مکمل بنزین
برگزیده‌ها

نگاهی به سوناتا 2018، ظاهری جدید یا انقلابی؟

درست در اواخر فروردین امسال، هیوندای در موتوشو نیویورک با پرده برداری از چهره جدید سدان خانوادگی محبوب کلاس متوسط خود، سوناتا 2018، بار دیگر سرها را به سمت غرفه خود چرخاند. استفاده از طرح جلوپنجره شش ضلعی جدید که پیش‌تر برای اولین بار بر روی الانترا GT سال 2018 شاهد آن بودیم، به نوعی پایبندی به خط مشی چندساله اخیر طراحی هیوندای قلمداد می‌شود و هم به اذعان همگان باعث جذاب‌تر شدن این سدان نیمه لوکس کره‌ای شده است.

Hyundai-Sonata-2018-1024-2c

مدل 2018 سوناتا، درواقع فیس لیفت نسل هفتم از این سدان محبوب بازار است

برخلاف اکثر فیس لیفت­هایی که امروزه در خودروها می‌بینیم که بعضا فقط به تغییرات جزیی در گرافیک چراغ‌ها و یا طرحی جدید برای سپر محدود شود، در سوناتا از المان‌های اسپرتی و جسورانه‌تری نسبت به مدل عادی به‌طور گسترده استفاده شده و این باعث شده برخلاف چهره محافظه‌کارانه مدل عادی، ظاهری جدی، خشن و جذاب برای مدل 2018 رقم بخورد و شکل کلی خودرو را کاملا تحت تاثیر قرار دهد.

هیوندای بیان کرده که برای مدل‌های اسپرت و مدل 2 لیتری توربو سوناتا، از الگوی مش بندی شده در جلوپنجره (بجای خطوط افقی صاف براق در مدل‌های دیگر) تا حس هیجان و اسپرتی بودن کاملا به اوج خود برسد!

با چرخیدن به سمت عقب خودرو، پیدا کردن نقطه مشترک با نسخه قبل از فیس لیفت تقریبا غیر ممکن است و تغییرات به حدی وسیع است که به‌جز نشان تجاری هیوندای، در این بخش، المان مشترک دیگری بین دو خودرو نمی‌توان پیدا کرد! جابه‌جا شدن محل قرار گیری پلاک از روی صندوق به روی سپر و قرار گرفتن نام سوناتا در فاصله بین دو چراغ و همچنین شکل خود چراغ‌ها که با طراحی مجدد و استفاده از نوارهای LED جدید، مشابه مدل‌های دیگر روز هیوندای (به‌طور مثال i30) شده‌اند، همه نشان از عمیق بودن سطح جراحی زیبایی برای این خودروی دوست داشتنی دارند.

sonata4

اما شاید تنها نکته منفی، عدم استفاده از اگزوزهای دوبل دوتایی در مدل دو لیتری توربو است که پیش‌تر در سال 2015 معرفی شده بود. در مدل جدید تنها یک اگروز دوتایی در یک سمت خودرو قرار گرفته است.

بهسازی‌های زیرپوستی

همان طور که می‌دانیم با معرفی یک فیس لیفت نباید انتظار معرفی موتور یا مجموعه انتقال قدرت جدید داشت!

سوناتا در مدل 2018 از همان مجموعه انتقال قدرت و موتورهای نسل هفتم استفاده می‌کند که البته برای خالی نبودن عریضه، فقط در مدل 2 لیتری توربو امکان انتخاب گیربکس 8 سرعته خودکار (بجای شش سرعته اتوماتیک حال حاضر) وجود دارد. همچنین بنا به ادعای هیوندای، در محور جلو، میل‌های پیچشی مجموعه فرمان 12 درصد ضخیم‌تر شده و در مجموعه تعلیق محور عقب، مساحت سطح مقطع بازوی پیرو 21 درصد بیشتر شده و از یاتاقان‌های جدید برای این مدل استفاده شده است تا هندلینگ و پاسخ‌دهی خودرو در جاده بهتر شود.

تغییرات ریز درون کابین

با نشستن داخل کابین سوناتا فیس لیفت، اگر تجربه نشستن داخل نسل هفتم سوناتا را داشته باشد، شکل کلی و ادوات کاملا تکراری و آشنا به نظر می‌رسد. در این بخش فقط فرمان خودرو از حالت 4 پایه به سه‌پایه با تزییات براق نقره‌ای رنگ مزین شده و مثل مدل عادی به صورت تماما تیره نیست. همچنین برای ایجاد هماهنگی بیشتر با دکمه‌های سامانه infotainment هیوندای، قاب باریک دور نمایش‌دهنده 7 اینچی کنسول وسط به رنگ نقره‌ای براق درآمده. در ادامه، گرافیک و رنگ صفحه پشت آمپر تغییرات اندکی کرده، ولی همچنان همان چینش قبلی، یعنی دو دایره اصلی با یک صفحه نمایش LCD تمام‌رنگی میان آن‌ها، پابرجا مانده‌اند.

sonata3

موفق یا ناموفق؟

در اینکه بهسازی‌های ظاهری سوناتا لااقل در بخش نمای بیرونی، وسیع و بسیار جذاب هستند شکی نیست، اما برای فهمیدن نظر و اقبال عمومی باید اندکی صبر کرد. معمولا همه فیس لیفت­ها نقد مثبت دریافت نمی‌کنند و به‌طور مثال، هوندا سیویک 2018 که اخیرا معرفی شد بود، با ظاهری ساختار شکنانه (در مقایسه با نسل‌های قبلی سیویک)، نتوانست نظر مثبت بازدیدکنندگان را جلب کند.

 

فرشاد فرخی

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ، عشق ماشین و ماکت خودرو، یک والنسیایی!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. ذره ذره دارن تمام دنیا رو‌میگیرن این کره ای ها
    خاک تو سر صنعت ما که داره نابودمون میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا