مکمل بنزین
گوناگونخبر

احتمال استفاده از سقف شیشه‌ای مجهز به پنل خورشیدی در محصولات آینده آئودی

ایده داشتن خودرویی که بتواند نیروی خود را به‌طور کامل از انرژی خورشیدی تامین کند، بسیار جالب و هیجان‌انگیز است. متاسفانه همانند خودروهای پرنده، اتومبیل‌هایی که تنها توسط نور خورشید بتوانند کار کنند، در آینده نزدیک روانه بازار نخواهند شد.

در این میان شاید شرکت آئودی برای رسیدن به این هدف، قدم‌های مثبتی بردارد و باتری مورد استفاده در خودروهای خود را توسط سلول‌های خورشیدی تعبیه شده در سقف، شارژ نماید.

آئودی

این شرکت خودروسازی آلمانی این هفته اعلام نمود با شرکت Alta Devices که زیر مجموعه شرکت چینی فعال در زمینه انرژی خورشیدی، Hanergy، محسوب می‌شود درحال همکاری بوده تا سلول‌های خورشیدی با ضخامت کم را به سقف محصولات خود اضافه کند. ایده استفاده از انرژی خورشیدی برای شارژ باتری باعث می‌شود که خودروهای الکتریکی مسافت بیشتری را طی کنند. البته آئودی هم‌اکنون خواهان استفاده از این انرژی تولیدی برای استفاده در سیستم تهویه خودرو و یا گرم‌کن صندلی است. شاید روزی بتوان از انرژی تولیدی توسط خورشید برای شارژ باتری به‌صورت مستقیم بهره گرفت.

دکتر برنارد مارتینز، عضو هیئت مدیره آئودی اعلام نمود:

مسافتی که می‌توان با خودروهای الکتریکی طی نمود، یکی از مهم‌ترین پارامترها برای خرید این‌گونه وسایل نقلیه توسط مشتریان است. ما در همکاری با Hanergy، تصمیم گرفته‌ایم تا پنل‌های خورشیدی را با روشی نوآورانه به سقف محصولات خود اضافه کنیم تا علاوه‌بر طی مسافت بیشتر توسط آن‌ها، عملکرد پایداری را برای خریداران به ارمغان آوریم.

در حالی‌که آئودی عملکرد سلول‌های خورشیدی مورد استفاده در سقف خودروهای خود را قابل‌توجه می‌داند و کارایی آن‌ها در نور کم را نیز بسیار مناسب ارزیابی می‌کند، سخنی از میزان انرژی تولیدی توسط آن‌ها و یا میزان نور لازم برای تامین انرژی موردنیاز برای سیستم تهویه مطبوع نزده است.

دو شرکت تویوتا و کارما گزینه استفاده از پنل خورشیدی در سقف را ارائه داده‌اند ولی هیچ‌کدام قادر به تولید انرژی کافی برای یک روز نبوده و بیشتر باید آن را نوآورانه و بدون کارایی خاصی دانست. اگر آئودی بتواند سقف خورشیدی را به خودروهای الکتریکی خود اضافه کند، به احتمال زیاد تفاوت خاصی با نمونه‌های قبلی نخواهد داشت. در نهایت باید بگوییم که استفاده از پنل خورشیدی در سقف خودرو را ایده‌ جالبی می‌دانیم.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. فکر کن ..پراید برقی با سقف خورشیدی..( قیمت ۲ میلیارد…)
    این رویا فقط برای بردن به گور خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا