مکمل بنزین
آموزشبرگزیده‌هاترفند

با فناوری تشخیص نقاط کور در خودرو آشنا شوید!

در گذشته نه‌چندان دور برای تغییر خطوط در هنگام رانندگی، باید اطراف را خوب نگاه می‌کردید چراکه توسط آینه قادر به مشاهده خودرو کناری نبودید. این احتمال همیشه وجود دارد که خودرویی در نقطه کور شما باشد و بدون اطلاع از آن به طرف دیگری حرکت کنید که نتیجه آن تصادف خواهد بود.

به‌تازگی فناوری به خودروها اضافه شده که اطمینان خاطر راننده را در پی دارد. سنسور تشخیص نقاط کور موجود در آینه کناری خودرو، در هنگام تغییر خط در صورت وجود اتومبیل در کنارتان، به شما هشدار می‌دهد.

نحوه هشدار بدین گونه بوده که بر روی آینه چراغی روشن می‌شود و سپس یا بوق می‌زند و یا فرمان را می‌لرزاند. اگر قصد تغییر خط نداشته باشید (هیچ سیگنال چرخشی وجود نداشته باشد)، نور هشدار به‌صورت پیوسته روشن می‌مانند ولی فلاش نزده و صدایی را از آن نمی‌شنوید.

تشخیص نقاط کور یکی از تکنولوژی‌های کلیدی بوده که با استفاده از دیگر فناوری‌های موجود، دیدی 360 به راننده می‌دهد که بدون توجه به سرعت خودرو، به او کمک می‌کند. این قابلیت به همراه دیگر آپشن‌ها همانند کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، سنسور پارک جلو و عقب خودرو و همچنین دوربین‌های موجود در اطراف اتومبیل باعث افزایش امنیت سرنشینان می‌شود. برخی از این موارد در مسافت‌های طولانی کاربرد دارند و بعضی دیگر نیز از تصادف جلوگیری می‌کنند.

چه تفاوتی میان فناوری تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط و سونار وجود دارد؟

سه تکنولوژی تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار خروج از خط و سونار برای محافظت از اطراف و عقب خودرو وجود دارد که در ادامه تفاوت آن‌ها را بیان می‌کنیم.

فناوری تشخیص نقاط کور یا به اختصار BSD ابتدا توسط ولوو توسعه یافت. این سیستم ترافیک در عقب خودرو و اطراف آن را بررسی می‌کند. تکنولوژی موردنظر تا زمانی که خودرویی در مقابل یا مجاور شما وجود داشته باشد، فعال باقی می‌ماند یا به زبان ساده‌تر، تا موقعی که نقطه کوری در اطرفتان باشد، این سیستم فعال است.

تشخیص نقاط کور

برای سیستم تشخیص نقاط کور فرقی نمی‌کند که شما در بین خطوط رانندگی می‌کنید و یا به چپ و راست می‌روید، BSD توسط امواج اولتراسونیک یا همان سنسورهای رادار، اطراف و پشت خودرو را تحت‌نظر دارد. نقاط کور را آینه کناری پوشش نمی‌دهد و اگر راننده سر خود را برگرداند، شاید مشکلات دیگری پیش بیاید.

معمولا رنگ این چراغ هشدار زرد بوده و درون آینه و یا ستون A خودرو قرار دارد .

موقعی که خودرویی در نقطه کور قرار بگیرد، این چراغ شروع به چشمک زدن می‌کند. علاوه‌بر این چشمک، شما صدای هشدار (بیپ) نیز می‌شنوید و یا لرزش القایی درون فرمان را احساس خواهید کرد. شرکت‌های مختلف، اسم‌های متفاوتی را برای این سیستم درنظر گرفته‌اند که البته تفاوتی در عملکرد آن‌ها وجود ندارد. این سیستم بعضا قادر به تشخیص موتور و دوچرخه نیز بوده که البته بستگی به حجم جسم مورد بررسی دارد.

به سراغ سیستم هشدار خروج از خط می‌رویم. این سیستم با نام اختصاری LDW، خودرو را برای قرار داشتن در مرکز خطوط بررسی می‌کند. این سیستم معمولا از دوربین قرار گرفته در جلوی آینه دید عقب استفاده می‌کند، بنابراین می‌توان آن را یک سیستم نوری نامید. اگر شما از خطوط خارج شوید، یک هشدار بصری را بر روی کیلومتر شمار مشاهده خواهید کرد و صدای هشدار می‌شنوید و یا فرمان خودرو و یا صندلی راننده می‌لرزد.

اگر سیگنال چرخش شما روشن باشد، هشداری را دریافت نخواهید کرد چراکه این سیستم فرض می‌کند شما در حال عبور از خط هستید. برخلاف سیستم تشخیص نقاط کور که در هنگام دریافت سیگنال چرخش به راننده هشدار می‌دهد چون فکر می‌کند که در حال ورود به مسیر یک خودرو دیگر هستید.

سنسور سونار یا همان سنسور پارک خودرو، معمولا از سنسورهای اولتراسونیک و یا الکترومغناطیسی در پشت خودرو و یا جلوی خودرو استفاده می‌کند که در هنگام نزدیک شدن به اجسام، به راننده هشدار می‌دهد. در برخی موارد این سنسورها قسمتی از سیستم تشخیص نقاط کور و یا سیستم‌های هشدار ترافیک محسوب می‌شوند.

امواج ساطع شده از این سنسورها به اجسام برخورد کرده و دوباره باز می‌گردند که این امر باعث تشخیص فاصله می‌شود، زمانی‌که این فاصله کم باشد، سیستم موردنظر به راننده هشدار می‌دهد.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا