مکمل بنزین
خبر

یک روز کوتاه با نیسان ایکس‌تریل ۲۰۱۷

گفته می‌شود که ایکس‌تریل ورق را به نفع نیسان برگردانده است و این خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای همین کارشناسان تصمیم گرفتند، مدت کوتاهی از وقت خود را با نیسان ایکس‌تریل تیپ ST بگذرانند. اگر چه این خودرو مانند رقبای مشهور خود از جمله مزدا CX-5 و یا هیوندای توسان خوب نیست اما در برخی از بازارها مانند استرالیا که خریداران به‌دنبال اتومبیل‌های کارآمد و خانوادگی با قیمت مناسب هستند، بسیار محبوب است. ایکس‌تریل یک محصول حیاتی برای نمایندگی نیسان در استرالیا است چرا که به همراه ناوارا، فروش خوبی را به خود اختصاص داده است. کارشناسان معتقدند تیپ ST بعنوان بروزترین مدل از ایکس‌تریل می‌توان بخش‌های جالب بهتری داشته باشد برای همین به‌سراغ این خودرو رفته‌اند. این خودرو یک اتومبیل خوب برای طبقه متوسط جامعه حساب می‌شود که نمی‌توانند خودروهای خیلی لوکس سوار شوند و بنظر می‌رسد که هدف نیسان نیز همین قشر از جامعه بوده است.

18716517_10154345021951755_1882583260_n

خودرویی که روبروی ماست یک نیسان ایکس‌تریل ST است که بدون احتساب هزینه‌های اضافی و مالیات، 30,490 دلار قیمت دارد. این قیمت با خرید یک دستگاه مزدا CX-5 مکس، توسان اکتیو و یا تویوتا روفور GX برابری می‌کند. همچنین این امکان برای شما فراهم شده که مانند میتسوبیشی اوتلندر، یک ردیف صندلی بیشتر با پرداخت ۱۵۰۰ دلار داشته باشید. ایکس‌تریل برای استفاده معمولی و عادی، جابه‌جایی‌های خانوادگی یک گزینه خوب است اما نباید انتظار عملکرد هیجان‌انگیزی از آن داشته باشید.

فضای کابین را می‌توان یک امتیاز مثبت خوب برای این خودرو دانست که یکی از دلایل فروش آن در استرالیا، همین است. این فضا حدود ۲۰ درصد بیشتر از خودروی مزدا بوده اما پلاستیک نه‌چندان باکیفیت داخل این خودرو باعث بد شدن فضای داخلی شده است. از نظر فضای قرارگیری و فاصله تا سقف خودرو، ۳ فرد بزرگسال می‌توانند به راحتی ذر بخش عقب ایکس‌تریل مستقر شوند. همچنین دریچه‌های تهویه هوای عقب و پنجره‌های بزرگ فضای خوبی را برای سرنشینان عقب فراهم کرده است. صندلی‌های ایکس‌تریل در بخش عقب در سفرهای طولانی، خستگی را به‌همراه خواهند داشت.

2017-nissan-xtrail-st-9

داشبورد ایکس‌تریل طراحی زیبایی دارد اما بکار بردن مواد نامناسب، همه‌چیز را خراب می‌کند. البته نسخه‌ای از این خودرو هم وجود دارد که طیف وسیعی از چرم در فضای داخلی بکار برده شده تا حس بهتری به مالک خودرو منتقل شود. ایکس‌تریل ST در برخی از بخش‌ها مانند کنسول وسط، از چرم پوشانده شده تا پلاستیک سخت، کمتر به‌چشم بیاید. این خودرو از تجهیزات استانداردی مانند صندلی‌های پارچه‌ای، استارت دکمه‌ای، سیستم صوتی با قابلیت اتصال بلوتوث و USB، کروز کنترل، دوربین دید عقب، کیئه‌هوای سرنشینان جلو / جانبی / پرده‌ای و رینگ‌های ۱۷ اینچی بهره می‌برد. در مدل ۲۰۱۷ ایکس‌تریل بروز شده اما نه مدل استاندارد چرا که فقط بسته تجهیزات سفارشی آن پربارتر شده است.

2017-nissan-xtrail-st-8

امکانات سفارشی ایکس‌تریل، ترمز خودرکار برای جلوگیری از برخورد با موانع، سیستم تشخیص عابر پیاده و سیستم هشدار نقاط کور را شامل می‌شوند.  بخش دیگری که در این خودرو توجه ما را جلب کرد، سیستم سرگرمی فوق قدیمی ایکس‌تریل است. اگر فکر می‌کنید صفحه‌نمایش کوچک ۵ اینچی این خودرو قابلیت اپل‌کارپلی و اندروید اتو را دارد، سخت در اشتباه‌اید. حتی دوربین دنده عقب این خودرو نیز با وضوح کم به این صفحه نمایش متصل خواهد شد.

2017-nissan-xtrail-st-2

ایکس‌تریل یک نماینده ظاهری خوب از زبان طراحی جدید نیسان است. ظاهر این خودرو همانند نیسان ماکسیمای جدید، از چهره‌ای خشن و تهاجمی بهره می‌برد و چراغ‌های جلوی آن جذابیت فراوانی را به این خودرو بخشیده‌اند. جلوپنجره جدید V شکل بسیار خوب با چراغ‌ها هم خوانی دارد. در قسمت عقب خودرو چندان ظاهر خشن نمای روبرویی را نمی‌بینیم اما این بخش هم می‌توان دوست داشت. از لحاظ فنی ایکس‌تریل موجود در این تست از پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که ۱۶۹ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۶ نیوتن‌متر گشتاور را به‌همراه دارد.

2017-nissan-xtrail-st-15

گیربکس اتوماتیک CVT، در شرایط سخت کمی غیرقابل قبول عمل می‌کند و می‌توان ضعف‌هایی را در آن دید اما در مجموع عملکرد مناسبی دارد. اگر شما تنها در جاده‌های استاندارد رانندگی می‌کنید همین مدل دیفرانسیل جلو خوب است اما می‌توانید با پرداخت ۲۰۰۰ دلار، سیستم چهارچرخ متحرک را سفارش دهید. بنابر ادعای نیسان، ایکس‌تریل موجود در دستان ما در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند اما در بررسی انجام شده و در زمان رانندگی ما با این خودرو، عدد ۹.۴ لیتر مصرف سوخت به ثبت رسید.

2017-nissan-xtrail-st-24

کیفیت سواری ایکس‌تریل را می‌توان در جاده‌های با کیفیت بسیار راحت و سیستم تعلیق آن را نرم دانست. در جاده‌های ناهموار نیز، این خودرو صدا و ضربات وارد به کابین را به‌خوبی سرکوب می‌کند. قطعا در زمان ورود به پیچ‌ها انحراف بدن شما بیشتر از سواری با خودروهای CX-5 و یا فولکس‌واگن تیگوان خواهد بود که تعلیق منفذ دار، بخش فنربندی آن‌ها راتشکیل داده است. فرمان الکترومکانیکی، عملکرد نرم و خوبی دارد ولی برخی اوقات حرف شنوی فرمان از راننده، چندان دقیق نیست.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا