مکمل بنزین
گوناگونخبر

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی یا درآمد زایی به روش سنتی؟

حتما در جریان هستید که پلیس راهور قرار است که خودروهای فاقد معاینه فنی را به شکل روزانه و به مبلغ 50 هزار تومان جریمه کند. نگارنده کاری به مبلغ این جریمه و اینکه آیا چنین کاری باعث بهبود وضعیت هوای کلان شهرها و… می‌شود؛ کاری نداشته و نمی‌خواهد به بررسی این موضوع بپردازد؛ بلکه مسئله مهم از دیدگاه او این است که تا کی باید پلیس راهور برای کاهش تخلفات و… از جریمه استفاده کند؟

البته نکته‌ای در اینجا وجود دارد! نکته مذکور این است که هیچ وقت پلیس راهور دروازه‌‌های کسب در آمد را برروی خود نمی‌بندد! بالاخره باید از یک جایی کسب درآمد کرد و همکاران آنها را در مجموعه اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی مشغول به کار کرد!

موضوع اصلی این است که راه حل پلیس راهور تنها جنبه مالی برای خود آنها دارد و هیچ فایده‌ای به سود هوای کلان شهرهایی مانند تهران ندارد. بی‌پرده بگویم؛ به نظر فقط باید جریمه کرد تا پول در آورد! ولی پلیس راهور و در کل مسئولان کشور باید توجه داشته باشند که این گونه رفتارها فایده‌ای ندارد.

زمانی بود که طرحی برای از رده خارج کردن اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های فرسوده اجرا شد. به نظر شما این طرح تا چه حد موفق بود! آیا شما این اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده را در خیابان‌ها نمی‌بینید؟ مالکان این خودروها هم جریمه شدند و هم تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ ولی برحرف خود پا فشاری کرده و هنوز از وسایل نقلیه خود استفاده می‌کند. وسایل نقلیه‌ای که دود آنها را پلیس راهور نمی‌بیند! اصلا چه کسی گفته است که وسیله نقلیه آلوده کننده هوا حتما باید دودی سیاه و بد بو از اگزوز خارج کند!

خلاصه بگویم! اگر به فکر رفع آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور هستید؛ باید فکر دیگری به جزء جریمه کردن مردم کرد. جریمه فقط به سود شماست و مردم از آن سودی نمی‌برند. اگر واقعا به فکر هستید زمینه ورود خودروهای برقی را فراهم کنید؛ تا هم مردم خودروهای به‌روزی سوار شوند و هم هوای کلانشهرها مقداری تمیزتر شود.

باور کنید اگر خودروهای برقی بیایند با فروش برق به آنها پولی بهتر از جریمه خودروها به شما می‌رسد. ما کمپانی تسلا نداریم؛ ولی خدا را هزار مرتبه شکر که اکنون یکی از تولیدکنندگان به نام خودروهای برقی در ایران حضور دارد. کمپانی BYD یک شرکت چینی است و جزء بزرگان صنعت تولید خودروهای برقی است. قصد نگارنده تبلیغ این کمپانی نیست؛ بلکه راهنمایی مسئولان کشور است. آنها که چشم امیدشان به خودروسازان بزرگ داخلی دوخته شده؛ ولی دریغ از اینکه چشم خودروسازان داخلی فقط جیب مشتریان بیچاره را می‌بیند. جریمه راه حلی است که تنها امروز جوابگوست؛ فکر فردا را باید کرد.

اصلا مراکز معاینه فنی خودشان باید معاینه فنی شوند! کدام کشور بزرگی استانداردهای آلایندگی هوایش تا این حد پایین است؟ شخصی خودروی دودزای خود را قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی تعمیر می‌کند تا از تست‌های مثلا بروز آن عبور کند و پس از موفقیت حدود یک سال با خودروی قدیمی و از رده خارج خود در خیابان‌ها جولان می‌دهد. عجب فکر بکری کرده‌اید!

البته این را هم باید بگویم که پلیس راهور مسئول ورود خودروهای برقی و بروز به ناوگان حمل و نقل کشور نیست؛ ولی اگر خیلی دل‌سوزی می‌کنند و به فکر هستند؛ ابتدا جلوی حرکت کامیونت خاور، کامیون‌های بنز قدیمی و یا مینی‌بوس کبریتی معروف فیات را بگیرند تا حداقل آنها را باور کنیم.

راستی! برای دیدن مینی‌بوس کبریتی‌های معروف فیات نیازی به طی مسافت زیاد نیست! به پایانه مسافری غرب تهران مراجعه کرده و از دود آنها استفاده کنید!

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من کاری به درست و غلط بودن این جریمه ها ندارم ولی تا جایی که اطلاع دارم مبلغ جریمه مستقیم وارد خزانه داری کشور می شه و درآمدی برای پلیس نداره.
    در مورد کامیونت ها و مینی بوس های دودزا هم مانند موتورسیکلت ها به دلیل منبع درآمد قشر ضعیف بودن خیلی وقت ها پلیس مجبور به چشم پوشی میشه که اینجا دولت باید وارد عمل بشه چون اغلب این افراد خود توانایی نوسازی را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا