مکمل بنزین
گوناگونخبر

حمله کیا به سدان‌های اسپرت مطرح، با نیش استینگر!

استینگر درواقع سدان اسپرت خانوادگی است که کیاموتورز آن را برای مبارزه در سگمنت سدان­های اسپرت که بزرگانی چون سری 3 بی‌ام‌و، c کلاس مرسدس و آئودی A4 سال‌هاست در آن حکم رانی می‌کنند، به بازار خواهد فرستاد. بهره گرفتن از یک موتور 3.3 لیتری تویین توربو، باعث می‌شود تا استینگر بیش از 365 اسب بخار قدرت در اختیار راننده قرار دهد و گشتاور عظیم 510 نیوتن متری که به لطف مهندسی دقیق توربو­ها، در بازه وسیع 1300 تا 4500 rpm بدون هیچ افت یا قعر گشتاور، به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. اعداد ارقام کاملا گویا هستند که کیا عزم خود را به کار بسته تا سهمی از این بخش پرطرفدار بازار، بخصوص در اروپا، برای خود دست‌وپا کند.

s7

شتاب صفر تا صد استینگر 4.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن چیزی بیش از 270 کیلومتر بر ساعت ذکر شده است. نکته منفی در خصوص این موتور توانمند، نبود صدای اسپرتی مناسب و گیرا است. این نیروگاه که از نسل دوم موتورهای سری لامبدا کیا-هیوندای است و در محصولاتی مثل جنسیس G90، کیا K900 نیز بکار گرفته شده، با بهینه‌سازی‌هایی برای کوپل شدن با گیربکس 8 سرعته استینگر به بارز عرضه خواهد شد. خریداران همچنین حق انتخاب بین گونه دیفرانسیل عقب و یا چهارچرخ متحرک را نیز دارند.

ظاهری اسپرت و شیک

استینگر به لحاظ شکل ظاهری همانند A7 آئودی، در دسته لیفت بک‌ها قرار می‌گیرد ولی با طول کمتر و در کلاس رقابتی سدان­های اسپرت جمع و جور. شکل ظاهری آن در نمای جلو و عقب، حتی با استانداردهای کیا نیز ساختار شکنانه است و درک زوایای آن نیاز به مدتی زمان دارد در نمای جلو پوزه ببر که امضای سر طراح معروف، پیتر شرایر است، بارزترین المان به شمار می‌رود. در نمای عقب سعی شده با به‌کارگیری و الهام گرفتن از نام خودرو، فرم چراغ‌ها تداعی کننده نیش زنبور باشند. نمای جانبی فرمی به نسبت آشنا دارد و درهای عقب مشابه اپتیما، با ستون c تلفیق شده‌اند. به‌کارگیری رینگ‌های 5 پره و قرار گیری آب‌شش کوسه کروم رنگ، ظاهری کاملا مدرن و گیرا برای این تازه وارد کره‌ای ایجاد کرده‌اند. بسیاری از بزرگان دنیای طراحی همانند یان کالوم معتقدند این سبک طراحی، مقطعی است و چنین خودروهایی با زمان ماندگار نخواهند بود و اصل ماندگاری در سادگی و شکیل بودن است.

s6 استینگر  بر روی پلت فرم مشترک با اپتیما ساخته شده با این تفاوت که برخلاف اپتیما، دیفرانسیل عقب است

به لحاظ ابعادی، استینگر در طول و عرض و فاصله بین محوری، از تمامی بزرگان سنتی این بخش، بزرگ‌تر است. نکته‌ای که شاید چشمان تیزبین طراحان ارشد کیا در تعریف محصول خود به آن توجه داشته‌اند، فضای نسبتا تنگ سدان­های اسپرت است. با توجه به این نکته، استینگر در بحث فضای بین دو محور که مستقیما با راحتی فضای کابین در ارتباط است، چیزی بیش از 8 سانتی‌متر از مرسدس c کلاس، فضای بیشتری دارد. این در حالی است که خود مرسدس در این کلاس خودرویی به نسبت جادار محسوب می‌شود!

با نگاه به داخل کابین نیز به این نکته پی می‌بریم که طراحان داخلی کیا، نیمچه نگاهی به فضای داخلی رقبای خود نیز داشته‌اند! استفاده از دریچه‌های هوای و جوی استیک روی کنسول مشابه محصولات مرسدس، فرمان لاغر و باریک که بی‌شباهت به محصولات بی ام و نیست و درنهایت ادوات کنسول مرکزی که بیشتر شبیه اسپرت‌های ایتالیایی است، باعث می‌شود حس اسپرتی بودن به سرنشینان منتقل شود.

s10

قیمت و زمان عرضه

با توجه به سیاست‌های کیا، قیمت استینگر در بازه قیمتی 35 الی 50 هزار دلار بسته به نوع موتور و سیستم انتقال قدرت و سطح تجهیزات رفاهی، خواهد بود. همچنین زمان عرضه آن از اواسط پاییز 2017 است. حضور استینگر در ایران با مدل 2 لیتری و یا 2.4 لیتری بافاصله زمانی چندماهه نسبت به بازارهای جهانی بسیار محتمل است. در صورت ورود این خودرو به بازار ایران، سدان­های آلمانی بازار زنگ خطر جدی احساس خواهند کرد.

فرشاد فرخی

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک ، عشق ماشین و ماکت خودرو، یک والنسیایی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا