مکمل بنزین
خبر

آمیکو با یک کمپانی چینی برای تولید پیکاپ، هم پیمان شده است

حرف از ساخت خودرو در بیان ساده است اما زمانی که وارد کار می‌شوید، متوجه خواهید شد که ساخت خودروی جدید چه مراحل سخت و پیچیده‌ای دارد و با وضع کنونی صنعت خودرو ایران و مدیریت در پیش گرفته شده، ساخت یک محصول قدرتمند جدید اصلا امکان پذیر نیست. بر همین اساس کمپانی‌های ایرانی برای آنکه ضعف خود را پوشش بدهند به سراغ صنعت روبه رشد چین می‌روند تا دست یاری به سوی آنها دراز کنند. آمیکو از سال ۱۳۶۸ در ایران شکل گرفت و در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند از جمله ادوات تولیدی این شرکت می‌توان به تولید تراکتور و ادوات کشاورزی، تولید انواع موتور سیکلت‌، تولید انواع کولرهای گازی، تولید خودروهای دیزلی سبک و سنگین و بنزینی دوگانه سوز(بنزین،گازCNG)، اشاره کرد. اکنون این شرکت تصمیم گرفته به‌صورت جدی‌تر وارد بازار خودروهای باری ایران شود. آمیکو به تازگی ۲ پیکاپ جدید خود را با نام‌های آمیکو 224Mو 122M معرفی نموده که بسیاری از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از آنها با‌عنوان پیکاپ‌های ایرانی یاد کرده‌اند. این پیکاپ محصول کمپانی نه‌چندان مطرح Huanghai چین است. پیکاپ N2 آخرین محصول تولیدی این شرکت محسوب می‌شود که اکنون آمیکو آن را با نام و نشان خود، بر روی خط تولید برده است.

2cab-out

از نظر ظاهری این پیکاپ‌ها، در شرایط فعلی قابل قبول هستند و می‌توان آنها را تا حدودی بهتر از وانت کاپراهای نه‌چندان جدید، دانست. در نمای جلویی جلوپنجره ساده بزرگ، چراغ‌های بزرگ با گوشه‌های تیز، نشان‌دهنده چینی بودن طراح این خودرو است. این پیکاپ از طراحی تقریبا ساده‌ای بهره می‌برد اما این معنای بد بودن ظاهر این خودرو نیست و در نمای جانبی به‌جز سایز کوچک چرخ‌ها نکته بد دیگری دیده نمی‌شود. طراحی چراغ‌های عقب، یک نوع متداول در بین پیکاپ‌هاست که مشابه آن زیاد وجود دارد. بین طول و عرض 224Mو 122M، تناسب نسبی وجود دارد و نسبت به پیکاپ‌های چینی موجود در ایران کمی پخته‌تر به‌نظر می‌رسد. در کل ما به‌عنوان یک بیننده از دیدن تصاویر این پیکاپ احساس ناامیدی نکردیم و در مجموع می‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک پیکاپ ارزان قیمت‌دوست داشت.

huanghai-n2-01

در فضای داخلی آمیکو 224M و 122M، مانند نمای خارجی از طراحی قابل قبولی استفاده شده و می‌توان نوع طراحی آن را تقریبا مدرن دانست. آرایش قرار گیری صفحه‌نمایش، دریچه تهویه و کلیدهای کنترلی تهویه خوب هستند و از شلوغی کابین جلوگیری شده است. به‌نظر نمی‌رسد جنس متریال داخلی این پیکاپ، چندان بهتر از سایر خودروهای چینی باشد. ما تلاش کردیم در سایت‌های معتبر چینی و خارجی از این خودرو مشخصات بیشتری پیدا کنیم اما موفق نشدیم چرا که این شرکت چندان مطرح نیست و بیشتر به‌عنوان سازنده اتوبوس شناخته می‌شود و به‌نوعی پیکاپ آن مانند یک هندوانه در بسته می‌ماند.

huanghai-n2-int01

فضای داخلی کابین تقریبا خوب به‌نظر می‌رسد و شرکت سازنده سعی نموده با تجهیزات رفاهی بیشتر مشتریان را وادار به ‌خرید آمیکو 224M و 122M کند. از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به کسه‌هوای سرنشین جلو، صندلی‌های چرمی، دوربین دید عقب، صفحه‌نمایش لمسی LCD، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم مسیریاب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و … اشاره کرد.

typ-1

همچنین این خودروها مجهز به، سیستم‌ ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) است. درب‌های تقویت شده، باعث می‌شود تا بتوان به‌ این پیکاپ از لحاظ ایمنی اعتماد کرد البته از لحاظ تست تصادف هم اطلاعات دقیقی در دست ما نیست. پیکاپ‌های آمیکو 224M و 122M از لحاظ شرایط آفرود به‌نظر می‌رسند قابلیت خوبی داشته باشند. سیستم چهارچرخ متحرک با قفل دیفرانسیل تمام اتوماتیک باعث می‌شود شما در موانع با کاستی روبرو نشوید.

p2c07

پیشرانه این خودرو نام میتسوبیشی را یدک می‌کشد، نامی که در بسیاری از خودروهای چینی این روزها دیده می‌شود. پیشرانه 2.4 لیتری دوگانه‌سوز با 143 اسب بخار قدرت و  200 نیوتن‌متر گشتاور، منبع تامین قدرت آمیکو 224M و 122M خواهد بود. بنابر اعلام شرکت سازنده مصرف سوخت این پیکاپ‌ها ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی می‌کند.

green2cb

پیکاپ‌های آمیکو 224M و 122M توانایی حمل بار ۳۱۰۰ کیلوگرمی را دارند و این قدرت قابل قبول این پیکاپ‌ها را نشان می‌دهد. هنوز قیمت این خودروها مشخص نیست و ما توقع داریم آمیکو برای آنکه شگفتی‌ساز شود، مدل‌های 224M و 122M با قیمت رقابتی و مناسب عرضه کند. قیمت مناسب می‌تواند باعث استقبال از این خودروها شود، در غیر اینصورت این پیکاپ‌ها سرنوشت خوبی نخواهند داشت.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا