مکمل بنزین
مقایسهمشاوره خریدبرگزیده‌ها

مقایسه سایپا کوییک با پژو 206 تیپ 2: پیر فرانسوی یا تازه‌وارد بی‌قواره؟

در همه جای دنیا هاچبک‌‌ها طرفداران زیادی دارند و معمولا این قانون برایشان به کار می‌رود: کوچک‌تر و سریع‌تر، بهتر! در ایران هم با عرضه پژو 206، این فرانسوی قدیمی عده زیادی از جوانان را به سمت خود کشاند. حالا با معرفی سایپا کوییک، مدل هاچ‌بک و شاید هم مینی کراس ساینا، همه دوست دارند تا بدانند آیا خرید کوییک عقلانی است؟ آیا بهتر نیست که این خودرو را نادیده بگیریم و همان 206 را بخریم؟

مسلما تا زمانی که کوییک به بازار نیاید و به دست کارشناسان نرسد، صحبت کردن از تجربه رانندگی مانند آن است که از یک هندوانه سربسته صحبت کنیم. پس بررسی بخش سواری و هندلینگ را به بعد از عرضه رسمی‌اش واگذار می‌کنیم. اما حالا وقت آن است در چهار بخش طراحی خارجی، طراحی داخلی، امکانات و پیشرانه و نیز بخش قیمت به مقایسه پژو 206 تیپ 2 و سایپا کوییک بپردازیم. با چرخان همراه باشید.

سایپا کوییک
سایپا کوییک

طراحی خارجی

نخست با تازه‌وارد شروع می‌کنیم. طراحی جلوی کوییک با آرم سایپا و دو بال کرومی طرفین آن آغاز می‌شود. جلوپنجره کمی جلوتر از چراغ‌های 5 ضلعی است؛ چراغ‌هایی که ازنظر نگارنده به‌هیچ‌وجه طراحی مناسبی ندارند و با چند خط شکسته می‌خواهند آن را زیبا جلوه دهند که اصلا این‌طور نیست. ورودی هوای بزرگ‌تر در زیر جای پلاک قرار گرفته و ساختار مشبک درونش، به همراه دیفیوزر زیر آن و رنگ دودی چراغ‌های جلو سعی در القای حس اسپرت به بیننده را دارد. مه شکن به همراه چراغ روشنایی روز در قابی به شکل بته جقه و از جنس پلاستیک قرارگرفته است.

Peugeot_206_Type_2_04
پژو 206

آرم پژو به همراه ذوزنقه کرومی دور آن، دو چراغ کشیده مثلثی، سپر برآمده مشکی و خطوط روی کاپوت تمام آن چیزی است که 206 به شما می‌دهد. دو دریچه هوای سمت چپ و بالای کاپوت آن در زمان خود بسیار پرطرفدار بود. با توجه به قدمت بالای پژو و تکراری شدن نمای جلو آن بازهم به نسبت کوییک، ساختار مرتب و سنجیده‌تری دارد. البته که از نمای جدید کوییک هم نمی‌توان به سادگی گذشت.

در طراحی جانبی چرخ‌های کوییک همانند تیبا 2 کوچک به نظر می‌رسد؛ گویی که چرخ‌های ماشین اسباب‌بازی روی آن گذاشته‌اند! نگارنده اعتقاد دارد که بزرگ‌تر بودن چرخ‌ها می‌توانست در بخش جانبی به یاری کوییک بیاید اما نه‌تنها به آن کمک نکرده بلکه باعث ضعفش در مقابل پژو 206 شده است.

گویا طراحان سایپا نه 20 سال بلکه ده‌ها سال از طراحان پژو عقب‌ترند و بهتر است تا به‌جای دادن مداد رنگی و دفتر نقاشی فیلی به طراحان (یا بهتر بگویم کودکان!) آن را به اهلش واگذار نمایند. یعنی از طراحان به نام و سرشناس کمک گیرند یا حداقل به جوانان بااستعداد بها دهند. آنچه در طراحی کوییک ذهن را به خود مشغول می‌کند، نزدیک بودن بیش‌ از حد درب باک به چرخ‌ها است؛ بهتر بود بالاتر قرار می‌گرفت تا رانندگان راحت‌تر از نازل سوخت استفاده کنند.

Saipa_Quick_03
سایپا کوییک

در عقب کوییک کپی از طراحی چراغ BMW به‌خوبی انجام‌شده است و شاهد افزایش زیبایی آن هستیم. در بخش پایین صندوق‌عقب نوار ضخیمی از پلاستیک مشکی مشاهده می‌شود که در طرفین به چراغ‌های مه شکن مزین شده، دیفیوزر نقره‌ای زیرش همانند جلو بخشی اضافی به نظر می‌رسد. همه این‌ها یک‌طرف، منبع و سر اگزوز زیبا و دلربا (!) آن‌طرف دیگر. البته شاید با خود بگویید که پژو هم دارای چنین مشکلی است اما همانطور که می‌دانید 206 برای چندین سال قبل است و کوییک برای چند ماه قبل! دیگر این ارتباطی به سواد تیم طراحی ندارد و نشان از بدسلیقگی طراحان سایپا است.

Peugeot_206_Type_2_05
پژو 206

طراحی داخلی

در لحظه ورود به کوییک آنچه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد فرمان زیبا و دسته‌دنده شیک آن است. می‌توانیم بگوییم که به‌جز دستگاه پخش، دریچه‌های کولر وسط و ترمزدستی، بقیه ادوات به‌کار رفته از جنس خوب و تناسب منطقی برخوردارند؛ البته تفاوت رنگ دوخت فرمان با صندلی‌ها از دیگر نکات قابل‌ملاحظه است.

عملا نفر سوم در صندلی عقب کمتر از نصف دو مسافر مجاورش فضای نشستن دارد. پلاستیک خشک در داشبورد و درب‌ها خودنمایی می‌کند. دکمه تنظیم شیشه‌های عقب در انتهای کنسول وسط قرار گرفته است. اگر خودرو با 5 سرنشین حرکت کند و مسافر کنار پنجره احساس گرما کند، برای رسیدن به دکمه راه سختی را در پیش دارد؛ مخصوصا اگر سرنشین کناری قدبلند باشد که درنتیجه باید از وی خواهش کند تا دکمه را فشار دهد. البته همین شرایط برای پژو 206 نیز صادق است.

پژو 206
پژو 206

طراحی شسته‌رفته 206 به همراه تریم خاکستری آن و استفاده از پلاستیک خشک باکیفیت موجب شده تا چندان ظاهر ساده فرمان و داشبورد به چشم نیاید. بااین‌حال طراحی کنسول وسط و داشبورد حتی با سادگی‌اش به‌مراتب از کوییک بهتر است. نشانگر دورموتور و کیلومترشمار کوییک در مقایسه با 206 ضعف دیگری را از آن نمایان می‌کند.

سایپا کوییک
سایپا کوییک

امکانات و پیشرانه

به بخشی رسیدیم که دیگر نوبت کوییک است تا از تاریکی بیرون بیاید و خود را بهتر معرفی کند. تجهیزاتی که در هر دو خودرو می‌بینیم عبارتند از: ترمز ضد قفل، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای، سیستم ضد سرقت، قفل اتوماتیک درب، چراغ همراهی تا درب منزل، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک.

سایپا کوییک
سایپا کوییک

ازجمله آپشن‌های مهم کوییک می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم هشدار نبستن کمربند راننده (SBR)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC)، سیستم کمکی ترمز (BA)، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم ورود به خودرو بدون سوئیچ (Keyless)، نمایشگر لمسی 7 اینچی مجهز به مسیریاب، دوربین دید عقب، سنسور پارک دنده‌عقب، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، رینگ‌اسپرت و همچنین وجود فرمان برقی در مدل‌های SE-A و SE-A LUX.

در کل در بخش امکانات و تجهیزات جانبی، برتری کوییک کاملا مشهود بوده و به نوعی جبران مافات کرده و نشان می‌دهدکه این اختلاف سن حداقل در این بخش به یاری‌اش آمده است.

پژو 206
پژو 206

پیشرانه ارایه‌شده در پژو 206 موتور TU3 با حجم 1.4 لیتر و قدرت 75 اسب بخار و حداکثر گشتاور 118 نیوتن متر است. این در حالی است که موتور کوییک 1.5 لیتری و قادر به تولید 87 اسب بخار و 128 نیوتن متر گشتاور است. انتقال قدرت در 206 توسط جعبه‌دنده 5 سرعته دستی صورت می‌پذیرد. در مقابل اما کوییک حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. در مدل‌های ST و SE همانند پژو 5 سرعته دستی اما در مدل‌های SE-A و SE-A LUX انتقال قدرت توسط جعبه‌دنده CVT صورت می‌گیرد.

سایپا کوییک در مقابل پژو 206
سایپا کوییک در مقابل پژو 206

قیمت

گویا قیمت کوییک قرار است از 36 تا 40 میلیون تومان، بسته به مدل انتخابی متغیر باشد. همان‌طور که می‌دانید پژو 206 تیپ 2 حدودا 33 میلیون تومان برای خریدارش آب می‌خورد. طراحی بیرونی پیر فرانسوی با اختلاف کمی از کوییک نامتناسب بهتر است. امکانات و تجهیزات به‌روز و موتور قوی‌تر در کوییک به‌خوبی مشهود است و پژو در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد. اگر شما حق انتخاب بین این دو را داشتید، کدام را تهیه می‌کردید؟

[totalpoll id=”39378″]

به سوپر گروه کوییک در تلگرام ملحق شوید

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

‫30 دیدگاه ها

  1. واقعا خاک بر سرت سایپا با این طراحیت! اونم تو سال ۲۰۱۷! بیشتر ازون خاک بر سرت که با مدل گرافیکی تبلیغ ماشین رو میکنی و هنوز نتونسنی از مدل ساخته شده ماشین عکس بگیری و پوسترش کنی! خاک بر سرت! ماشین های اسباب بازی هم پوسترشون طراحی اولیه گرافیکی ماشین نیست

  2. با ۲۰۶ تیپ پنج چرا مقایسه نکردی
    چقد که این کوییک بی اصالت و زشتو پلاستیکیه پراید از این عتیقه بهتره نه طراحی خارجی ظریف و همگنی داره طراحی داخلیش هم با اون داشبوردش که اصن نگم امکانات هم همه الکی و یکبار مصرف هست نخرین این اشغالو

    1. سلام …
      ممنون از مطالعه و دقت نظر شما… ۲۰۶ تیپ ۵ از لحاظ فنی و پیشرانه (TU5 قدرت ۱۱۰ اسب بخار) با سایپا کوییک یکسان نیست و تیپ ۲ به مشخصات کوییک نزدیک تر است…

      1. ولی از نظر قیمتی به تیپ 5 نزدیک تره …
        تیپ 5 از موتور قوی تری برخورداره با تقریبا همون مقدار مصرف بنزین ! ترمز عقب هم در تیپ 5 دیسکی هست نه کاسه ای !! اگر گیربکس CVT در این ماشین مزیت محسوب میشه پس موتور 1.6 هم مزیت اون ماشین باید لحاظ بشه
        نسبت به اعداد هم حساب کنیم 1.3 از 1.5 دورتره تا 1.6 نسبت به 1.5
        که البته 1350 و 1580 اعداد واقعی تری در 206 هستن
        و انصافا کوییک نه از نظر ایمنی بهتر از 206 هست نه قیافه ی بهتری داره
        فاصله ی بین دریچه های کولر وسط هم که از یک طراحی غیر معقول و خیلی خام برخورداره
        در کل 206 اگر ایرانیزه نمیشد با آپشن های واقعیش خیلی بیشتر خودنمایی میکرد

    2. یک نکته رو شما فراموش کردید، قیمت قطعات این خودرو یک چهارم ۲۰۶ هستش

      آقا به خدا من از دیدن ۲۰۶ حالم به هم می خوره ، خب یک مانیتور ۷ اینچی، دوربین دید عقب، گیربکس اتوماتیک، کروز منترل و فرمان برقی رو خیلی دوست دارم

  3. طراحی کوییک فقط از سایپا بر میومد.تا۲۰میلیون باشه شاید ارزش خرید داشته باشه

  4. سایپا محصولی رو ارائه کرده که همانند شرکت های دیگه شامل نواقصی هم هست که بیشتر با سلایق مردم طرف میشه ، اگرچه سایپا خیلی تو دل ایرانیا جا نداره ولی سعیشو کرده که به واقع نسبت به محصولات قبلی کمی نظرات رو به سمت خودش جذب کنه و اینکه مطمئنا پژو که یک شرکت در سطح جهانیه، طراحان سختکوش و بامهارتی داره چون با سلایق دنیا طرفه نه فقط فرانسه ، پس خیلی انتظاری از سایپا نمیره که حتی با مدل هم تراز فرانسویش رقابت جدی تری داشته باشه و درنهایت بخوایم مقایسه کنیم.
    تشکر از نویسنده

  5. اخه رو پلت فرم پراید کار کردن بهتر از اینم از اب در نمیاد

    1. دوست عزیز پلتفرم پراید x100 هست پلتفرم کوییک همون تیبا یا x200 هست و هیج ارتباطی بهم ندارن.

  6. سلام ..۳۵ یا ۴۰ میلیون پول دادن واسه موتور پراید خیلیییییی زیاده .هر انسان عاقلی حتما با این پول میره ۲۰۶ میخره نه …نهایتا ۳ -۴ تومن هزینه میشه فوللللل

  7. ینی خدایی چجوری روتون میشه ۲۰۶ رو با این ماشین بدقیافه ی مسخره مقایسه کنید؟خجالتم خوب چیزیه والا خخخخ

    1. جناب محترم!
      وب‌سایت چرخان مقایسه خودروهای مختلف با یکدیگر را انجام می‌دهد، خوش قیافه بودن یا نبودن ملاک برای مقایسه نیست… ملاک مقایسه، حضور هر دو خودرو در یک سگمنت است… حالا فرقی ندارد کدام خودرو پیروز می‌شود… اگر از کوییک خوشتان نمی‌آید ایرادی ندارد چون من هم با شما هم عقیده ام… اما اینکه در اینجا کامنت بزارید که «خجالتم خوب چیزیه والا» یعنی توهین آشکار به نویسنده… شما بهتر است اول چندین مقالات برتر مقایسه را مطالعه کنید تا بفهمید که چرا اصلا این کار انجام می‌شود… و سپس از نگارش چنین مطلبی خجالت بکشید!!!!
      برای شما واقعا متاسفم…

  8. اصلا این قراضه قابلیت مقایسه با ۲۰۶اس دی وی۸ ندارهههههه

    1. فک کنم شما v8 داری بهت بر خورده؟ اصلا مقایسه با تیپ ۲ بوده دوست عزیز. درضمن تعصبی به قضیه نگاه نکنید همین ۲۰۶ که ازش دم میزنید من تازگیا از کارخونه تحویل گرفتم افتضاح هستش همش دارم خرجش میکنم. من محل کارم لواسان هستش توی گردنه لشکرک لارها دیدم که تیبا اومده ازم سبقت گرفته رفته و ماشین من در حال ناله زدن بوده. این مقاله رو که خوندم تازه فهمیدم قدرت موتور تیبا و ساینا و کوییک بیشتر از ۲۰۶ هستش. لطفا تعصبی برخورد نکنیم

  9. 206 هنوزم زیبا و جذاب است. کوییک همان پرایده. همان صدایی که داخل پراید است همان صدا داخل تیبا بود و ساینا هست و کوییک هک خواهد بود. همان صدای معروف موتور پراید.به نظر من به جای اینکه اینهمه خرج تیبا و کوییک و ساینا کردن میومدن روی قسمت عایق بندی پراید کار میکردن. میومدن روی موتور جلوبندی و بدنه.پراید کار میکردن تا یه ماشین خوب از آب دربیارنش. چه فایده وقتی میشینی داخل تیبا و ساینا حس پراید دقیقا بهت دست میده
    ولی وقتی میشینی پشت 206 حس خیلی بهتری داری . برات جذابیت داره. داشبرد 206 خیلی زیبا تره. چاره کار هم اینه یه مدیر و یه طراح خوب بیارین از بهترین های خودرو در جهان بهش امکان بدین تا کار کنه و یه چیز خوب از آب دربیاره. چیزی که ارزش داشته باشه. اصلالت خودرو رو خراب میکنن. پراید هرچی بود اصلالت داشت.

    1. دوست خوبم بهتره یه مقاله بخونی در خصوص مقایسه پراید و کوییک چون که اصلا قابل مقایسه باهم نیستن. منم خیلی ۲۰۶ دوس داشتم و اشتباه بزرگم هم خرید ۲۰۶ بود.

  10. یکسال هست که ۲۰۶ تیپ ۲ دارم و حدود ۲۵ هزارتا کار‌کرده.در کل نسبت میتونم‌بگم‌راضی هستم البته نه زیاد ولی بدم نیست.
    فقط پخشش از ماه اول خیلی اذیت کرد و دو ماه بعد کامل‌خراب شد.شرکت کروز که گارانتی میکنه زیر بار‌نرفت.باتری ماشین هم زود خراب شد.دوبار هم بلبرینگ دینام خراب شد که حسابی اذیت شدم

  11. ميدوني 206 چقدر استهلاكش بالاتر از كوييكه ؟
    ميدوني 206 خيلي راحت سرسيلندر ميسوزنه ؟
    ميدوني سيلندر 206 خيلي راحت ترك ميخوره ؟
    ميدوني ايستادي روي جاده 206 ريسك بالايي داره ؟
    كوييك يه چيزه ديگه س
    سوار شيد و باهاش رانندگي كنيد ره لذت بخشه

  12. توی نظراتی که خوندم تنها یک چیز توجهم رو جلب کرد و اون فاجعه بی فرهنگی و غیر منطقی بودن ایرانیاست کسی که بدون هیچ منطقی چشماشو میبنده و از ماشینی که حتی اونو از نزدیک ندیده بد میگه و حتی فوش میده و به صورت مطلق از ۲۰۶ طرفداری میکنه چون ماشینش ۲۰۶ بعد خودشون میگن چرا صنعت خودروسازی کشور اینقد قدیمی و عقب افتادس واقعا برای این ملت باید خون گریست

  13. من خودم ۲۰۶ تیپ دو دارم ولی کوییک از نظر آپشن بالاتره…
    درسته کوییک نقاط ضعف هم داره ولی به روز تره..
    فقط نگران بازار خرید و فروششم
    نصف العیش…وصف العیش

  14. خدا کنه همون ماشینی که برای نمایش گذاشته بودن توی کوروش رو دست مردم بدن که میدونم که نمیدن که اگه اونو بدن از زانتیا هم بهتره

  15. بابا من 10 سال پیش حالم از 206 بهم میخورد چه برسه به الان. کوییک از هر لحاظ خیلی بهتره.

  16. سلام
    برای ماشین مگه چندتا چیز مهمه
    1) قدرت موتور: خب کوییک بهتره
    2) قطعات یدکی: خب محصولات داخلی بهتر گیر میاد
    3) ظاهر: که به سلیقه است
    4) قیمت
    من خودم کوییک رو به 206 ترجیح میدم

  17. کوییک ار ماشین عالیه فقط دنده عقب رفتن سخته دیدش کمه حتما فقط با اینه باید بری

  18. 206 فقط پوله لوگوشه مدل 97 داشتم کوئیک ار صفر خریدم 8000 تا دسته خودم کارکرده واقعا از نظر ایمنی، هندلینگ،قدرت و شتابش خیلی سرتره از 206 تیپ2

  19. بنده 206 تیپ 2 داشتم که خیلی اذیتم میکرد خصوصا توی جاده که اصلا راه نمیره یه پراید شتابش از تیپ 2 بیشتره والا الان کوییک ار خریداری کردم خیلی ازش راضیم شتاب عالی خیلی نرم تر از 206 هست آخه 206 ده سال پیش از رده خارج شده اینایی که میگن 206 خوبه تا حالا سواری کوییک رو امتحان نکردن

  20. من 206 دوست دارم اما کوبیک گرفتم نزدیک 6ماه دارم خیلی ابدیت تر و اپشن بیشتری داره

  21. به نظر من کوییک هیچ حرفی برای گفتن در مقابل۲۰۶ حتی تیپ۲هم نداره این ماشین یه اسباب بازی بی کیفیت هست که برای جلب توجه یه گیربگس اتومات و چند تا اپشن الکی گذاشتن شتاب کوییک اتومات با وزن ۱۱۰۵کیلوگرمی(۵کیلو بیشتر از۴۰۵) و موتور ۱۵۰۰ سی سی ۸سوپاپ با گیربگس اتوماتیک به نظرتون توی چقدر ۰ تا۱۰۰رو میره دست کم بیشتر از ۱۶ثانیه و اینکه سایپا محصولاتش در برابر ایران خودرو بی کیفیت تر هست.حرف اخر من اپشن خودرو مهم نیست مهم سواری خوب و قیافه و موتور هست به نظر من این کوییک بی کیفیت رو ول کنید و ماشین اتومات ایرانی اپشن دار به درد نمیخوره اگه حرف های منو قبول ندارین برین از اونایی که می دونن بپرسین با تشکر از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا