مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

10 خودرو تمام‌الکتریکی که سرنوشت صنعت خودرو‌سازی را تغییر خواهند داد!

پیشرفت‌­ در تکنولوژی، کاهش قیمت‌های باتری و رقابت فزاینده بین خودروسازان در نهایت منجر به تولید محصولاتی شده که نقشی تعیین­‌کننده در آینده خواهند داشت. خودروهایی که با موتورهای الکتریکی خود قادر به طی مسافتی حدود 200 مایل هستند.

آینده زودتر از آنچه که فکر می‌­کردیم فرا رسیده­ است. این موج استقبال از خودروهای هیبریدی و برقی نشان می‌­دهد که این خودروها پتانسیل مناسبی جهت عرضه گسترده را دارند و تمامی شرکت‌­های بزرگ خودروسازی خواهان سهمی از بازار فروش آن‌ها هستند تا بتوانند جایگاه خود را در آینده تثبیت کرده و از رقابت بازنمانند. حال با 10 خودرو الکتریکی که سرنوشت صنعت خودروسازی را تغییر خواهند داد آشنا می­‌شویم:

1-Nissan Leaf 2.0

تا به امروز ما نمونه اولیه‌ و  یا حتی جزئیاتی از این خودروها را ندیده‌­ایم. تنها می­‌دانیم این شرکت بر روی مدلی کار می­‌کند که، از مرز مسافت 200 مایل با هربار شارژ، خواهد گذشت. در سال 2015 و در نمایشگاه توکیو­موتور، این شرکت اعلام کرده که یک خودرو الکتریکی 60 کیلو‌وات ساعتی را در سال­‌های بعد روانه بازار خواهد کرد. نیسان اکنون مشغول طراحی اجزا سیستم هوشمند رانندگی خودرو است. آنچه که در سال 2018 معرفی خواهد شد تنها نسل جدید Leaf نیست بلکه دستاورد جدید این برند است که به عموم معرفی خواهد شد.

2-Jaguar I-Pace

این مدل پیش از موعد و در سال 2016، در نمایشگاه لس‌­آنجلس رونمایی شد. این خودرو زیبا و تمام‌الکتریک که دارای باتری 90 کیلووات ساعتی و قدرت 400 اسب بخاری است؛ در اواخر سال 2017 از خط تولید شرکت جگوار روانه بازار خواهد شد. Jaguar I-Pace اولین خودرویی است که  به نظر می‌رسد که توانایی پیشی گرفتن از مدل‌های شرکت تسلا را دارد.

3- Tesla Model 3

شرکت تسلا، سال­‌ها پیش‌، هنگامی که وارد بازار خودروهای برقی شد هدف خود را بر روی طی مسافت 200 مایلی توسط این خودروها قرار داده بود و هم‌­اکنون از این مرزها گذشته است. Tesla Model 3 خودرویی است که توانسته نظر مشتریان خود را در سراسر جهان جلب کند. شرکت تسلا توانسته بیش از 400،000 دستگاه از این خودرو را پیش­‌فروش کند. این خودرو برقی دیفرانسیل عقب می‌­تواند حداقل 215 مایل را با یک ظرفیت شارژ، طی کند و به‌­عنوان یک نقطه عطف، برای صنعت خودروهای الکتریکی شناخته شود. تسلا در صدد است این خودرو را هرچه زودتر روانه بازار کند.

4-Volkswagen e-Golf

در حالی که هم­‌اکنون این شرکت حجم قابل قبولی از بازار خودروهای برقی را در اختیار ندارد، اما امیدوار است تا بتواند نبض بازار را در دست بگیرد. این خودرو به عنوان نوش‌دارویی شناخته می­‌شود بر پیکره­‌ فولکس واگن که  بعد از جریان دیزل‌گیت (ماجرای رسوایی این برند با مشخص شدن تقلبش در تست‌های آلایندگی خودروهای دیزلی) بتواند خودی نشان­ دهد و آب رفته را به جوی بازگرداند. به گفته مدیران فولکس‌­واگن، خودرو الکتریکی­ این شرکت در سال2018 رونمایی خواهد شد و توانایی طی مسافتی برابر 186 مایل را با هربار شارژ دارد. باید دید که تا آن زمان، در بازاری که روز به روز در حال پیشرفت است، این خودرو توانایی رقابت را دارد یا خیر.

5- Porsche Mission E

اگر بخواهیم یک خودرو کامل را در ذهن تصور کنیم، احتمالاً آن خودرو چیزی شبیه Porsche Mission E خواهد بود. خودرویی با قدرت فوق‌العاده 600 اسب بخار که قرار است الکتریکی باشد. شرکت پورشه اعلام کرده این خودرو قادر است در مدت‌­زمان 3.5 ثانیه به سرعت 60 مایل بر ساعت (حدود 100km/h) برسد و با هربار شارژ مسافتی بیشتر از 300 مایل را بپیماید.

بهتر از همه، بنا به اعلام خودروساز، این خودرو توانایی شارژ کردن حدود 80% ظرفیت باتری را در مدت 15 دقیقه دارد. چنین سیستم شارژی تا به امروز بی‌­سابقه بوده است و برای اولین بار توسط Porsche معرفی خواهد شد. در صورتی که این مدل با توانایی­‌ها و قابلیت­‌های ذکر شده توسط پورشه عرضه شود، به‌عنوان خودرویی درخشان در بخش خودروهای الکتریکی شناخته خواهد شد.

6- Chevrolet Bolt EV

نسل جدید خودرو­های Chevrolet با عرضه Bolt EV در سال 2016 آغاز شده و این اولین محصول شرکت جنرال موتورز در بخش خودروهای الکتریکی بوده است. این خودرو دارای قدرت 200 اسب بخاری و 266 پوند-فوت گشتاور است تا نظر رانندگان را جلب کند، اگرچه بسیاری از افراد از سبک طراحی آن انتقاد می­‌کنند؛ چرا که این خودرو فضای داخلی کوچک و ظرفیت صندوق‌عقب کمی دارد. این خودرو قادر است در مدت کمتر از 7 ثانیه به سرعت 60مایل بر ساعت (حدود100km/h) برسد.

7-Mercedes-Benz Generation EQ

کسی انتظار ورود برند آلمانی و لوکس مرسدس را به بخش خودروهای الکتریکی نداشت. Generation EQ، سری تمام­‌الکتریک و شاسی­‌بلند کانسپت شرکت مرسدس است. مرسدس با عرضه مدل دارای 400 اسب بخار قدرت و آوازه و اعتبار برندش پا در عرصه رقابت گذاشته است. تا به امروز ما خودروهای الکتریکی زیادی را توسط شرکت مرسدس مشاهده نکرده‌ایم، بنابراین این مدل سرآغاز جدیدی از شرکتی خواهد بود که پرچمدار خودروهای با موتورهای احتراقی در دهه‌های گذشته بوده است.

8-NIO EP9

با ورود خودروهای برقی به بازار، این بخش سطح جدیدی از احترام را هم از طرف کلکسیون‌­داران و هم از طرف منتقدان بدست آورده است. مدل NIO EP9 یکی از این­‌دست خودروهای پیشرو است. این مدل در زمان رونمایی به عنوان سریع‌­ترین خودروی برقی دنیا شناخته شد و با قدرت فوق‌­العاده 1341 اسب بخار هم­چنان از حریفان خود پیش است. بیشینه سرعت این خودرو به 200 مایل بر ساعت می­‌رسد.

9-خودرو برقی شاسی‌بلند هیوندای

در صورتی که خودروهای شاسی‌­بلند(CrossoverوSUV) کماکان جزء پرفروشترین مدل­‌های بازار هستند، پس چرا باید اکثر خودروهای برقی آینده به‌­صورت سدان باشند؟ در این زمینه ضمن تأیید رسانه‌های کره‌ای، شرکت هیوندای برنامه‌­ای جهت ساخت خودروهای برقی شاسی­‌بلند به‌­عنوان نخستین مدل­‌های تمام‌­الکتریک این شرکت با خط تولید بلند­مدت در سال 2018 دارد. با رونمایی خودروی هیبریدی این کمپانی یعنی آیونیک در سال 2017، می‌­توان به مدل­‌های سال 2018 این کمپانی نیز امیدوار بود.

10-خودرو برقی شاسی‌بلند فورد

شرکت فورد قول یک خودروی الکتریکی تمام‌عیار را داده است. مطابق اخبار دریافتی از این شرکت، این مدل یک خودروی شاسی‌بلند کوچک با قابلیت طی مسافتی حدود 300 مایل با هر بار شارژ است و در سال 2020 رونمایی خواهد شد. این زمان ممکن است دور به نظر برسد اما بایستی این نکته را در نظر داشت که شرکت فورد قصد دارد رکورد جدیدی از خودروهای برقی مقرون به صرفه (به‌ویژه طی مسافت 300 مایلی) را برای یک خودروی آفرودی ثبت کند. امیدواریم که این خودرو هم به‌خوبی  مدل FORD Escape 2017 باشد.

 

کیوان شهبازی

عاشق دنیای خودرو و تکنولوژی و هرچیزی که مربوط به این دو می‌شه هستم و از مرداد ماه امسال به تیم چرخان پیوستم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا