Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه اسپورتیج و سانتافه، نبرد دو هم خانواده درمقابل هم!

درحال حاضر در تمامی نقاط و بازارهای مهم خودرو در سرتاسر جهان، از برند هیوندای به عنوان یک شرکت تولید و عرضه‌کننده محصولاتی با کیفیت ساخت مناسب، قیمتی معقول، آپشن ها و امکانات رفاهی کامل و خوش فروش یاد می‌شود. این شرکت به تازگی خبر از ملاقات با مدیران ارشد فیات کرایسلر پیرامون خرید این دو برند مشترک المنافع داده است، که در صورت نهایی شدن این قرارداد، هیوندای به بزرگ ترین خودروساز در سطح بین المللی با پشت سر گذاشتن برندهایی همچون تویوتا، فولکس واگن و رنو نیسان خواهد شد.

این کمپانی با تولید انواع مختلفی از خودروها در 28 کارخانه خود در سرتاسر جهان یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه فروش محصولات خود در اکثر کشورها بشمار می‌رود و صاحب امتیاز برندهایی همچون کیا و سانگ یانگ نیز بوده و ایران نیز بواسطه چند شرکت داخلی از جمله کرمان موتور، پاکرو و آسان موتور محصولات خود را با توجه به قوانین گمرکی ایران و حق ورود خودروهایی با حجم پیشرانه کمتر از 2500 سی‌سی، عرضه می‌کند.

در مورد برند کیا نیز این‌گونه می‌بایست گفت این شرکت از سال1997 میلادی تحت اختیار هیوندای بوده و در تولید و عرضه محصولات خود شباهت زیادی در زمینه پیشرانه و طراحی را با هیوندای دارا است، مقر اصلی تولید محصولا این دو شرکت در شهر اولسن کره جنوبی قرار داشته و سالانه با تولید بیش از 2 میلیون دستگاه لقب بزرگترین کازخانه تولید خودرو را به صورت واحد به خود اختصاص داده است. لازم به ذکر است، محصولات کیا موتور بواسطه شرکت اطلس خودرو وارد شده و درحال عرضه به بازار خودرویی داخل کشور است.

در این مطلب به سراغ معرفی و مقایسه دو محصول جدید این شرکت در بازار ایران به نام‌های اسپورتیج و سانتافه که هردو با مدل بروز خود حضور دارند رفته و نگاهی دقیق‌تر به این دو مدل خواهیم داشت.

طراحی و نحوه تولید

پیرامون اسپورتیج در ابتدا این‌گونه باید گفت، نسل جدید این خودرو با توجه به طراحی و ساختار متفاوت خود نسبت به نسل پیشین  نظرات گوناگون و مختلفی برای‌کیا موتور بهمراه داشته است و دراین باره کارشناسان معتقدند که این شرکت کره‌ای به منظور تغییر نسل بنیادین این خودرو، آن را به صورتی کاملا جدید با ظاهری جدید و دور از تصور همگان عرضه کرده است تا چالشی جدید و جذاب را برای خود و خریداران این محصول به همراه آورد. لازم به یادآوریست که نسل پیشین اسپورتیج در ایران طبق آمار فروش و نظر سنجی‌های انجام شده، به عنوان پرفروش ترین کراس اوور بازار ایران شناخته می‌شود.

در رابطه با دیگر خودرو این مقایسه نیز می‌بایست این‌گونه گفت که این مدل پرفروش‌ترین اتومبیل وارداتی از زمان معرفی با ظاهری جدید در سال2014 تا به امروز در ایران است.

مشخصات ظاهری

در اسپورتیج جدید، درمقایسه ظاهر بیرونی خودرو با نسل پیشین، می‌توان بهبود طراحی این شرکت را کاملا احساس‌کرده و آن را مطابق با شیوه طراحی کنونی کیا موتور دانست. طراحی این خودرو برخلاف سایر محصولات قدیمی‌تر این شرکت در کشور آلمان و با نظارت تیم کره ای و آمریکایی انجام پذیرفته است.

با نگاهی دقیق‌تر حتما توجه شما به جلوپنجره، سپر و چراغ‌ جلو، خطوط جانبی و بخش عقب  این خودو که دچار تغییر زیادی گردیده است جلب خواهد شد که به اعتقاد کارشناسان طراحی جدید چهره‌ای آرام تر و باوقارتر را نسبت به نسل قبلی خود به نمایش می‌گذارد.

در برابر این طراحی، سانتافه نیز دچار تغییراتی هرچند کوچک اما به مراتب بهتری شده و در مدل سال 2017 خود با طرح ریزی مجدد در حجم چراغ‌ها جلو و عقب و از نظر تکنولوژیی با اضافه کردن سیستم روشنایی در روز و شب این مدل را بروز رسانی کرده است.

پیرامون این موضوع این شرکت تغییراتی را نیز در فرم سپر جلو و عقب ایجاد کرده و شکل ظاهری این خودرو را را زیباتر و با ابهت‌تر ساخته است. حال اگر قیاسی مابین این دومدل از خودروها انجام دهیم، از نظر جدید بودن و طراحی نوین کفه ترازو به نفع اسپورتیج سنگینی می‌کند اما در مقابل از نظر سایز و محبوبیت و فروش موفق تر در سطح جهانی و ایران سانتافه رده بهتری را نسبت به اسپورتیج کسب خواهد کرد. لازم به ذکر است این دو خودرو در یک کلاس نبوده و اسپورتیج در رده کراس اوور متوسط شهری و سانتافه در رده کراس اوور بزرگ جثه شهری قرار گرفته و صرفا این مقایسه بدلیل محبوبیت این دو خودرو در سطح جهانی و ایران انجام شده است.

 

مشخصات فنی

اسپورتیج جدید در مدل بنزین سوز تنفس طبیعی آن، دارای یک پیشرانه 2359 سی‌سی با بهره گیری از سیستم هوشمند پاشش مستقیم سوخت یا همان GDI بود و قادر به تولید 181 اسب بخار و گشتاور 237 نیوتن برمتر خواهد بود و دارای یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک است. مصرف سوخت این خودرو نیز در نمودار ترکیبی شهر و اتوبان برابر با8.5 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و میزان گنجایش باک بنزین آن 62 لیتر اعلام شده است و شتاب صفرتا صد آن نیز با توجه به اعلام رسمی شرکت سازنده 11 ثانیه و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

حال به سراغ دیگر خودرو مورد بحث یعنی سانتافه می‌رویم، این خودرو نیز همانند اسپورتیج از یک پیشرانه 2400 سی‌سی با بهره گیری از سیستم هوشمند پاشش سوخت مستقیم یا همان GDI بهره می‌برد و قادر به تولید 192 اسب بخار و245 نیوتن متر گشتاور بوده و از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک همانند اسپورتیج استفاده می‌کند. مصرف سوخت این خودرو در نمودار ترکیبی شهر و اتوبان برابر 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر بوده و میزان گنجایش باک آن 65 لیتر اعلام شده است. شتاب صفرتاصد این خودرو آنچنان بالا نبوده و در مقایسه با وزن و ابعاد خود عددی برابر با 12.5 ثانیه را ثبت خواهد کرد و حداکثر سرعت آن طبق اعلام رسمی شرکت سازنده 190 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

دراین بخش در مقایسه این خودرو می‌توان گفت هر دو عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده و با توجه به ابعاد و دیگر موارد به صورت یکسان همانند یکدیگر در رده خود قرار گرفته‌اند. البته لازم به ذکراست برای افرادی که علاقمند به شتاب اولیه بهتر و چابکی بیشتر هستند انتخاب اسپورتیج به دلیل‌کوچکتر و سریع تر بودن گزینه بهتری خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی

در مقایسه امکانات رفاهی این دوخودرو می‌بایست این‌گونه گفت که هر دو مدل دارای آپشن های رفاهی کامل و رو به بالایی بوده و در این رابطه خریداران در صورت انتخاب نمونه کامل آن‌ها می‌توانند از تمامی امکانات تعبیه شده دراین دو خودرو استفاده نمایند. اما سانتافه بدلیل آن که در رده و کلاس بندی بالاتری نسبت به اسپورتیج قرار دارد، بدیهی است از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار خواهد بود.

در تست تصادفات و ایمنی نیز که توسط مرکز آمار و بررسی حوادث جاده‌ای در اروپا انجام شده است هر دو مدل موفق به کسب 6 ستاره ایمنی شده و استاندارد آلایندگی نیز در هر دو خودرو برابر با یورو 6 است. اگر بخواهیم اشاره‌ای به امکانات این دو خودرو کنیم، در اسپورتیج امکاناتی نظیر ورود بدون کلید، گرم‌کن فرمان، سامانه تهویه دو منطقه‌ای خودکار، ترمز پارک برقی (EPB)،  استارت دکمه‌ای، گرم‌کن صندلی‌هادر جلو و عقب، سردکن صندلی‌ جلو، بلوتوث و USB، تشخیص فرمان‌ صوتی، سانروف پانوراما، تنظیم برقی صندلی راننده و شاگرد، صفحه‌نمایش 5 اینچی با رادیو و پخش DVD،  بلندگو JBL، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و سایر موارد بروی فرمان، آینه الکتروکرومیک، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، کروز کنترل هوشمند، نمایشگر سوپرویژن 4.2 اینچی پشت فرمان، سامانه ضد بخار خودکار برای مواقع ضروری و در سانتافه نیز می‌توان به مواردی همچون سیستم دسترسی بدون کلید، ورود بدون کلید، استارت از راه دور، بازیابی خودروی سرقت شده، قفل و باز کردن آن از راه دور و از طریق گوشی همراه، بلوتوث، پخش کننده DVD/VCD، جی‏‎پی‏‎اس (GPS)، کنترل صدا روی فرمان  مانیتور لمسی، نمایشگر ۵ اینچی در مدل پایه و ۷ تا ۸ اینچی همراه با سیستم آندروید در مدل سفارشی، کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان، پورت USB/AUX/IPOD، چراغ‌های LED روزتاب، سیستم خودکار روشنایی چراغ‌ها، مجموعه چراغ‌های انطباقی بعلاوه نوربالای خودکار، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، دوربین دید عقب، تشخیص عابر پیاده، ترمز پارک الکترونیکی، سقف پاناروما، کروز کنترل ، دماسنج خارجی ، ترمز اضطراری خودکار همراه ، حس‏گر باران ، قطب نما ، کنترل آب و هوای اتوماتیک اشاره کرد.

 

قیمت و خدمات پس از فروش

همان گونه که در ابتدای این متن نیز اشاره شد، این دو خودرو در رده خود از امکانات گسترده‌ای برخوردار بوده و قیمت معقولی را درسطح جهانی به خود اختصاص داده‌اند و اگر قیمت این دو خودرو را درسطح بین المملی با واحد مالی ایران قیاس‌کنیم، اسپورتیج جدید قیمتی برابر با 95 میلیون تومان در کامل ترین نمونه و پیشرانه 2.4 GDI و سانتافه قیمتی برابر با 125 میلیون تومان را در کامل ترین نمونه خود با پیشرانه 2.4 GDI دارا است. اما در ایران با توجه به قوانین ورود و گمرک خودورها، برچسب قیمت این دو خودرو بدین صورت است که قیمتی برابر با 185 الی 190 میلیون تومان را برای اسپورتیج جدید و قیمتی برابر با 245 الی 250 میلیون تومان را در کامل ترین نمونه برای سانتافه مشاهده می‌کنیم. در زمینه خدمات پس از فروش نیز این دو خودرو هرکدام دارای گارانتی 5ساله یا 150 هزارکیلومتر و بیمه بدنه رایگان به همراه سرویس دوره ای یک ساله به صورت‌ رایگان خواهند بود.

به سوپر گروه هیوندای سانتافه ملحق شوید

6 دیدگاه
  1. Erfanmanesh می گوید

    نویسنده محترم
    با تشکر از مطلبتون
    صرفا جهت اطلاع
    اسپورتیج را باید با توسان مقایسه کرد. اسپورتیج و سانتافه تو یک سگمنت نیستند. سانتافه باید با سورنتو مقایسه شود.

    1. امین ایرجی می گوید

      بله درسته داداش ولی بخاطر تنوع و فروش این محصولات این دو خودرو انتخاب شده.با تشکر

  2. محمد می گوید

    سلام
    نکته اقای عرفان منش کاملا درسته خودروهای کیا و هیوندای پلتفرم های مشترک دارن که باید با هم مقایسه بشن
    اسپورتیج با توسان – سورنتو با سانتافه – سراتو با النترا و …
    مطمئنا تنوع و فروش مهمه ولی خودروها باید با هم رده خودشون مقایسه بشن این مقایسه انگار شما بیای mvm X33 رو بیای با اسپورتیج مقایسه کنی، فروش هر دو خودرو بالاست ولی مقایسه اشتباه ست.
    موفق باشید…

  3. کامبیز می گوید

    بد سانتافه رو نگفت. گفت در حد تویوتا و بنز و رنجرور توان آفرود(خارج از جاده نورردی) رو نداره که مطمنا درست گفته و حتی طراح سانتافه هم چنین ادعایی نداره

  4. حمید می گوید

    قربان خودم که خر ندارم ……

  5. نیما می گوید

    به نظر من که درسته این مقایسه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.