مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی DS 7 کراس بک: فرانسوی لاکچری!

DS برای آنها که کیفیت را می‌شناسند، یک نام دوست داشتنی است. این برند فرانسوی که شاخه خودروهای لوکس پژوسیتروئن را به خود اختصاص داده، چند سالی هست که به ایران آمده و محصولات مختلفی را آماده عرضه کرده است، اما به تازگی شرکت فرانسوی DS،  از خودروی شاسی‌بلند جدید خود با نام DS7 Crossback پرده برداشت.

این خودرو تمام سیاست‌های این کمپانی فرانسوی را به نمایش می‌گذارد. از جمله رقبای این خودرو می‌توان به بی‌ام‌و X3، لکسوس ان ایکس 200، آئودی Q5 و مرسدس GLC اشاره کرد. از لحاظ ظاهری و فنی بدون شک DS 7 کراس بک، یک رقیب قدرتمند برای خودروهای یاد شده خواهد بود.

از لحاظ ظاهری DS 7 کراس بک، از آخرین زبان طراحی DS بهره می‌برد و نشانه‌های طراحی اسپرت را در جلوپنجره‌ و چراغ‌های جلو، سپر عضلانی و خطوط  بدنه، می‌توان دید. جلوپنجره کرومی رنگ بزرگ و چراغ‌های کشیده در کنار چراغ‌های روشنایی روز زیبا، یکی از جذاب‌ترین شاسی‌بلندهای سال را بنمایش می‌گذارند. در نمای کناری، از لحاظ فرم بدنه، این خودرو، شما را یاد مدل‌های لکسوس Rx می‌اندازد. در نمای عقبی،چراغ‌های سه‌بعدی Hypnotic بکار گرفته شده‌اند که فقط در خودروهای DS دیده می‌شوند. استفاده از نوارهای کرومی در سرتاسر بدنه با ظرافت خاص باعث شده، تا یک محصول لوکس را ببینیم.

از رینگ‌های خاص ۵ پره DS نیز به راحتی نمی‌توان گذشت و بسیار زیبا طراحی شده‌اند.

از بخش خارجی که بگذریم به کابین می‌رسیم. یک کابین فوق‌العاده بر گرفته از معماری فرانسوی که بسیار حیرت‌آور نقش‌بندی شده است. در داخل این کابین شما نهایت راحتی را بدست خواهید آورد و از فضای زیبای آن نهایت لذت را خواهید برد. دی‌اس چهار تریم داخلی Bastille ،Rivoli ،Opera و Performance Line برای این خودرو در نظر گرفته است که خریداران می‌توانند با توجه به سلیقه خود یکی از آنها را بعنوان آپشن سفارشی انتخاب کنند.

صفحه‌نمایش‌های بزرگ همیشه در کابین خودروهای لوکس، باعث افزایش جذابیت می‌شوند که دی‌اس نیز از همین فرایند در DS 7 کراس بک استفاده کرده است و از دو نمایشگر ۱۲ اینچی در کابین بهره گرفته که صفحه نمایش موجود در کنسول وسط بعنوان سیستم سرگرمی و مسیریابی استفاده می‌شود و صفحه نمایش دیگر مخصوص راننده بوده و اطلاعات مورد نیاز راننده را تامین می‌کند.

گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون عرضه این خودروی جدید در ایران مطرح شده است و به زودی شرکت آرین موتور این محصول لوکس را برای رونمایی رسمی و فروش آماده خواهد کرد، اما نباید توقع داشته باشید کهDS 7 کراس بک با قیمت پایینی عرضه شود. دی‌اس در این محصول نهایت فناوری و سیستم‌های ایمنی را بکار گرفته که می‌توان به سیستم پارک خودکار، سیستم رانندگی نیمه‌ خودکار با کروز کنترل فعال به همراه سیستم کمکی فرمان و سیستم خروج از خط اشاره کرد.

تجهیزات بسیار کاربردی دیگری نیز در این خودرو بکار گرفته شده که چراغ‌های جلوی LED چندحالته، دوربین هوشمند جلو برای بررسی جاده و آماده‌کردن سیستم تعلیق خودرو با توجه به شرایط مسیر تنها بخشی از این تجهیزات‌اند.

در بخش فنی نیز دی‌اس بسیار هوشمندانه عمل کرده و از پیشرانه هیبریدی مخصوص خود در DS 7 کراس بک استفاده نموده است. پلاگین هیبریدی این شرکت با نام E-Tense شامل یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری بنزینی توربوشارژ است که توانایی تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت را دارد. در کنار این موتور از یک جفت پیشرانه‌ی الکتریکی، برای محورهای جلو و عقب بهره گرفته شده که توان خروجی در مجموع چیزی بیش از ۳۰۰ اسب‌بخار خواهد شد. همچنین سیستم انتقال قدرت چهارچرخ‌ محرک و جعبه‌دنده‌ی هشت سرعته‌ی خودکار، این شاسی‌بلند فرانسوی را تکمیل می‌کند. این خودرو در حالت تمام الکتریکی توانایی پیمایش ۶۰ کیلومتر را دارد و قابلیت شارژ سریع نیز به DS 7 کراس راه یافته بطوری که در ایستگاه شارژ سریع با خروجی ۳۲ آمپر، ظرف مدت ۲.۵ ساعت باتری کاملا شارژ خواهد شد.

DS 7 کراس از پیشرانه‌های دیگری نیز بهره می‌برد که هنوز مشخص نیست کدام یک از این موتورها در ایران عرضه خواهند شد. موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری با توان تولید 128 اسب بخار و دو پیشرانه 1.6 لیتری THP نیز گزینه‌های بنزینی دی‌اس هستند که به احتمال بسیار زیاد نسخه ای که وارد کشورمان خواهد شد، از همین پیشرانه بهره خواهد برد.

پیشرانه‌های دیزلی نیز که در اروپا طرفدار زیادی دارند، در این مدل بکار گرفته شده‌اند. DS 7 سیستم تعلیق هوشمند hydro-pneumatic را ندارد اما دی‌اس از یک سیستم جدید با نام Active Scan بهره گرفته است که راننده می تواند از حالت های sport، normal و comfort استفاده کند تا شرایط رانندگی را بهبود ببخشد.

زمانی که پشت فرمان DS 7 کراس بنشینید، بی‌صدا بودن خودرو بسیار برای شما جالب خواهد بود در بدترین شرایط و ناهمواری‌های بسیار زیاد نیز، خودرو بسیار آرام رفتار می‌کند. بخش ضربه‌گیر نیز بسیار عالی عمل می‌کند و تمام ضربات را با کیفیت بسیار بالایی دفع می‌کند. در پیچ‌ها نیز چسبندگی خودرو به جاده بسیار خوب است و با قدرت می‌توانید پیچ‌های جاده‌های کوهستانی را پشت سر بگذارید. در مجموع DS 7 کراس بک یک شاسی‌بلند با کیفیت است که در زمان رانندگی نقصی در آن دیده نشده است و یا بسیار جزئی بوده است.

کلام آخر

باید از ورود خودروهای به روز و باکیفیت خارجی در ایران حمایت کرد، شاید این خودروها از لحاظ قیمتی، طیف زیادی از مردم را شامل نشوند ولی باعث می‌شوند تا حداقل حوادث جاده‌ای کاهش یابند و چهره شهر نیز زیباتر شوند. همچنین به‌طور غیرمستقیم سطح فناوری در کشور رشد پیدا کند و مردم با فناوری‌های مدرن خارجی بیشتر آشنا شوند و توقع آنها نیز به روز شود.

دی‌اس یک کمپانی فوق‌العاده است اما متاسفانه مردم کشورمان آشنایی زیادی با این خودروها ندارند. بدون شک کیفیت خودروهای این برند از محصولات کره‌ای بسیار بیشتر است.

 

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا