مکمل بنزین
تحلیلیخبر

سیتروئن کاکتوس M، رویایی که به واقعیت می‌پیوندد

سیتروئن که بعد از مدت‌ها مانند پژو تصمیم گرفته بود تا از طراحی‌های کسالت‌آور فاصله بگیرد و به دیزاین پویا و جوان پسندانه روی آورد، حالا با معرفی کاکتوس M می‌خواهد نشان دهد که هنوز در همین مسیر قرار دارد. چندی پیش بود که سیتروئن کانسپتی به نام کاکتوس C4 را آماده کرده بود تا نشان دهد که از این به بعد قرار است زبان طراحی سیتروئن از یک الگوی خاص پیروی کند. کاکتوس C4 اتومبیلی میان هاچ بک و SUV بود و در طراحی آن اتومبیل فرانسوی می‌توانستیم پلاستیک‌های “AirBumps” را ببینیم و کارشان این بود که از شدت ضربه بکاهند. حال، سیتروئن با آماده کردن مدل مفهومی کاکتوس M قصد دارد تا نشان دهد که آن طرح مفهومی اولیه غیرواقعی نبوده و از این به بعد قرار است تمامی اتومبیل‌های سیتروئن چنین شکل و فرمی داشته باشند.

new-citroen-catcus-m-concept-car-free-your-mind- (4)
Cactus M Concept

سیتروئن علاوه بر مدل مفهومی کاکتوس M برای نمایشگاه اتومبیل 2015 فرانکفورت چیزهای بیشتری برای انتشار دارد. این کاکتوس مانند دیگر کراس اوورها کشیده نیست و تنها دو درب دارد. سقف باز که آن را مانند اتومبیل‌های کانورتیبل کرده است، یکی دیگر از ویژگی‌های این اتومبیل فرانسوی است. همین طراحی سبب شده تا فاصله میان سرنشینان و راننده تا جای ممکن کمتر شود. طراحی کاکتوس M الهام گرفته از اتومبیل‌های مخصوص ساحل است، چراکه سقف باز، درب‌های کوتاه و فاصله زیاد از سطح زمین از ویژگی‌های یک اتومبیل ساحلی است که به باگی مشهور هستند. پلاستیک به‌کار رفته روی درب که در تصاویر به همراه لولا قابل مشاهده است، حکایت از آن دارد که به‌طور نامحسوس از پلاستیک ضدضربه روی درب استفاده شده است. همچنین می‌توان جای پایی را در بدنه مشاهده نمود که مخصوص سرنشینان عقب است تا بتوانند بدون باز کردن درب، روی صندلی‌های ردیف دوم بنشینند.

new-citroen-catcus-m-concept-car-free-your-mind- (6)
Cactus M Concept

گویا سیتروئن سعی کرده تا روی بازیگوشی‌های جوانان پارچه‌ای به نام “اشکال ندارد!” بکشد. به همین دلیل جوانانی که قصد خرید این اتومبیل را دارند بدون هیچ‌گونه مشکلی می‌توانند به داخل کاکتوس M وارد شوند. سقف تاشو که به‌صورت چند لوله بادی است می‌تواند به‌وسیله دست هم باز شود. بالای این اتومبیل می‌تواند تبدیل به یک چادر شود و صندلی‌های عقب نیز بخوابند تا تختی مناسب برای سرنشینان فراهم سازد. پنل های کنار درب از پلاستیک ساخته شده‌اند و درب‌ها و کمک‌فنرها در زیرپوششی به نام TPU قرارگرفته شده‌اند، همان پوششی که در کاکتوس C4 هم استفاده شده است. “Airbumps” به معنی آن است که در دست‌اندازها، سطح پر از چاله و شن و ماسه می‌تواند مقاومت کند. این موارد باعث می‌شود تا بار دیگر به خاطر آوریم که تا چه حد این خودروساز فرانسوی کارش را درست انجام داده است. طراحی از بیرون شروع‌شده و در داخل کابین به انتها می‌رسد.

new-citroen-catcus-m-concept-car-free-your-mind- (5)
Cactus M Concept

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، می‌توان وسایلی را روی سقف قرار داد مانند قایق، تخته موج‌سواری که برای هرکدام، گیره‌ای خاص قرار داده شده است. داشبورد و دیگر وسایل موجود در آن از ماده‌ای به نام نئوپرن ساخته شده است تا ضد آب باشد. همچنین یک سری لوله و شیبی که درون کابین وجود دارد باعث می‌شود تا آب به سمت پایین برود و از کابین خارج شود. سیتروئن کاکتوس M قرار است از یک موتور 1.2 لیتری 4 سیلندر 108 اسب بخاری قدرت بگیرد. به‌احتمال‌زیاد ممکن است این اتومبیل حالت‌های مختلف رانندگی نظیر معمولی، برفی، شنی و همه حالته را داشته باشد. احتمالا این اتومبیل فرانسوی رانندگی آفرود خاصی نخواهد داشت و قابلیت‌های آفرود آن کمتر از اتومبیلی مانند جیپ رنگید خواهد بود. سیتروئن بیان کرده که کاکتوس M یکی از بهترین اتومبیل‌هایی خواهد بود که بتواند در هر شرایطی کار کند. باید صبر کرد تا این خودروساز کاکتوس M را تولید کند تا بتوان با یک بررسی نظر قطعی درباره آن داد.

new-citroen-catcus-m-concept-car-free-your-mind- (1) new-citroen-catcus-m-concept-car-free-your-mind- (2)new-citroen-catcus-m-concept-car-free-your-mind- (7)new-citroen-catcus-m-concept-car-free-your-mind- (8)

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا