Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه هیوندای سانتافه با کیا سورنتو: کره‌ای‌های پرفروش!

تا پیش از عرضه نسخه 2014 سورنتو، از هر کارشناس ایرانی که درباره SUV میان سایز سؤال می‌کردید قطعا بیشتر جواب‌هایش به سانتافه منتهی می‌گشت. اما وقتی سورنتو نسل جدید خود را معرفی کرد ناگهان چشم‌ها به سمت این خودرو زیبا کشیده شد. این بار می‌خواهیم دو کراس‌اوور محبوب را مورد مقایسه و بررسی قرار دهیم تا دریابیم که کدام خودرو می‌تواند برنده‌ این کلاس باشد. البته با توجه به حضور تویوتا هایلندر، هوندا CR-V و هوندا پایلوت در این بخش از بازار، باید خودرو برنده یک جنگاور تمام‌عیار با ویژگی‌های خاص و دوست‌داشتنی باشد. با چرخان همراه باشید تا مقایسه نسخه‌های 2017 و سه ردیف صندلی هیوندای سانتافه و کیا سورنتو را به شما عزیزان تقدیم کنیم.

هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه

معرفی

سورنتو در سال 2016 یک افزایش حجم را تجربه کرد. بنابراین توانست فضای سرنشینان ردیف دوم و سوم را تا حد زیادی افزایش دهد. نسبت به قبل طراحی خودرو جذاب‌تر شده و استفاده از کروم به زیبایی آن کمک کرده است. در مقابل سانتافه طراحی جاافتاده و سبک خاص خودش را دارد. آپشن و تجهیزات زیاد خصلت هر خودرو کره‌ای است که کیا و هیوندای سعی کردند تا باز هم مشتری را ارج بنهند. البته نباید فراموش کرد که کیا زیرمجموعه هلدینگ هیوندای است، پس نباید انتظار دو خودرو کاملا متفاوت را داشت. فضای کافی، امکانات مناسب و تعادل در رانندگی ازجمله ویژگی‌های بارز این دو کراس‌اوور است.

کیا سورنتو
کیا سورنتو

طراحی خارجی

جلوپنجره 6 ضلعی به همراه آرم بزرگ هیوندای به همراه چراغ‌های کشیده ذوزنقه‌ای سانتافه، چهره‌ای خشن و گیرا به آن داده است. مه شکن در یک قاب U شکل کرومی قرارگرفته که در داخل قاب سیستم روشنایی روز LED جای دارد. دیفیوزر خاکستری در زیر فلاپ پلاستیکی ظریفی دیده می‌شود که به سمت چرخ‌ها می‌رود. در طرف دیگر، طراحان سورنتو با چراغ‌هایی زیبا و مه شکن‌های 4 تایی سعی دارد تا کلاس طراحی خود را به جهانیان نشان دهند. همه چیز در سر جای خود قرارگرفته است. با توجه به فرم مناسب و کاپوت بلند، به نظر می‌رسد که در بخش طراحی جلو فعلا باید یک امتیاز به نفع سورنتو بدهیم.

هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه

نگارنده معتقد است آنچه در طراحی جانبی اهمیت دارد، اندازه چرخ‌ها و خطوطی است که از عقب به سمت جلو کشیده شده‌اند. هر چه تیز و پرحجم‌تر، جذاب‌تر! هر دو خودرو چرخ‌های مناسبی دارند، البته چرخ عقب سانتافه با توجه به عکس کوچک به نظر میرسد که شاید دلیل آن فاصله زیاد شیشه عقب تا گلگیر باشد.

کیا سورنتو
کیا سورنتو

طراحی عقب بخشی است که واقعا نمی‌توان برنده‌ای برای آن تعیین کرد. چینش دقیق اجزا در هر دو مشهود است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که شاید هیوندای در طراحی عقب خصوصا بعضی موارد مانند دیفیوزر عقب و پهنا بخش بالایی سانتافه، زیاده‌روی کرده باشد. اما به طور کلی هر دو طراحی قابل قبولی در این بخش دارند.

هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه

کابین و امکانات

سورنتو و سانتافه هر دو ردیف سوم صندلی را در نسخه‌های خاصی ارائه می‌دهند. فاصله دو محور در هر دو خودرو نسبت به نسخه‌های اصلی در حدود 8 سانتیمتر بلندتر شده است. بدین ترتیب نباید حساب ویژه‌ای روی صندوق‌عقب باز کنید. در ردیف سوم سورنتو برای کودکان و تا حدی نوجوانان فضای کافی وجود دارد. در حقیقت اگر قد سرنشینان ردیف آخر کمتر از 170 سانتی‌متر باشد برای آنان مناسب است. صندلی‌های جلو در سانتافه فضای زیادی دارند، درحالی‌که سرنشینان ردیف دوم به‌اندازه آن‌ها راحت نیستند. در حقیقت راحتی سرنشینان در سورنتو در اولویت قرار دارد و می‌توان این‌گونه برداشت کرد که فضای کافی و راحتی در سانتافه فدای طراحی شده است.

کیا سورنتو
کیا سورنتو

تجربه رانندگی

سورنتو با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها عرضه می‌شود. پیشرانه اول، 2.4 لیتری با 185 اسب بخار که در ایران موجود است؛ نوع دوم 3.3 لیتری V6 با قدرت 290 اسب بخار. همچنین 240 اسب بخار و 354 نیوتن متر گشتاور که از یک موتور 2 لیتری توربو ناشی می‌شود که می‌توان با توجه به حساب بانکی خود یکی از این سه نسخه را تهیه کرد. در حقیقت قادرید با پرداخت 5 هزار پوند (6 هزار دلار) بیشتر نسبت به نسخه اصلی، یک دستگاه سورنتو دو دیفرانسیل با پیشرانه خورجینی 6 سیلندر را در پارکینگ قرار دهید. البته با داشتن قفل دیفرانسیل با نسبت 50/50 (عقب/جلو) می‌تواند گزینه مناسبی برای آفرود باشد.

هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه

در مقابل سانتافه با توجه به طراحی خشن، می‌بایست پیشرانه‌های قدرتمندی داشته باشد که البته در نمونه اسپرت تا حدی به این نیاز پاسخ داده شده است. موتور تنفس طبیعی 2.4 لیتری توانایی تولید 190 اسب بخار را دارد. همچنین پیشرانه 2 لیتری توربو با قدرت 264 اسب بخار گویا از همتایش در مقایسه عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. تنها هفت ثانیه لازم است تا این جادوگر کره‌ای را به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسانید. سیستم دو دیفرانسیل مانند سورنتو وجود دارد که البته نباید از قفل دیفرانسیل غافل شد. همچنین سانتافه می‌تواند حداکثر تا 1575 کیلوگرم را بکسل کند.

عملکرد سورنتو به نسبت قبل بیشتر شده به‌طوری‌که پاسخ فرمان دقیق‌تر و ترمزها بهتر کار می‌کنند. همچنین سیستم تعلیق بسیار نرم‌تر از سانتافه بوده و حس سواری با یک خودرو آلمانی مانند بی ام دبلیو X3 را می‌دهد. بااین‌حال کیفیت رانندگی سانتافه احتمالا بهترین ویژگی آن است. هرچند سرعت فرمان پذیری آن از سورنتو کمتر است.

کیا سورنتو
کیا سورنتو

ایمنی و قیمت

در بحث ایمنی هیوندای یک‌قدم جلوتر از کیا است. سانتافه دارای سیستم Hill-Start، سیستم هشداردهنده نقاط کور، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد جلو و کروز کنترل انطباقی است. البته بیشتر تجهیزات ذکرشده در نسخه‌های گران‌قیمت این خودرو وجود دارد. هر دو خودرو 5 ستاره ایمنی را از NHTSA و بالاترین حد ایمنی را از موسسه IIHS دریافت نموده‌اند.

قیمت سورنتو از 26 هزار دلار شروع می‌شود و تا 42 هزار دلار برای نسخه V6 فول آپشن می‌رسد. البته می‌توان مدل EX با موتور V6 را با قیمت 32 هزار دلار تهیه کرد. سانتافه اسپرت نیز با همان قیمت پایه رقیبش آغاز می‌کند، البته می‌توان با 30 هزار دلار نسخه مناسبی از آن را خریداری نمود. سانتافه موجود در ایران مدل 2.4 لیتری با قیمتی در حدود 242 میلیون تومان است. همچنین میتوان کیا سورنتو را با قیمتی در حدود 235 میلیون تومان تهیه کرد.

کیا سورنتو در مقابل هیوندای سانتافه
کیا سورنتو در مقابل هیوندای سانتافه

کلام آخر

هیوندای سانتافه اسپرت طراحی بیرونی به‌شدت گیرا و جذابی دارد، هرچند کابین هم پر زرق و برق است. موتور پایه سانتافه اسپرت ضعیف ولی لذت سواری مثال‌زدنی دارد. نمرات تصادف و تست‌های ایمنی برای سانتافه نشان از کیفیت ساخت بالای این خودرو دارد. بااین‌حال می‌توان با پرداخت 30 هزار دلار نسخه خوبی از آن را برای خود دست‌وپا کرد. در مقابل طراحی سورنتو به ارزش‌های خود بازگشته و به بهبود راحتی پرداخته است. ظاهر اسپرت کابین کیا به‌شدت دلربا است و نمی‌توان از آن به‌راحتی دل کند. ساختار و تجربه رانندگی در مدل 2017 به‌مراتب بهتر شده و در تست اسلالوم نتیجه نسبتا رضایت بخشی را نشان می‌دهد. راحتی و کیفیت ادوات به‌کاررفته مانند سانتافه بالا است. ایمنی بالا سورنتو به همراه طیف گسترده‌ای از مدل‌های مختلف باعث شده حتی خانواده کم‌جمعیت نیز مایل به خرید آن باشند. بدین ترتیب با توجه به موارد بالا و همچنین مقایسه صورت گرفته می‌توان نتیجه گرفت که سانتافه توانسته با اختلاف بسیار کمی در این چالش پیروز بیرون آید. البته با توجه به نزدیکی نمرات نمی‌توان برنده قطعی را مشخص نمود.

به سوپر گروه هیوندای سانتافه ملحق شوید

6 دیدگاه
  1. farid می گوید

    باز هم نویسنده به خودش زحمت اضافه کردن چند خط در مورد قیمت و ارزش خرید در ابران نداده. حتی قیمت های خارجی را هم یکجا در متن به پوند و جای دیگر در آخر مطلب به دلار نوشته! 🙁

    1. متین نصیری می گوید

      درود بر شما…
      دوست محترم درمورد قیمت نوشته شده “سانتافه موجود در ایران مدل ۲.۴ لیتری با قیمتی در حدود ۲۴۲ میلیون تومان است. همچنین میتوان کیا سورنتو را با قیمتی در حدود ۲۳۵ میلیون تومان تهیه کرد.” چون مدل های جدیدی هستند کمی باید صبر کنیم تا قیمت های واقعی تر منتشر بشوند.

  2. ناشناس می گوید

    باسلام سورنتو واقعا یک ماشین است

  3. آرش می گوید

    از نظر فنی که عین هم هستند و حتی بسیاری از قطعات مشابه اند
    من هم با نویسنده مقاله موافقم از طراحی داخلی و خارجی سانتافه خیلی بیشتر خوشم میاد

  4. ناشناس می گوید

    با سلام و ارض خدمت شما سورنتو تقریبا دو برابر سانتافه بهتر است

  5. صابر می گوید

    سانتافه قیافش تکراری هست ولی سورنتو طراحی جدید ویه چیز دیگست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.