مکمل بنزین
گوناگونخبر

تفنگ لیزری تشخیص سرعت چگونه سرعت اتومبیل را اندازه می‌گیرد؟

همانطور که شاید بدانید، رادار بدین گونه کار می‌کند که یک پالس رادیویی را می‌فرستد و برای بازگشت آن صبر می‌کند. بعد از این کار، فاصله دوپلر در سیگنال اندازه‌گیری شده و توسط تغییرات آن سرعت دستگاه مشخص می‌شود. تفنگ لیزری تشخیص سرعت، از روش ساده‌تری استفاده می‌کند و به جای تغییرات دوپلر، زمان بازتاب نور را مدنظر قرار می‌دهد.

مسلما بسیاری از ما بازگشت صدا را تجربه کرده‌ایم، پدیده‌ای که از آن به عنوان پژواک یا اکو یاد می‌شود. صدای صوت برابر با 300 متر بر ثانیه بوده، بنابراین وقتی شما در یک دره فریاد بزنید، صدا به سوی شما باز خواهد گشت و آن را شاید برای چندین بار بشنوید.

تفنگ لیزری کنترل سرعت مدت زمان ارسال سیگنال به سمت خودرو و بازگشت آن را اندازه می‌گیرد. نور فرستاده شده از تفنگ لیزری، خیلی سریع‌تر از صوت حرکت می‌کند که این مقدار برابر با 984 میلیون فوت در ثانیه یا 300 میلیون متر در ثانیه است! این تفنگ یک پالس بسیار کوچک از نور اینفرارد را ارسال می‌کند و برای بازگشت آن از سمت خودرو منتظر می‌ماند.

تفنگ لیزری

این وسیله اعداد را بر حسب نانوثانیه می‌شمارد و نتیجه را تقسیم بر 2 می‌کند و به وسیله آن، فاصله تا خودرو را محاسبه می‌کند. اگر این تفنگ در هر ثانیه 1000 نمونه را جمع‌آوری کند، با مقایسه تغییرات فاصله در این نمونه‌ها قادر به محاسبه سرعت اتومبیل است. وقتی تعداد نمونه‌ها افزایش یابد، برای مثال صدها هزار در کسری از ثانیه، دقت محاسبه سرعت به شدت افزایش می‌یابد.

یکی از مزایایی که تفنگ‌های لیزری برای پلیس به ارمغان می‌آورند، اندازه کوچک مخروط  ساطع کننده نور بوده که حتی برای فواصل 300 متری نیازی به افزایش اندازه آن‌ها نیست. شاید قطر این تفنگ برای فاصله ذکر شده، 90 سانتی‌متر باشد. تفنگ‌های لیزری کنترل سرعت از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را گول زد.

محمد قریشی

مهندس مکانیک و علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا