مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

آیا کمربند ایمنی می‌تواند باعث مرگ سرنشینان خودرو شود؟

تمامی خودروهای تولیدی در دنیا مجهز به کمربند ایمنی بوده و در کشور ما سرنشینان ملزم به استفاده از آن هستند. اگر بعد از وارد شدن به خودرو، کمربند ایمنی خود را نبسته باشید و ماشین را روشن کنید، اتومبیلتان به شما هشدار می‌دهد (اکثر خودروهای موجود در ایران به این ویژگی مجهز هستند). کمربند ایمنی یکی از تجهیزاتی بوده که برای امنیت سرنشینان طراحی و درون خودرو تعبیه شده است، با این حال برخی از افراد استفاده از آن را بی‌اهمیت می‌پندارند و بعضی آن را عاملی برای مرگ می‌دانند.

بیایید نگاهی به اطلاعات موجود داشته باشیم. تصادفات خودرو اولین دلیل مرگ برای افراد 54 ساله و کوچکتر در ایالات متحده محسوب می‌شود. در سال 2012 بیش از 33 هزار نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند. میزان جراحات ایجاد شده بر اثر تصادف در همان سال، برابر با 2.2 میلیون مورد بوده که این عدد باعث 50 میلیون دلار خسارت به دولت شده که این پول مربوط به هزینه‌های پزشکی و همچنین از کارافتادگی افراد است.

همانطور که این داده‌ها نشان می‌دهند و بسیاری از ما می‌دانیم، تصادفات بسیار رایج هستند. یکی از اصلی‌ترین نکات در رابطه با میزان تلفات مربوط به تصادفات در سال 2009، عدم استفاده 53 درصد آن‌ها از کمربند ایمنی است. براساس گزارشات منتشر شده توسط CDC، بستن کمربند ایمنی تا 45 درصد احتمال مرگ سرنشینان را در هنگام تصادف کاهش می‌دهد. بنابراین کمربند ایمنی باعث نجات جان شما می‌شود.

همان‌طور که در بالا گفتیم، کمربند ایمنی ریسک مرگ بر اثر تصادف را کاهش می‌دهد، پس چرا افراد فکر می‌کنند که استفاده از آن باعث آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شود؟ یکی از شایع‌ترین جواب‌ها این بوده که مردم تصور می‌کنند که در هنگام آتش گرفتن خودرو و یا غرق شدن آن درون آب، این وسیله ایمنی باعث حبس شدنشان درون ماشین می‌شود. بنابر گزارشات، تصادفاتی که باعث آتش‌سوزی شده و یا غرق شدگی خودرو را در پی دارد، تنها 0.5 درصد از کل تصادفات را شامل می‌شود.

کمربند ایمنی

بیایید به شیوه دیگری به این موضوع نگاه کنیم. بستن کمربند ایمنی باعث کاهش صدمه به افراد می‌شود که حتی در زمان آتش‌ گرفتن خودرو و یا غرق‌شدگی آن، برای سرنشین یک مزیت محسوب می‌شود، چون در صورتی‌که هنگام تصادف ضربه‌ای به سر افراد وارد شود، بی‌هوش می‌شوند. این بی‌هوشی خطری بیشتر از امکان حبس شدن توسط این وسیله ایمنی ایمنی درون خودرو دارد، چراکه امکان فرار را از آن‌ها سلب می‌کند.

وظیفه کمربند ایمنی این بوده که در هنگام تصادفات، سرنشینان را در جای خود نگه دارد که برای انجام آن، به افراد نیرویی را وارد می‌کند. این نیرو می‌تواند باعث کبودی سرنشین شود ولی این آسیب در مقایسه با امکان پرت شدن او به خارج از خودرو و چرخیدنش در هنگام وارون شدن خودرو قابل اغماض است.

صدمات ایجاد شده توسط کمربند ایمنی بسیار نادر بوده که البته این موارد کم هم اکثرا به علت استفاده نادرست از آن است. برخی از افراد همانند کودکان، بزرگسالانی که اندام کوچکی دارند و زنان باردار، در هنگام استفاده از کمربند ایمنی باید به اقدامات احتیاطی توجه کنند. غیر از افراد یاد شده، بقیه مردم می‌توانند بدون هیچ گونه نگرانی از کمربند ایمنی استفاده کنند چراکه کمربند ایمنی نه تنها آسیبی به سرنشینان وارد نمی‌کند، بلکه ناجی آن‌هاست.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا