مکمل بنزین
گوناگونخبر

سامانه GPS ملی چیست؟

خبری از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران منتشر شده؛ که اشاره به این مسئله دارد که بزودی باید از سامانه بومی GPS ملی در خودروهای تولید داخل استفاده شود. این سامانه با نصب سیم کارت‌های تلفن همراه فعال شده و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری نیروی انتظامی در حال طراحی آن هستند!

اینکه از سامانه‌ای به نام GPS ملی در تولیدات داخلی استفاده شود، بسیار خوب و پسندیده است؛ اما سامانه‌ای که مسئولان از آن صحبت می‌کنند چیزی مشابه با سامانه‌های ناوبری نوین جهانی از جمله GPS ایالات‌متحده آمریکاست! این سامانه سرعت شما را لحظه به لحظه کنترل کرده و  از سیم کارت‌های همراه اول، ایرانسل و رایتل پشتیبانی می‌کند.

سامانه GPS ملی یا نبأ سرعت شما را به شکل آنلاین به مرکز کنترل ترافیک گزارش داده و خودروی‌های سرقتی را مکان‌یابی خواهد کرد. با نصب این سامانه اگر دچار سانحه رانندگی شوید؛ بلافاصله امدادرسانان مطلع شده و به کمک شما می‌آیند.

اینها تنها بخشی از ویژگی‌های سامانه GPS ملی است که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرح داده و هزینه نصب آن برروی هر خودرو را 300 هزار تومان برآورد کرده است.

جدا از افزایش قیمتی که به واسطه نصب چنین سیستمی برروی خودروهای داخلی اعمال خواهد شد؛ باید به این نکته توجه داشت که عملا کشور ما ماهواره‌هایی در حد و اندازه GPS ایالات‌متحده آمریکا ندارد. بنابراین یا باید از ماهواره‌های چینی استفاده کرد و یا منت روسیه را کشید! که این کار بعید بوده و هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

بنابراین سامانه ملی ما ظاهرا از دکل‌های مخابراتی برای مکان‌یابی استفاده کرده و به کنترل رفتار شما در طول رانندگی می‌پردازد؛ اما آیا دکل‌های مخابراتی دقیق هستند؟ پاسخ قطعا منفی بوده و این امکان وجود ندارد که با استفاده از دکل‌های مخابرتی به طور دقیق اطلاعات را دریافت کرد. البته اگر فرض را بر این بگیریم که چنین امکانی فراهم باشد؛ باید فکری برای دیتاهای ارسالی سیم کارت‌ها و سرورهای آنها کرد!

بله! آنچه می‌توان فهمید این است که اگر این سامانه واقعا ملی باشد؛ پس GPS نیست! زیرا GPS به مجموعه‌ای از ماهواره‌های مخابراتی می‌گویند! حال به نظر شما کشور ما چند ماهواره مخابراتی فعال دارد! اگر از ماهواره‌های دیگر استفاده می کنید(چین و روسیه) در این صورت از واژه ملی نباید استفاده کرد!

اگر هم منظورتان همان دکل‌های معروف است؛ لطفا به ما بگویید ماهواره آنها کجاست؟ از کجا می‌آید و به کجا می‌رود!  مطمئن هستید که واقعا ملی هستند؟ یا مثل خودروهای ملی کشور از قطعات چینی استفاده می‌کنند! برخی از خودروسازان بزرگ جهان با تکنولوژی و هزینه خودشان امکاناتی مشابه با سامانه ملی GPS ایران را فراهم کرده‌اند؛ ولی به هیچ عنوان وقت وزارت دفاع و نیروی انتظامی کشورشان را نگرفته‌اند!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. بنظرم اینکه ملی هست یا نیست چندان مهم نیست مهم پایش شهروندان به بهانه امنیت است که نقض کامل حقوق شهروندی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا