شده در شرایط مختلف، عکس‌العمل‌های لازم را انجام  می‌دهند. اما اگر اتفاقی رخ دهد که مهندسان پیش از این برایش برنامه ریزی نکرده باشند، ماشین توانایی کنترل شرایط را نخواهد داشت. پس چه بهتر که به خود ماشین یاد بدهیم که عکس‌العمل‌های لازم را خودش یاد بگیرد و این همان ایده‌ایست که تویوتا می‌خواهد با از گسترش هوشی مصنوعی برای ماشین‌ها، آن را انجام بدهد.

این شرکت ژاپنی قصد دارد ۵۰ میلیون دلار را طی پنج سال آینده برای ساخت پایگاه تحقیق و توسعه در دانشگاه MIT سرمایه‌گذاری کند. در این مکان قرار است که هوش مصنوعی مخصوص ماشین‌ها طراحی و درضمن بهترین راه برای ساخت ماشین‌های خودران نیز پیدا شود.

Toyota announces artificial intelligence research 2

این تحقیقات بر روی افزایش توانایی ماشین‌ها در شناسایی اشیا در مکان‌های مختلف تمرکز می‌کند تا قدرت خودرو در تصمیم‌گیری در شرایط مختلف را بهبود بخشد. همچنین هوش مصنوعی قادر خواهد بود که شرایط جاده، وسایل نقلیه دیگر و عابران پیاده را نیز شناسایی کند.

تویوتا برای مدیریت این تحقیقات، دکتر Gill Pratt را به استخدام خود در‌ آورده که وی سابقا در DARPA مسئول گروهی رباتیک بوده است.

اما هدف نهایی این پروژه کاهش تصادفات و بهره‌وری خودروهاست. تویوتا اعتقاد دارد که خودروهایی با هوش مصنوعی می‌توانند به جابه‌جایی افراد بیش‌تری توسط ماشین‌ها کمک کند. درضمن در این صورت خودروها استقلال بیش‌تری برای انجام کارشان در شرایط مختلف خواهند داشت و می‌توانند عملکردهای بسیار بهتری را از خود به نمایش در‌آورند.

lexus-self-driving-advanced-active-safety-research-vehicle

تویوتا حرف بیش‌تری درمورد جزئیات و هدف‌های دیگر این برنامه تحقیقاتی به میان نیاورده است. درضمن آقای Pratt افزوده که این برنامه کاملا مستقل از دیگر کارهایی که تویوتا ممکن است برای ساخت ماشین خودران انجام بدهد، صورت خواهد گرفت.

تویوتا شاید کمی از دیگر خودروسازانی که بر روی خودران‌ها کار می‌کنند، عقب‌تر باشد! حتی بعضی از رقبا همچون گوگل در حال تست ماشین‌شان در خیابان‌های عمومی هستند.

به هرحال اگر این شرکت ژاپنی بتواند این پروژه را به نتیجه برساند، در نهایت شاهد ماشین‌هایی خواهیم بود که به طور هوشمندانه و نه به طور برنامه ریزی شده، تصمیمات لازم را بگیرند و درنهایت در این نوع خاص از خودروها شاهد چیزی خواهیم بود که یک انسان می‌تواند انجام دهد!

مهدی مهدیخانی

علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و به خصوص خودروها. امیدوارم از مطالب چرخان لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا