Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

طراحی تیبا با بی‌ام‌و سری ۷ فقط ۲ کلمه تفاوت دارد: عدم حمایت!

همیشه راجع به شرایط بد خودروسازی ایران صحبت کرده‌ایم و خودروسازان نیز بخش اعظم این شرایط را به دلیل تحریم‌های خارجی می‌دانند. در گذشته زمانی که فشار تحریم‌ها کم‌کم حس می‌شد، ایران خودرو به ‌فکر تولید یک خودروی ملی افتاد و بعد از چند سال سمند به مردم معرفی شد که در برهه زمانی خود یک خودروی تقریبا مناسب محسوب می‌شد ولی آیا این خودرو کاملا ایرانی بود؟

طراحی موتور، بدنه و شاسی سمند توسط شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی صورت گرفته، همچنین قالب‌های آن توسط شرکت ژاپنی، پلتفرم و موتور آن توسط شرکت فرانسوی و جیگ و فیکسچرها و همچنین طراحی خط تولید توسط شرکت کره‌ای انجام شده بود.

یعنی می‌توان گفت مهندسان ایرانی کمترین نقش را در تولید خودرویی داشتند که شرکت عرضه کننده مدت‌ها با قرار دادن نام ملی بر روی آن، بدنبال کسب منفعت برای خود بوده است.

بعد از سمند چند محصول دیگر در ایران با برچسب ملی عرضه شدند که همگی شرایطی یکسان با سمند داشتند. تیبا نیز نام یک محصول ملی دیگر است که سایپا برای پوشش بازار خودروهای ارزان قیمت آن را روانه بازار کرد. در طراحی خودروهای به روز دنیا از عناصر و موجودات مختلف الهام گرفته می‌شود به‌طور مثال از حیواناتی مانند کوسه و مار در طراحی‌ها الگوبرداری می‌شود.

با نگاه کردن به تیبا، فقط یاد یک موجود در ذهن شما تداعی می‌شود و آن چیزی نیست جز قورباغه! جالب اینجاست که مدیران سایپا برای طراحی این خودروی فوق زیبا به سراغ یک شرکت خارجی رفته‌اند و این اثر هنری در استودیو طراحی ایتال دیزاین ایتالیا شکل گرفته است. در طراحی این محصول ملی هم طراحان ایرانی کمترین نقش را داشته‌اند و مدیران ترجیح دادند به سراغ خارجی‌ها بروند.

حال به این سبد کوییک را هم به‌عنوان محصول تازه ملی اضافه کنید و احتمالا تا چند مدت دیگر مشخص خواهد شد که کدام کشور وظیفه طراحی خودروی ملی ما را برعهده داشته است. ولی آیا طراحان ایرانی به این اندازه ضعف دارند که خودروسازان ترجیح می‌دهند به سراغ آنها نروند.

با نگاه به فینالیست‌های رقابت میشلن چلنج دیزاین سال ۲۰۱۷ متوجه می‌شوید که طراحان ایرانی در سطح جهانی خوب عمل می‌کنند. مهدی علمداری و وحید شاهوردی در این مسابقات با خودروی مفهومی آئودی توانستند به فینال برسند که با نگاه به جزئیات طرح آنها متوجه خواهید شد که سطح بالایی از کیفیت را به نمایش گذاشته‌اند.

محمد غزل نام یک طراح ایرانی دیگر است که با کامیون طراحی شده خود سر و صدای زیادی در جهان به‌پا کرد. این طراح در اثر خود از حشرات الهام گرفته است که منجر به پدید آمدن یک کامیون اپرت و کامل شده است. محسن خرسندی نیز با طراحی یک خودروی مفهومی با برند کیا، توجه سایت‌ها و مجلات خارجی را به‌خود جلب کرد و باعث شد از سوی carbodydesign تقدیر شود.

نادر فقیه‌زاده معروف‌ترین طراح ایرانی حاضر در کمپانی‌های خارجی است. وی مدتهاست که طراحی چند مدل از خودروهای بی‌ام‌و را بر عهده دارد. او امتیاز طراحی چند سری از اتومبیل‌های غول خودروسازی آلمان را در اختیار دارد که از جمله این مدل‌ها می‌توان به مواردی همچون طراحی داخلی ب‌ام‌و سری ۷، طراحی خارجی ب‌ام‌و سری ۶ کوپه و کانورتیبل و همچنین ب‌ام‌و سری ۶ گرن‌کوپه اشاره کرد.

تعداد زیادی از طراحان صنعتی در ایران تربیت می‌شوند که کیفیت کار فوق‌العاده‌ای دارند، آنها حتی با نرم‌افزارهای غیر تخصصی مانند کتیا، خودروهایی طراحی می‌کنند که انسان متحیر می‌شود ولی گویا مسئولین چشم بینا ندارند و یا به دلایلی که بیشتر جنبه شخصی دارد، قصد همکاری با چنین افرادی را می‌زنند.

جمشید آرین نمونه بارز دیگری از عدم حمایت است. جمشید آرین سال ۱۳۸۱ برای نخستین بار در برنامه زنده، خودروی هوشمند الکتریکی ساخته شده توسط خود را با نام Aryana 792 معرفی کرد. در مقاله منتشر شده مورخ ۸ دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی سایت اینترنتی درایو، جمشید آرین اصل، مخترع ایرانی است که اختراع تکنولوژی شارژ سریع هوشمند به نام او ثبت شده است.

در مقاله‌ای که ۱۲ اوت سال ۲۰۰۶ توسط لورنا ادواردز منتشر شده، خودروی ساخت جمشید آرین مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله اختراع وی را برای آینده بسیار مفید می‌داند و آن را تحسین برانگیز خطاب می‌کند. این خودرو با سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل باتری طی می‌کند و شتاب صفر تا صد آن ۷٫۵ ثانیه است. نباید فراموش کنیم که تسلای آمریکا یکی از معتبرترین برندهای تولید خودروی الکتریکی است که خودروهای جدید آن عملکردی تقریبا مشابه با خودروی آرین دارند.

اما بعد از سال‌ها او تصمیم گرفت به ایران برگردد و علم خود را در صنعت کشورمان بکار گیرد اما چیزی جز عدم حمایت و چسباندن برچسب متقلب به وی توسط مسئولان دریافت نکرد.

با وجود چنین افرادی در کشورمان، اوضاع طراحی در داخل کشور به این شکل است که خودروهای ملی ما با بدترین کیفیت طراحی توسط خارجی‌ها قلم زده می‌شوند و خارجی‌ها طراحی خودروهای خود را به ایرانی‌ها می‌سپارند. متاسفانه خودروسازان ایرانی بیشتر بجای آنکه تولید‌کننده باشند نقش بنگاه دلالی را دارند و مدیران به‌جای آنکه به فکر کشور باشند به فکر بهبود شرایط اقتصادی بنگاه خود هستند. بدون شک با حمایت از جوانان و نخبگان کشور می‌توان به جایی رسید که چین اکنون حضور دارد و شاید بتوانیم نسبت به بسیاری از کشورها برتر باشیم.

زمانی اقتصاد مقاومتی در کشور جواب خواهد داد که از نخبگان داخلی استفاده شود و شعار سر دادن بی فایده خواهد بود.

مدیران بجای برگزاری همایش‌های مختلف و سخنرانی در زمینه رشد فناوری داخلی، بهتر است کمی منفعت خود را کنار بگذارند و زمانی که یک جوان به شرکت آنها مراجعه می‌کند و ایده‌اش را ارائه می‌دهد، به‌جای تحقیر وی، از او حمایت کنند. در دوره‌ای به یاد دارم که یکی از دوستان طرحی در زمینه خودرو داشت که به یکی از خودروسازان داخلی مراجعه نموده بود تا نظر این خودروساز را جلب کند اما متاسفانه هرگز از وی حمایت نشد و جز تمسخر و تحقیر چیز دیگری بدست نیاورد و آن شخص در حال حاضر در آلمان در حال تحصیل است و یکی از خودروسازی‌های بزرگ این کشور از طرح او حمایت کرد.

متاسفانه کشورهای قدرتمند در زمینه تکنولوژی قدر دانش داخلی را می‌دانند و علاوه بر آن سعی می‌کنند مغزهای متفکر کشورهای دیگر را به کشور خود وارد کنند اما در کشور ما بیشتر به فکر راندن مغزها هستند و فناوری را از همان کشورهایی که ایرانی‌ها در آن کار می‌کنند، خریداری می‌کنند.

16 دیدگاه
  1. امین قاف می گوید

    تا این مملکت به دست نااهلا اداره شه اوضاع همینه و بس

  2. ///mahdispd می گوید

    دقیقا همه چیزایی ک گفتینو من دارم با چشم خودم میبینم
    من خودم یه طراحی داخلی واس پراید درست کردم. قبل اینکه کاری بکنم ایده ام رو ب خیلیا گفتم ولی فقط یکی دونفر تحسینم کرد؛اکثر افراد با گزاشتن برچسب های بیکار یا دیوونه!! من و کارمو ب تمسخر گرفتند. الحمدلله من کارمو انجام دادم و تا یکی دوهفته دیگه به طور کامل تموم میشه

    1. مرتضی می گوید

      سلام
      کجا میشه طرح تون رو دید؟

      1. ///mahdispd می گوید

        فعلا چیزه خیلی روشن و شفافی بیرون ندادم ولی اکه خیلی مشتاق باشید میتونید با نوشتن کلمه«کار ادیشن mahdispd» تو گوگل اولین ویدیو مربوط به اونه. خبر خوب اینه که تو اواخر مرحله اجرایی شدن هستیم و بزودی تموم میشه و اطلاعات بیشتری تو اینترنت پخش میشه

  3. محمدمهدی می گوید

    حیف نام قورباغه که بخواید روی این بنجور بزارید.تازمانی که تو کشورانحصار باشه و یه عده آدم خاص بخورن و ببرن این دو شرکت منفعت طلب با قوت به راهشون ادامه میدن.

  4. محمد می گوید

    زمین و زمان رو به هم دوختید که به جمشید آرین برسید.
    خدایی فقط یه بار تو اینترنت سرچ کنید و ببینید ایشان چه پرونده هایی در دادگاه و محکومیت های قضایی دارن.
    جرم: کلاه برداری جعل اسناد و تهمت به مسئولان
    لطفن مقالات ایشان را قبل از بررسی سوابق ایشان منتشر نکنید

    1. علی شیرعلی بیک می گوید

      سلام. برای نوشتن مقاله فقط سرچ در اینترنت کافی نیست. تا جایی که ما اطلاع داریم شکایت از ایشون تاکنون به نتیجه ای نرسیده و بعد از جریانات پیش آمده چندین بار به شبکه های تلویزیونی آمدند و راجع به موضوع شکایت صحبت کردند. مهم علم ایشان است که در خبرگزاری های خارجی راجع به آن صریحا صحبت شده

    2. مرتضی می گوید

      اصلا نوجه کردید شاکی های ایشون کیا هستن؟

  5. ناشناس می گوید

    میگوین در ژاپن آز هر صد هزار نفر یک نفر باهوش هست که اون شخص در مسند قدرت هست و دیگران از هوش واختراعات او نفع میبرند.در ایران تو هر صد هزار نفر یک نفر خنگ و احمق وجود داره که همون طرف در راس کاره و دیگران اعضاب اونو میکشن.

  6. alireza می گوید

    من قصد خرید جک جی ۵داشتم که کلا ازخرید این خودرو منصرف شدم

  7. alireza می گوید

    من قصد خرید جک جی۵داشتم که کلا از خرید این خودرو و محصولات کرمان موتور منصرف شدم

  8. حسین می گوید

    این جریان برای من هم پیش امده دقیقا .. من طراحی خودرو میخونم توی پلی تکنیک .. یادمه وقتی که یک طرح رو برای رییس دانشگاه ازاد بردم که منو کمک کنه طرح من رو نگاه کرد و دقیقا این جمله رو گفت : برو پسر جان مثل تو زیادن تو که چیزی نیستی !! و من همون طرح رو برای دانشگاه ایتالیا فرستادم بورسیه دریافت کردم .. خودتون قضاوت کنین اینده ایران رو .. ممنونم

  9. medi می گوید

    آخه هدف رسوندن خودرو با کیفیت نیست!!! هدف کمیته. حلا شما بگو با نیروی کار بیشتر میشه هم کمیت داشت هم کیفیت! ولی بازم هدف اشتغال هم نیست ، فقط سمبل کردن و به خورد دادن به همین سادگی به همین زیبایی یک لبخند تلخ.

  10. A می گوید

    واقعا طرح اون کیا و آئودی که توسط دو ایرانی انجام شده کجاش قشنگه؟! اصلا تو این کانسپت ها راننده کجاشون قراره سوار بشه؟
    اون طرح آئودی که بیشتر یه تیکه از بدنه ی لاکهید مارتینه
    اون یکی هم زبونی که از جلوش آویزونه منو کشته!

    طراح ایرانی بی ام و کار رو به زیبایی انجام داده

  11. علی می گوید

    پیشنهاد میدم با تیبا۲ رانندگی کنید

  12. محمود می گوید

    راست میگه تا رانندگی نکنید نمیفهمین مخصوصا تو سربالایی
    ضمنا باحلش کل نندازین سربالایی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.