Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

قیمت‌های غیرمنطقی کرمان موتور برای محصولات هیوندای و خودروهایی که بسیار گران است!

با اعلام همکاری شرکت بزرگ هیوندای با کرمان موتور، بسیاری خوشحال شدند که می‌توانند محصولات این برند مشهور کره‌ای را با بهایی کم‌تر از خودروهای وارداتی و به دلیل مونتاژ آن‌ها در کشور، تهیه کنند؛ اما اعلام قیمت‌گذاری این محصولات، این فکر را کاملا دگرگون کرد؛ اینکه کرمان موتور چگونه و بر چه اساسی قیمت محصولاتش را تعیین می‌کند هنوز برای همه مورد سوال است!

چندی پیش که محصولات کمپانی جک به تازگی توسط کرمان موتور وارد بازار کشور شد، قیمت‌های خوبی داشت، اما به مرور و با استقبال مناسب هم‌وطنانی که چاره‌ای جز خرید این محصولات نداشتند، این شرکت آرام و بی‌سر و صدا هرچه توانست قیمت‌شان را افزایش داد، امری که در ارتباط با خودروهای لیفان به‌خصوص مدلی چون 820 دیده شد.

kerman

پس از اعلام همکاری با خودروساز کره‌ای، هیوندای i10 به عنوان یکی از کوچک‌ترین و ارزان‌ترین محصولات این کمپانی برای وارد شدن و البته مونتاژ در کرمان موتور انتخاب شده بود. تا اینجای کار همه چیز عالی بود! اما روزی که قیمت این خودرو مشخص شد، برق از چشمان همه ایرانیان پرید! در آن زمان این موضوع را کمی برای شما شرح داده و به آن پرداختیم.

 می‌توانید با خواندن مقاله زیر این موضوع را دقیق‌تر متوجه شوید:

چرا قیمت i10 کرمان موتور بسیار بالاست؟ آیا شما آن را می‌خرید؟

اما مدتی پیش، کرمان موتور در حرکتی ناگهانی نام تمامی خودروی های چینی را از وب‌سایت اصلی خود حذف کرده و به جای آن‌ها نام خودروهای گران قیمت هیوندایی را جایگزین کرد. حرکتی که در آن زمان باعث حیرت و البته نگرانی خریداران خودروهای چینی این شرکت شد.

مقاله زیر را می‌توانید بخوانید:

کرمان موتور هیوندایی شد؛ خطر بیخ گوش چینی‌ها!

 

اما داستان چیست؟

کرمان موتور در اقدامی جالب، با کمپانی هیوندای به توافق رسیده است که محصولات روز آن‌ها نظیر توسان، النترا، سانتافه و توسان را وارد کرده و در مجموعه خود آن‌ها را به فروش برساند. حال اینکه آیا مجموعه این شرکت می‌تواند همانند مجموعه به روز و پیشرفته هیوندایی عمل کرده و محصولات این چنینی را مثل نسخه‌های وارداتی سرهم کرده و بدون مشکل به بازار عرضه کند، خود جای سوال دارد، اما بحث ما بازهم این نیست! امری که البته به‌نظر می‌رسد در ابتدا با فروش محصولات واردی آغاز شده و سپس به مرحله مونتاژ برسد.

قیمت‌هایی که کرمان موتور برای این خودروها اعلام کرده است، همانند سری گذشته، کاری می‌کند که مغز شما لحظاتی هنگ کرده و حتی متوجه نشوید که در چه کشوری زندگی می‌کنید!

خودروهای انتخاب شده از سوی کرمان موتور عبارت‌اند از سوناتا 2017، توسان 2017، سانتافه 2017 و النترا 2017!

hyundai-cars-logo-emblem

خب ظاهر امر که بسیار خوب بوده و شاید هر کسی پیش خود فکر کند، حال که این محصولات قرار است در ایران به‌صورت مستقیم عرضه شود، پس حداقل 20 درصدی از محصولات وارداتی ارزان‌تر بوده و قطعا راحت‌تر قابل تهیه است!

کرمان موتور به اندازه خود، در حوزه خدمات پس از فروش، تامین قطعات، مشتری مداری و البته قیمت گذاری محصولات کم مشکلات ندارد، حال وقتی پای محصولات با کیفیت چون هیوندای به آنجا باز می‌شود باید قطعا شرایط تغییر کند. تجربه خودروهای i10 و i20 نشان داده که این مجموعه بزرگ خودروسازی، نه‌تنها در قیمت گذاری محصولات مونتاژی خود شرایط مشتریان را در نظر نمی‌گیرد، که حتی با حذف برخی آپشنهای خودروها، سعی در به صرفه‌تر کردن قیمت آن برای خود نیز می‌کند!

بیایید تا این موضوع را بیشتر باز کنیم!

تعرفه واردات خودرو در کشور ما، به اندازه خودش کاملا عجیب و غریب است! یعنی شاید هنوز نتوانید کسی را پیدا کنید که بتواند برای شما این موضوع را کامل و واضح توضیح دهد که قیمت خودروهای وارداتی بر چه اساسی اعلام می‌شود. یکی مانند ایکس تریل قیمتی دو و نیم برابری پیدا می‌کند و محصولی مانند H30 Cross نیز آن‌چنان تفاوت قیمتی بالایی ندارد! (منظور قیمتی بسیار بالا نسبت به سایر رقباست)

تا به امروز شرکت آسان موتور، به عنوان نماینده رسمی محصولات هیوندای موتور کره جنوبی در ایران فعالیت کرده و خودروهای این شرکت نظیر توسان، سوناتا، سانتافه، ولوستر و … را وارد و به فروش رسانده است.

همان‌طور که گفتیم کرمان موتور با عقد قراردادی با هیوندای تصمیم دارد تا چند محصول شاخص این کمپانی را وارد و پس از مونتاژ در کشورمان به فروش برساند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های خودروهایی که قرار است در داخل کشور مونتاژ شوند، قطعا قیمت آن است. در واقعا این محصولات از تعرفه گمرکی پایین‌تری برخوردار بوده و به دلیل تفاوت هزینه‌ها در دیگر حوزه‌ها می‌بایست قیمتی کمتر از نسخه‌های وارداتی داشته باشد.

با توجه به تجربه تلخ دو محصول قبلی که کرمان موتور اقدام به مونتاژ داخلی آن‌ها کرده و برخی از آپشن های آن محصولات را نیز به دلخواه خود حذف کرده است (مانند سانروف)، در بهترین حالت اگر خودروهای مونتاژی جدید کرمان موتور، با حذف برخی از آپشن‌های جذاب آسیب نبینند، منطقا بایستی 20 درصد ارزان‌تر از قیمت همین محصولات وارداتی باشد؛ قیمتی که البته با همین شرایط، باز هم بسیار بیشتر از بهای جهانی آن است. البته در ابتدای امر با توجه به آنکه می‌توان حدس زد این خودروها به‌صورت کامل وارد شده و پس از طی مدت زمانی به خط مونتاژ بروند، پس نگرانی بابت حذف آپشن‌ها یا پایین‌تر بودن کیفیت محصولات، شاید به‌صورت جدی مطرح نشود.

اما بیایید تا نگاهی به قیمت‌های عجیب و غریب اعلام شده توسط کرمان موتور برای چند محصول جدید هیوندای بی‌اندازیم.

  • به طور مثال قیمت خودروی سوناتای مدل 2017 در بازار آزاد و خودروهای وارداتی چیزی بین 170 تا 180 میلیون تومان است. خب اگر کرمان موتور قصد مونتاژ مجدد این خودرو در کشور را داشته باشد، که البته امیدواریم این اتفاق بدین زودی‌ها نیفتد چون قطعا بلای عجیبی‌ سر کیفیت این محصول می‌آید، قیمت تمام شده آن می‌بایست کمتر از این باشد! اما در اقدامی عجیب قیمت اعلام شده این محصول 193 میلیون و 900 هزار تومان عنوان شده است!

Sonata-2017

در واقع نه‌تنها ارزان‌تر نبوده که گران‌تر هم هست!

  • سراغ محصول دیگری می‌رویم، توسان 2017 در بازار آزاد قیمتی بین 185 تا 190 میلیون تومان دارد، کرمان موتور با توجه به قیمت بازار و رصد آن، برچسب قیمتی 192 میلیون و 900 هزار تومان را برای این خودرو در نظر گرفته است. می‌بینیم که در اینجا باز هم نه تنها خبری از ارزان‌تر بودن نیست، بلکه بایستی بهای بیشتری بپردازید.

2017-Hyundai-Tucson-front-three-quarter-in-motion-02

  • یکی دیگر از این خودروها شاسی بلند محبوب سانتافه 2017 است. این خودروی دوست داشتنی هم اکنون در بازار با کف قیمتی 234 میلیون تومان در نسخه 2017 و فول آن عرضه می‌شود و کرمان خودرو قیمت نهایی آن را 236 میلیون و 900 هزار تومان اعلام کرده است.

2017-hyundai-santa-fe-lwb-vlp_performance

  • محصول چهارم هم النترا است، خودرویی که در سطح جهانی به عنوان یک اتومبیل خانوادگی و تا حد زیادی اقتصادی مطرح می‌شود. بهای این خودرو توسط کرمان موتور 135 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شده که در بازار حدودا 134 میلیون تومان بها دارد و باز کرمان موتور رسالت خودش در گران‌فروشی را در اینجا نیز به‌خوبی اجرا کرده است!

Elantra-2017

خب، شما قیمت ۴ خودروی اعلامی کرمان موتور را مشاهده نمودیدکه همگی گران‌تر هستند و شاید رویایی عرضه شدن با بهایی کم‌تر را برای بسیاری تبدیل به کابوس کرده است!

حال بایستی این سوال را پرسید که اگر هر چهار خودروی نامبرده شده قرار است پس از مدتی در ایران مونتاژ شود، پس این دلیل اختلاف قیمت چیست؟ اصلا این میزان بر چه اساسی محاسبه شده است؟! اگر قرار بر عدم تفاوت قیمت بین خودروی وارداتی قبلی و جدید کرمان موتور است (که در اینجا تازه گران‌تر هم است)، پس این همه حمایت از تولید محصول در داخل برای چه بوده و چرا سود این قبیل کالاهای محبوب بایستی تنها به جیب عرضه کننده برود و مشتری از آن بی‌بهره باشد؟

نتیجه

متأسفانه همان‌طور که در ابتدای بحث عنوان داشتیم، قیمت گذاری خودروها در کشور ما تابع قوانین خاصی نبوده و هر شرکتی اعم از وارد کننده یا تولید کننده، بر اساس سنجش بازار برای خود قیمت‌هایی عجیب و غریب را انتخاب کرده و متأسفانه بدون هیچ گونه نظارت و ساز و کار دقیقی آن‌ها را به فروش می‌رساند.

پر واضح است که به دلیل عدم تنوع خودروها در کشورمان، هر خودرویی با هر قیمتی که وارد کشور می‌شود، با استقبال مواجه شده و تقریبا هیچ شهروندی از حق و حقوق خود در این حوزه خبر ندارد و احیانا اگر خبر داشته باشد، برای پیگیری و گرفتن آن حق دستش به جایی بند نیست! امیدواریم کرمان موتور حداقل به طور روشن و واضح بحث قیمت گذاری این محصولات را برای علاقه‌مندان به این برند کره‌ای توضیح دهد و این شائبه که سواستفاده از محبوبیت برند هیوندای باعث این قیمت گذاری غیر منطقی شده است، برطرف کند.

45 دیدگاه
  1. سعید می گوید

    وقتی که یک ماشین چینی اوریجینال مثل ایکس ۵۰ در حوره خلیج فارس ۲۳ میلیون تومان هست و در ایران بعد از مونتاز ۵۳ میلیون میشه قیمتش؛ چه انتظاری میشه داشت؟؟؟
    فقط من برام سوال هست که کدوم عقل سلیمی میره خودروی وارداتی فول آپشن رو ول میکنه به جاش ماشین مونتاژی گرونتر و مشکل دارتر بخره؟؟؟
    دوست دارم ببینم استدلالشون چیه؟

  2. Wolf می گوید

    یعنی خاک بر سر خودم اول که تو ایران هستم
    خاک بر سر هیوندای که با کرمان موتور شریک شد
    خاک بر سر کرمان موتور که اینجور قیمت داده
    بسه دیگه تا کی میخواین به این کار ادامه بدید به خدا الان که این قیمتهارو خوندنم دارم سکته میکنم

  3. امينن می گوید

    مرحبا و احسنت بابت دادگری و زدن حرف حق
    دست خوش
    کمتر نویسنده ای این روز ها حرف دل مردم رو میزند
    ولی ایول به سایت چرخان که همیشه حرف حق را میزند و دادگری میکند
    دست مریزاد
    به امید قانونمند شدن قیمت گذاری ها و با حیا شدن خودروسازان دروغین این کشور

    1. محمد سعید بهمنی می گوید

      ممنون از حسن نظر شما دوست عزیز

  4. مهندس جعفری می گوید

    انتظاری بیش از این از این آقایون وجود ندارم
    حلال و حرام در کشور ما معنایی ندارد با این که مسلمان هستیم.
    خارجی ها مسلمانتر هستند بخدا

    1. ناشناس می گوید

      بخدا

    2. ایران می گوید

      مشکل همین مسلمونی هست که بدبختمون کرده

      1. عباس می گوید

        مشکل از طرز مسلمونی ماست، در واقع ما هر طور (( دلمون )) بخواد مسلمونی می کنیم، تقریبا به حرف خدا کاری نداریم

  5. 9090 می گوید

    با این قیمتها کسی نمیتونه بخره خودش درست میشه

  6. امیر می گوید

    دیگه راهو یاد گرفتن دیگه، گرون میدم چون گردنم کلفته

    1. ناشناس می گوید

      اونا راهو یاد گرفتن – گرون میدن چون گرون بهتر فروش میره یا گرون میدن چون ما بهتر می خریم .

    2. کارشناس خودرو می گوید

      انها سوار بر بی شعوری مصرف کننده گان ما هستند و تا این ملت درست نشوند بهترین سواری را میگیرند . فراموش نکنیم که صاحب کرمان شتر از اصحاب همین حاکمان فعلی قدرت هستند متاسفم که مجبور بودم بخاطر مسائل واجبتر این دولت را دوباره انتخاب کنم راه چاره ای نبود .

  7. اشکان می گوید

    یعنی خاک…!
    اینجا ایرانه اگه اینجوری نبود باید تعجب می کردیم! سانتافه با این قیمت و کیفیت مونتاژ کرمان موتور چه شود! خداییش کاری که ایرانیا دارن با ملت میکنن آمریکا و امثالهم نکرده! حالا مرگ بر آمریکا یا مرگ بر خودمون!؟

  8. امین قاف می گوید

    حس وطن پرستی در ما وجود نداره متاسفم که دینداری ملت رو در برابر وطن پرستیشون علم کردند وگرنه کدام اموزه ایرانی یا اسلامی تن به چنین ظلم اشکاری میده؟؟کدوم کشور از افغانستان و عراق بگیر تا امریکا و کانادا وضع مارو دارن؟؟تا کی باید چیزی نگفت؟؟
    متنفرم از خودم و ایرانی بودنم همینو بس

  9. ///mahdispd می گوید

    بنظرم باید هم تحریم عدم خرید خودروهای داخلی رو راه بندازیم و هم خودروهای وارداتی:|
    موتور گازی سوار میشیم

    1. امین قاف می گوید

      استاد اینا واقعیت زندگی من و تو و ما هست مسخره نکن

  10. امیرخان می گوید

    برای کسایی که : ۱- پول مفت و باد اورده۲-پول رانت و بیت المال۳-پول دزدی (دزدی فقط زدن جیب نیست انواع مختلف داره…) ۴- پول اجاره چند برابری ملک و مغازه وغیره، بدست اوردن اصلا مشکلی نیست، هرچی باشه میخرن، چون پول ارزشی براشون نداره، مهم عشقو وحاله

  11. dezcity می گوید

    مطلب خوبی بود

  12. در آرزوی خودروی روز می گوید

    از ماست که بر ماست !
    وقتی این قیمتارو یه عده ایی مثل باقلوا میخرن و فقط و فقط بفکر منافع شخصی خودشون هستن و منافع جمع رو در نظر نمیگیرن خوب معلومه ته داستان همین میشه !
    میدونین کسی هم که این ماشینارو میخره فکرش اینه که از همین مردم و توسط کارو بیزنسش پول ماشینو خواهد کند !
    میدونین که ما خودروساز به معنای واقعی کلمه اصلا و ابدا نداریم ، عده ایی کاسب به اسم خودروساز داریم

  13. روح ا... می گوید

    مشکل اصلی کشور ما انحصاری است که در در خودرو ریشه دوانیده و جز مصرف کننده بقیه حلقه های این زنجیر منتفع اند.متاسفانه دولت و مجلس و کلا حاکمیت هم ازشون حمایت کرده و میکنند.نه پاسخگو هستند و نه حقوق مصرف کننده براشون مهمه.اینگونه است که هنوز نیسان ابی و پراید و پیکان وانت در جاده ها تردد میکنند و کرمان موتور هم با قیمتهای من دراوردی فکر حداکثر سود برای خود است.تا انحصار است هیچ زمان حقوق مصرف کننده تامین نخواهد شد.

  14. افشین می گوید

    اقا چجوری حساب میکنی الان النترا فول با گارانتی رو عمرا زیر ۱۴۵ بتونی بخری منبعش هم سایت bama.ir

  15. ناشناس می گوید

    فقط خودشون و مسخره کردن با ای قیمت گذاریشون

  16. ناشناس می گوید

    با سلام خدمت نویسنده محترم
    ۱_تمامی محصولاتی که نام بردید کاملا وارداتی و full option بوده وخواهند بود و کرمان موتور هیچ برنامه‌ای برای مونتاژ آنها ندارد وتنها مدلهایی که بصورت مونتاژ شده عرضه خواهند شد مدلهایi10 _ i20 و اکسنت خواهندبود

  17. ناشناس می گوید

    ۲_هم اکنون شرکت آسان موتور هیوندا النترا را به قیمت ۱۴۷میلیون تومان با موعد تحویل سه ماهه بفروش میرساند
    ۳_مدل full option النترا ۲۰۱۷ در بازار آزاد در ارزانترین قیمت گذاری به هیج وجه کمتر از ۱۴۰ میلیون تومان نیست
    ۴_مطمئن باشید کرمان موتور هر چقدر هم که دزد باشد از آسان موتور دزدتر نیست

    1. رخسار می گوید

      گیریم حرفای شما درست، ولی مسئله اصلی تفاوت قیمتی این خودروها در اینجا با همین کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس هستش! انتظار میرفت حالا که یه خودروساز وارد کارزار شده قیمت ها کاهش خوبی می داشت…

  18. ناشناس می گوید

    الانترا گه ۱۳ تا کمتر از آسان موتوره دلیلش چیه؟

    1. ناشناس می گوید

      زیاد نگران نباش بزودی کرمان موتور هم قیمتهایش را افزایش می‌دهد
      فقط باید تا اول تیرماه صبر کنی

  19. تيمسار می گوید

    کرمان موتور فقط اکسنت رو مونتاژ خواهد کرد و با قیمت١٠۵میلیون روانه بازار میکنه ای ده و ای بیست رو به صورت دی کی دی وارد کرده که تعرفه اش مثل سی بی یو هس بقیه خودرو ها رو هم سی بی یو وارذ کرده ولی بازم قیمتش از اسان موتور کمتره لیاقت شما همون پژو٢٠٠٨سه سیلندر با قیمت صد ده میلیونه

    1. بیگی می گوید

      لیاقت همه ی ما ایرانیها با این طرز فکرمون ، تو سری خوردن از کرمان موتور و لگن سازهای حرام خوار وطنیست…

    2. علی می گوید

      خخخخ لیاقت شما منظورت دقیقا کیا بود؟؟ البته انگاری تو توی فضایی ما یا به قول خودت شما روی زمین. استاد جنسش خوب بوده هاا

  20. علی می گوید

    آقا اگه منفعتت تو نفهمیدنه هیچ
    ولی اگه حق طلبید ،اینا بخاطر اینکه که تو کشور ما قانون قدرت نداره و قدرت انحصاری شده برای یک نفر و شاخه های وابسته به اون
    ۴۰ سال پیش پدرای ما دقیقا برای همین انقلاب کردن

  21. بیگی می گوید

    بالاخره یه نفر باسواد و با شهامت پیدا شد دو کلمه حرف حساب بزنه اونم حرفهایی که حقیقتا درد دل مشتریان خودرو در ایرانه . نابود شدیم از دست این لگن سازان گران فروش و حرام خوار ایرانی … احسنت به شما
    و کاش رییس جمهور محترم به جای دنبال کردن حاشیه های بی ثمر و بازار گرمی سیاسی، یه کم به فکر حق و حقوق مردم بود …

  22. رامین می گوید

    من فکر کنم با این کار دیگه ورود این مدلها از هیوندا ممنوع بشه که این تولید کنندگان با انصاف ضرر نکنن اسان موتور هم تبدیل بشه به اس… موتور

  23. Ramin می گوید

    از بس این آسان موتور دزد کم فروشی و گران فروشی کرد.
    اوائل فروش النترا ۲۰۱۷ اونو بدون سانروف ۱۴۷ ملیون میفروختند.
    حالا این کرمان موتور سوءاستفاده چی،خودشو نسبت به آسان موتور تنظیم کرده نه قیمت واقعی.

    فقط میتونم بگم خیلی بدبختیم که این همه پول میدیم و حتی تو انتخاب رنگ هم دچار مشکل میشویم

  24. Ramin می گوید

    آخه ببینید هم آسان موتور و هم کرمان خودرو النترا را با مانیتور ۵ اینچی وارد میکنند.
    در صورتی که تمام دنیا در مدل معمولیش که ۱۷ هزار دلار میدهند،مانیتور ۷ اینچی هستش و در مدل فولش ۸ اینچی.
    واقعا مدیران این دو شرکت دزدای بی کلاس هستند

  25. حمید می گوید

    به خدا جک جی ۵ اتوماترا ۳ ساله دارم اخ نگفته.میارزه

  26. علی می گوید

    سلام
    جهت اطلاع. برید سایت شرکت پاکرو که هیوندای سوناتای هیبرید رو میاره. تو قسمت سوناتا عکس یه مدل پلاگ-این plug-in گذاشته و خیلی متفکرانه و جهت روشن شدن مردم به لاتین قیمت زده ۳۴۶۰۰ $ یعنی این قیمت حداقلشه و ما خیلی گرون نمیدیم!!!
    در حالیکه اصلا مدل plug-in وارد ایران نمیشه و مدل هیبریدی رو میفروشند توی ۳ تیپ که شروع قیمت اون در مدل ۲۰۱۷ از ۲۶۰۰۰ $ هستش. کافیه به سایت هیوندای امریکا سری بزنید.با تشکر از سایت چرخان

  27. ميثم می گوید

    دوستان ظاهرا نگارننده اشتباه موضوع رو متوجه شده قرارداد کرمان خودرو با هیوندایی برای مونتاژ فقط ٣ محصول i10 ،i20,اکسنته و قراره توسان و سانتافه و سوناتا و الانترا وارداتی به فروش برسه و هیچ وقت برنامه برای مونتاژ محصولات گرونتره هیوندایی و ندارن

    1. رخسار می گوید

      همونا رو هم گرونتر میده!!!

  28. محمد می گوید

    وقتی خودرو سازها رو تحریم کردیم چرا با وعده وام ۲۰میلیونی واسه پرابد هجوم بردین؟؟حالا بیاین ماشین بی کیفیت چینی سوار شین شماها مرد نیستین!!!

  29. امید می گوید

    سلام، کرمان موتور اس ۵ فروش نقدی را سه ماه است که تحویل نمی دهد. خجالت اوره بخدا

  30. محمودی می گوید

    خودکرده را تدبیر نیست . بدترین درد جامعه ما ، بی شعوری است .تازمانی که به حق وحقوق خودمون احترام نذاریم بلاهایی بدتر از اینها به سرمان خواهد آمد . تنها راه نجات ما نخردین است . اگه فقط یکسال پول بابت خودرو ندیم همه چی درست میشه ولی متاسفانه همیشه دوست داریم توسری خور باشیم تا محترم !!

  31. مهدی هریسی می گوید

    خاک تو سرمون همین

  32. الانترا ۲۰۱۸ می گوید

    با سلام من امروز ۲۶ آذر ۹۶ به نمایندگی کرمان موتور در خیابان فاطمی رفتم به دلیل شایعاتی که شنیدم . ماشین من الاترا ۲۰۱۸ تحویل بهمن ماه است میگن تا الان ۳ ماه گذشته الانترا تحویل ندادیم شما که ۲۰۱۸ هستید و میخندن یا انصراف بزنید یا سوناتا بر دارید خوب من اگر پول سوناتا داشتم که سوناتا ثبت نام میکردم به خدا دزدن هیچ کسم نیست به داده ما برسه

  33. ناشناس می گوید

    با سلام.صد رحمت به دزد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.