مکمل بنزین
خبرداخلی

تولید کدام خودروها در کشور به‌زودی متوقف خواهد شد؟

محصولات قدیمی! بله درست است، به جرات می‌توان‌ گفت شاید تکراری‌ترین خبر در این سال‌ ها توقف تولید محصولات قدیمی بوده و هر از چند‌گاهی دوباره تیتر داغ خبر در بخش نخست صفحات رسانه ها می‌شود. پیرامون این موضوع درهفته گذشته نیز دوباره خبری حاکی از حذف محصولات قدیمی با عمری بیش از 18 سال در فضای مجازی و خبرگزاری ها به صورت رسمی انتشار یافت.

در رابطه با موضوع حذف محصولاتی همچون پراید، پژو405، وانت نیسان و چندین خودروی دیگر، کارشناسان داخلی صنعت خودروی ایران بر این امر معتقد هستند که زمان خریداری شده توسط خودروسازان صرفا برای فروش این محصولات قدیمی بوده و با اعلام تاریخی برابر با یک‌سال و سه ماه دیگر،  این شرکت‌ها با سرعت بیشتری در حال اعلام شرایط جدید فروش خود و تسهیلات گوناگون برای جذب مشتریان بیشتر هستند و به نوعی این خبر را که از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اعلام شده است، حمایتی مجدد و غیرمنصفانه دولت از خودروسازان داخلی قلمداد می‌شود.

با اعلام تاریخ زمستان 97 از سوی این سازمان،  فرصتی بیش از یکسال برای این تولیدکنندگان ایجاده شده و دوباره شاهد حضور و تولید برخی از این محصولات تا زمان اعلامی خواهیم بود، در حال حاضر یکی از اخبار نسبتا خوب که در این رابطه مدتی قبل انشار یافت، توقف تولید پراید 111 بود و این محصول از خط تولیدات گروه خودروسازی سایپا حذف‌ گردیده است. پیرامون این موضوع در ادامه این مطلب، به بررسی چندین محصول قدیمی دو شرکت ایران خودرو و سایپا خواهیم پرداخت و شرایط ورود و سایر موارد در رابطه با این مسئله را ذکر خواهیم‌کرد.

پایان تولید محصولات قدیمی

به نقل از عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، سازمان استاندارد اعلام کرده است‌ که خودروی پراید تا پایان سال 96 باید از خطوط تولید خارج شود اما پس از پایان تولید نمونه 111 این محصول، تولید سایر مدل‌ها همچنان ادامه داشته و برنامه خاصی برای پایان خودروهایی همچون131، 132 و 151 اعلام نشده است.

این درحالی‌ست که برطبق گفته سازمان استاندارد می‌بایست تا پایان سال جاری تمامی‌ خطوط دیگر مراکز تولیدی سایپا در سراسر کشور جمع آوری شده و محصولات جدید جایگزین این خودروی نوستالژی شود. متاسفانه این خودروی قدیمی دچار ضعف ایمنی گوناگون بوده و در تصادفات جاده‌ای نیز این ضعف باعث تلفات جانی و مالی بسیاری از هم میهنان عزیزمان شده است و شاید این گونه باید گفت، این مدل می‌بایست سال‌ها  قبل از خط تولید سایپا و عرضه در بازار کنار گذاشته و محصول جدیدی به عنوان جایگزین معرفی و در دسترس عموم قرار می گرفت.

با این‌حال گروه خودروسازی سایپا درسال 90 با معرفی خودروی جدید خود به نام تیبا، تا حدودی توانست این امر را به واقیت نزدیک کند، اما به دلیل تلاتم و چندین عامل موثر در بازار خودرویی کشور در چند سال اخیر و افزایش بی‌سابقه قیمت خودرو‌ها این محصول نیز روند نزولی را به خود دید و نتوانست جایگزینی مناسب برای پراید در ایران باشد. از سایر محصولات سایپا که در خطر توقف تولید به دلیل به حد نساب نرسیدن نمره کیفی طبق درخواست مورد نظرسازمان استاندارد و پلیس راهور هستند، می‌توان به وانت زامیاد اشاره کرد که دچار نقاط ضعف ایمنی گوناگونی است.

در رابطه با شرکت ایران خودرو نیز پژو 405 که سال‌ها بر روی خط تولید این شرکت قرار دارد، طبق گفته مراجع استاندارد می‌بایست تا اواخر سال 96 لغایت اوایل سال 97 از خط تولید جمع آوری شود، این خودرو نیز همانند پراید کماکان به میانگین استاندارد 83 که توسط سازمان استاندارد تعبیه و تدوین شده است، نرسیده و در صورت عدم ایمن سازی، توقف شماره گذاری نیز برای این خودرو دور از دسترس نیست.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا