مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

آیا فیلتر هوای خودروی شما نیاز به تعویض دارد؟

اطلاع از زمان نیاز به تعویض فیلتر هوا بسیار مهم بوده چراکه فیلتر هوای تمیز برای عملکرد صحیح خودرو ضروری است. فیلتر هوای تمیز باعث مصرف سوخت کمتر، شتاب بهتر، افزایش عمر موتور و بهبود عملکرد کلی موتور می‌شود. فیلتر هوای تمیز نه تنها باعث ورود هوای تمیز به موتور می‌شود، بلکه مانع از ورود آلودگی به موتور شده که جلوگیری از آسیب رسیدن به آن را در پی دارد.

برای هر گالن سوخت، نیاز به 10 هزار گالن هوای تازه و تمیز است تا شاهد چرخه سوخت کامل باشیم، بنابراین فیلتر هوا از اهمیت بالایی برای انجام این اقدام برخوردار است. با کثیف شدن فیلتر هوا، حجم هوای ورودی به موتور کاهش می‌یابد، که نتیجه آن، عدم امکان کارکرد مناسب موتور بوده که مشکلات فراوانی را برای صاحب خودرو به همراه دارد. بررسی و تعویض فیلتر هوا، براساس توصیه‌ای که سازنده آن به خریدار می‌کند، مهم است که البته اغلب نادیده گرفته می‌شود.

علایم مربوط به یک فیلتر هوای کثیف متفاوت بوده ولی اغلب با افزایش مصرف سوخت همراه است. یکی دیگر از مواردی که می‌توان توسط آن به کثیفی فیلتر هوا پی برد، وجود مشکل در شمع‌ها است. با کثیف شدن این قطعه، هوا به اندازه کافی وارد محفظه احتراق نشده و با چرخه سوخت ناقص مواجه می‌شویم و نسبت سوخت به هوا افزایش یافته که خرابی شمع‌ها را به همراه دارد. این امر باعث ایجاد مشکل در هنگام روشن کردن ماشین می‌شود.

فیلتر هوا

فیلتر هوای نو سفید رنگ بوده، بنابراین با چشم می‌توان تمیز بودن آن را تشخیص داد. برای این کار فیلتر هوا را در نور روشن مورد بررسی قرار دهید. با این حال شاید بر روی فیلتر هوا گرد و غبار وجود داشته باشد ولی ما قادر به تشخیص آن نباشیم. اکثر تولیدکنندگان خودرو توصیه می‌کنند بدون توجه به تمیز بودن فیلتر هوا، آن را بعد از کارکرد 12 تا 15 هزار مایلی (19 تا 24 هزار کیلومتر) خودرو، تعویض کرد. اگر در محیط‌های آلوده همانند اهواز! زندگی می‌کنید و یا همیشه در حال ایستادن و حرکت مجدد با خودرو هستید، باید فیلتر هوا را سریع‌تر عوض کنید.

تعویض فیلتر هوا نسبتا آسان و ارزان است. فیلتر هوا در نزدیکی راننده و بالای موتور درون یک محفظه مستطیلی شکل قرار دارد که البته این محفظه با توجه به خودرو می‌تواند شکل متفاوتی داشته باشد. خودروهای قدیمی‌تر که کاربراتوری هستند، از فیلتر هوای دایره ای درون یک محفظه فلزی در بالای موتور بهره می‌برند. اطمینان حاصل کنید که فیلتر هوا با مدل خودروی شما هماهنگی داشته باشد.

در برخی موارد فیلتر هوای تمیز می‌تواند تا 14 درصد مصرف سوخت را کاهش دهد و تا 11 درصد بر شتاب آن اضافه کند که البته این اعداد با مدل خودرو تغییر می‌کند. سعی کنید یاد بگیرید که فیلتر هوا را خودتان تعویض کنید، چراکه در این صورت می‌توانید به راحتی آن را از بازار خریداری و در مواقع لازم نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در نهایت توجه شما را سوالی جلب می‌کنیم که شاید ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد.

آیا فیلتر هوای کثیف مانع از روشن شدن خودرو می‌شود؟

در حالت کلی فیلتر هوای کثیف مانع از روشن شدن خودرو نمی‌شود، با این حال شما باید پس از طی مسافتی نسبت به تعویض آن اقدام کنید. همانگونه که در متن اشاره کردیم، فیلتر هوای کثیف باعث افزایش مصرف سوخت شده و برای شمع‌ها ایجاد مشکل می‌کند. اگر به استفاده از فیلتر هوای کثیف ادامه دهید، شمع‌ها خراب شده که نتیجه آن عدم روشن شدن ماشین است.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا