Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

یادداشتی بر روش نام گذاری خودروها در ایران!

این روزها بازار خودرو کمی کساد است و با ورود هرچه بیشتر خودروهای چینی و البته محصولات پسا برجامی چون پژو 2008 حق انتخاب خودرو برای مردم ایران کمی بیش از گذشته شده است!

اما برخی منتظر ورود دنا پلاس، تندر پلاس و یا کوییک هستند تا بتوانند با فراغ بال بیشتری دست به خرید خودرو زده و این وسیله سرمایه‌ای خود را انتخاب کنند.

DENA-PLUS-2

اینکه برخی خودروسازان  یک خودرو را پس از تعویض چراغ و سپر و موتور با نام جدیدی به بازار عرضه کنند رخداد عجیبی نیست. حتما به یاد دارید تویوتا آریون را که همان کمری بود با سپرها و چراغ متفاوت و البته موتوری قوی‌تر.

CamryVSAurion01

خب تا اینجای کار همه چیز خوب است؛ در واقع خودروسازان ما نیز همانند خودروسازان بزرگ دنیا در کشورمان با تعویض چراغ و سپر، خودروهای جدید ساخته‌اند مثل ساینا، سورن و دنا.

اما نکته قابل توجه این است که خودروسازان بزرگ دنیا علاوه بر آنکه به تولید مدل‌های گوناگونی از یک پلتفرم و با نام‌های مختلف نیم نگاهی دارند از سوی دیگر به آپدیت همان مدل اصلی هم تعهد داشته و هرچند سال یک‌بار که این مدت از 5 سال بیشتر نیست،مدل اصلی به‌طور بنیادین متحول شده و نسل جدیدی از همان خودرو و با همان نام تولید می‌شود. مثال‌های این روش در دنیای خودرو کم نیستند. کمری، کرولا، سیویک، آکورد، موستانگ، گلف، بیتل و… همه خودروهایی با دهه‌ها سابقه تولید هستند که با نمونه اول خود زمین تا آسمان فرق داشته اما با همان نام عرضه می‌شوند.

در اینجا تصویر اولین و آخرین نسل تویوتا کمری را می‌بینیم؛ فارغ ار بحث پیشرفت در این خودرو، موضوع بحث ما عدم تغییر نامش است.

first-1024px-1st_Toyota_Camry

2018_Toyota_Camry_Hybrid_WAS_2017_1729

اما در صنعت خودروی ما تولید یک خودرو با نام‌های مختلف بیش از آنکه نشانگر تنوع تولید باشد، نمایانگر ضعف طراحی و تولید پلتفرم‌های جدید است که خودرو ساز سعی می‌کند با تغیر چراغ و سپر و نصب نام جدید به مخاطب بقبولاند که خودروی جدیدی متولد شده است.

در این خصوص پیش از این در مقاله زیر توضیحاتی برای شما خوانندگان عزیز دادیم:

پلاس؛ واژه‌ای که تنها در خودروسازی ایران معنا دارد!

اگر روند خودرو سازی ما روند درستی بود باید از سال 81 تا 85 سمند با همان شکل و شمایل تولید و عرضه می‌شد. از سال 85 تا 90 تولید سمند قبلی متوقف شده و سورن فعلی با همان نام سمند عرضه می‌شد و از سال 90 تا 95 دنای کنونی با نام سمند عرضه شده و تولید آن سمندهای قبلی متوقف می‌شد.

البته پر واضح است شرکتی که تنها توانایی‌اش تغییر چراغ و سپر و اخیرا داشبورد است رضایت به توقف تولید سمند 15 سال پیش ندهد و حتی 405 فسیل را هم‌زمان با پارس قدیمی که همان 405 فسیل است، تولید کند و نام این چشم بندی را تنوع تولید نیز بگذارد. حال برای رضایت شما به جای عنوان 405GLX از عنوان 405SLX استفاده می‌کند تا بگوید چیزی از پژو کم ندارد!

شاید مطالعه مطلب زیر کمی حال و هوایتان را عوض کند:

رانا پلاس، محصول آینده ایران خوردو را بشناسید!

منصفانه‌تر این بود که دوستان خودرو ساز در کمال صداقت در هنگام عرضه این تنوع! نام اصلی هر خودرویی را بر روی آن نصب می‌کردند تا شاهد شاهکار زیر باشیم:

به طور نمونه به سمند نگاهی می‌اندازیم

سمند 

IranKhodro-Samand-LE-Driving

سمند (سورن)

Samand-Soren-3

سمند (دنا)

dena

سمند (دنا پلاس)

DENA-PLUS-1

البته در این بین عرضه سمند سال، سمند LX، سمند SE و … نیز قابل بیان است!

این شرایط برای خودروهای دیگری نیز به همین منوال است.

405

405 (پارس)

405 (SLX)

البته در این میان، تولید محصولاتی چون RD و پژو ROA نیز قابل بیان است!

206 اس دی

206 اس دی (رانا)

+206 (207 صندوق دار)

تیبا

تیبا (ساینا)

تیبا (کوییک)

حال تصور کنید که دیگر خودروسازان رده چندمی دنیا مثل تویوتا هم می‌خواستند از روش استادانه ما استفاده کنند، هم اکنون بجای تولید یک مدل کرولا، در خط تولید 6-7 مدل ماشین مختلف در خط تولید با نام‌های گوناگون در حال تولید بود و کرولا تنها همان مدل اولیه خود با آن اتاق مکعبی بود.

با این اوصاف باید از ایران خودرو و سیاست‌های قدیمی‌اش در زمان تولید پیکان یادی کرده و از آن‌ها کمی تشکر کنیم. یادش به خیر، آن دوران که پیکان به اقتدار توسط ایران خودرو تولید می‌شد، هر از گاهی برای تنوع و نشان دادن نبوغ طراحی ایرانی، تغییراتی در آن داده می‌شد، اما خب در آن زمان هنوز ایران خودرو با این روش تنوع تولید آشنا نبود و متاسفانه پیکان تا سال‌ها با همان نام تولید و عرضه شد؛ مثلا ایران خودرو پیکان را با سپر جوشن تولید کرد، اما نامش را عوض نکرد و همان پیکان باقی ماند. یا چندی بعد در حرکتی جالب توجه ترمز دستی را از سمت چپ راننده به وسط انتقال داد، اما بازهم پیکان همان پیکان بود!

peykan

بعدها که پیکان با فرمان پژویی، سقف پژویی، اضافه شدن ساعت به وسط کنسول و … تبدیل به یک شاهکار جهانی شده بود، ایران خودرو هنوز تصمیمی برای تغییر نام پیکان نداشت!

واقعا همه ما به ایران خودرو یک تشکر حسابی بدهکاریم، چون پیکان یکی بود و همزاد دیگری نداشت!

10 دیدگاه
  1. علی می گوید

    با سلام
    نکته جالبی رو گفتین ولی خب وقتی دندون مشتریها را شمردن و می تونند با این تغییرات این همه فروش داشته باشن و …. چرا دیگه بیان چیزی رو عوض کنند؟؟؟؟همه شرکتهای خودروسازی دنیا تو بازارهای دنیا عرضه می کنند ماشینها رو ولی اینها برا بازار بسته داخلی هر کاری بخان می کنند متاسفانه زور قشر متوسط و آسیب پذیر جامعه به اینجور آشغالها می رسه که به بهانه ایجاد شاتغال و … به فروش می رسن و بعضا سوگواری هم می کنند در موردش .وقتی این قشر زیاده چرا دیگه بخوان اقدامی جدید بکنند؟؟؟؟؟

  2. iman می گوید

    تا زمانی که بازار آزاد و رقابتی به وجود نیاد و بخش دولتی دست از زور گویی بر نداره بدترم میشه که بهترم نمیشه

  3. ابراهیم می گوید

    دمت گرم ،بابت اینکه هستی و این مسائلی رو‌میگی
    بعضیا واقعا دارن خیانت میکنن و از اونا بدتر کسایی هستن که هیچی نمیگن

  4. اشکان می گوید

    شک نکنید عامل همه این مشکلات خود ما مردم هستیم که این چیزارو قبول میکنیم! چقدر باعث تأسفه که مردم همه عمرشون با سختی کار میکنن تا بتونن پراید و ۴۰۵ و سمند بخرن! همه عمر پدرهامون کار کردن تا بتونن با وام و هزار جور دردسر دیگه پراید بخرن!
    اگه مردم ما یکم به فکر کیفیت زندگی خودشون بودن این خاری رو نباید تحمل می کردن

  5. مهرداد می گوید

    جالبه همه میان به وضع خودرو اعتراض میکنن تو نظر ها اما موقع انتخابات که میشه آقای روحانی که وزیر صنعتش نعمت زاده با توهین مخالفت با کمپین نخریدن ماشین های آشغال ایران خودرو و سایپا مخالفت میکنه رئیس جمهور میشه آخه شما که مخالف این خودرو و اوضاع هستین پس چجوری موافق این دولت هستین. هر چی سرتون بیاد حقتونه .

    1. ali می گوید

      احسنت ، دقیقا

    2. اصغر می گوید

      خب راست میگه اینهمه غر در جامعه باز له شرایط فعلی رای آری دادید . منظورم همان به اصطلاح ۲۳ میلیون رای با تقلب و قانون شکنی روحانی خواهانه

      1. پارسا می گوید

        آقای اصغر موضوع درباره ماشین و تولیدات ایران خودرو و تغییراتی که در ماشین ها صورت میگیره هست این موضوع به انتخاب آقای روحانی چه ربطی داره نمی دونم؟؟؟ البته خواب یک عده از زدن این حرفا نون میخورن که تکلیفشون مشخصه و خودشون میدونن که کی هستن .یادمون نره که تو تو دولت قبلی بود که پراید از هفت میلیون به بیست میلیون رسید دلار ۴ برابر شد و داشتن پراید برای خیلی ها آرزو شد.کارخانه ایران خودرو محصولات خودش و به این منوال همیشه تولید میکرده و بازم میکنه صد تا دولتم عوض بشه همینه اما بازم تو دولت آقای روحانیه که یه مقداری تغییرات رخ داد و ماشین ها آپشنال شدند و با آمدن آقای رئیسی هم برادر الان شما اینجا نبودی که درباره خودرو نظر بدی الان تو سایت سلاح ها درباره سلاح کلاشینکف و ژ۳ داشتی نظر میدادی که ما ۲۳ میلیون نفری که مقابل دشمن تو جبهه داریم شهید میشیم از کدومشون استفاده کنیم

    3. امید می گوید

      عزیزجان اومدی اینجا نقد ماشین بخونی یا سیاست ، اگه دنبال سیاسی گویی هستی برو سایتهای سیاسی و خبری*** راستی اون بابایی که شما سنگش رو به سینه زدی خیلی متخصص بود؟!خیلی تخم دوزرده کرده بودو همگان باوجود اشراف بر خوبیهای ایشان با تعصب بیجا بهشون پشت کرده بودن؟؟؟یه مثال ساده برات میزنم جابیفته،میدونی وقتی گزینه بهتری تو دنیای خودروی ایران برای مردم نیست خب معلومه میرن سراغ پیکان و پراید و سمند و ۴۰۵ اگه گزینه بهترداخلی بود خب میرفتن سراغ اون**اینایی که گفتم برو به علی و اصغر هم بگو.

  6. حسام می گوید

    ماشین نمیخرم وقتی اینجوریه- پیاده راحتترم-پولتونو دست اینا ندید بابا که برن کشورهای دیگه برج بسازن- پولتونو دو دستی دست کیا میخواین بدین؟ بسه دیگه انقد فریب کاری- حال آدم بهم میخوره ازین حرفای تکراری و …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.