مکمل بنزین
برگزیده‌هاخبرداخلی

گزارش ارزشیابی ملی خودروهای ساخت داخل ویژه شهریور ۱۳۹۶ منتشر شد!

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان یک واحد کنترل کننده، جدیدترین آمار خود را از کیفیت خودرو‌های موجود در ایران منتشر کرد. حرف و حدیث پیرامون این شرکت همیشه وجود داشته است و عده‌ای شرایط پشت پرده را دخیل در کسب امتیاز خودروها می‌دانند اما حداقل در خودروهایی که 4 ستاره ایمنی دریافت کردند چنین چیزی دیده نمی‌شود چرا که هر فرد عادی می‌تواند کیفیت این خودروها را بسنجد.

براساس گزارش این شرکت در شهریور ماه 1396 تعداد 69812 دستگاه خودرو توليد گردیده است كه 99 درصد از حجم توليدات به خودروهای گروه سبک و یک درصد دیگر به خودروهای گروه سنگين اختصاص داشته است. از بین این تعداد، 50 مدل خودروی سبک و 7 مدل خودروی سنگین بوده است.

 

وضعیت آشفته خودروسازی کشور با تمام ارفاق‌هایی که از سوی این موسسه انجام شده باز تاسف برانگیز است و بدون شک برخی از خودروهایی که در این لیست ستاره گرفته‌اند در موسسه استاندارد اروپا، آمریکا و حتی چین، شانسی نخواهند داشت و بدون کوچکترین ارفاقی از تولید آنها در این مناطق جلوگیری می‌شد اما اینجا ایران است و شرایط خاص خود را دارد. در کشور ما اگر خودروی چوبی هم کمپانی‌های دولتی بسازند، باز فروش خواهند رفت و از سوی مدیران بعنوان یک ابر خودرو یاد خواهد شد.

در جداول ارائه شده وانت تندر 90 در بخش خودروهای سبک باری با کسب 3 ستاره ایمنی بهترین شرایط را دارد و خودروهایی مانند وانت آریسان، مزدا و نیسان با 1 ستاره کیفیت دریافت کرده‌اند و این نکته بسیار جالب بوده جرا که آریسانی که همه از شکسته شدن کابین و کیفیت بد شاسی گلایه می‌کنند یک ستاره دریافت کرده و در جایگاه برابر با مزدا قرار داده شده است. یک نکته جالب دیگر این است که وانت پراید سایپا توانسته‌ 2 ستاره ایمنی کسب کند که این یکی از همان نکات بحث برانگیز است.

اما در بخش خودروهای سواری، اکثر گران قیمت‌ها بیشتر ستاره‌ها را کسب کرده‌اند. گرند ویتارا و مزدا 3 در بخش خودروهایی که بیش از 100 میلیون تومان قیمت دارند 4 ستاره کیفیت گرفته‌اند. در بخش یک پله ارزان تر در سطح قيمتي 3 خودروي هيونداي i10 و در سطح قيمتي 4 خودروهاي رنو ساندرو ، پژو 207 اتوماتيک، پارس تندر، تندر 90 اتوماتيک، و تندر 90 اتوماتيک پلاس توانستند بهترین نتیجه را با 4 ستاره کسب کنند.

در بخش خودروهای سواری می‌توانید طیف وسیعی از خودروها را مشاهده کنید که 1 ستاره کیفیت در یافت کرده اند. خودروهای کشنده باری ولوو و اسکانیا توانستند بعنوان بهترین‌ها در این لیست قرار بگیرند. در این بخش، خودروهاي كشنده اسکانیا G410 و كشنده ولوو FH500 با اخذ 4 ستاره کیفیت، در جایگاه نخست قرار گرفتند. امیدواریم سازمان‌ها و موسسات سنجش کیفیت و ایمنی خودروها مانند کشورهایی اروپایی و آمریکایی با نظم خاص و صداقت کامل فعالیت کنند تا بتوان به آنها در زمینه های مذکور اتکا کرد.

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا