مکمل بنزین
تماشاخانه

چگونه سیستم فرمان خودرو کار می‌کند؟! (ویدئوی اختصاصی)

در هر اتومبیل، سیستم فرمان وظیفه مهم هدایت خودرو را برعهده دارد و همیشه راننده باید برای تغییر مسیر و انتخاب نمودن راه از سیستم فرمان استفاده کند. در نتیجه باید بگوییم ساخت و تولید مجموعه فرمان خودرو بخش مهمی در صنعت خودروسازی به شمار می‌آید. اما سوال اصلی که پیش می‌آید این است که ساختمان کلی سیستم فرمان چه اجزایی را در بردارد؟

سیستم فرمان خودرو

سیستم فرمان برای انتقال نیروی دست راننده به چرخ‌های فرمان‌پذیر نیازمند به ۱) غربیلک فرمان ۲) ستون فرمان ۳) جعبه فرمان و ۴) مکانیزم و اهرم‌بندی فرمان است. در واقع زمانی که فرمان چرخانده می شود چرخ دنده ها می گردند و میله دندانه دار را جا به جا می کنند. میله ی گره در انتهای هر دو سر میله دندانه دار به بازو های فرمان روی محور چرخ متصل می شوند. مجموعه چرخ و میله دندانه ها حرکت چرخشی فرمان را به حرکت خطی مورد نیاز برای چرخاندن چرخ ها تبدیل می کنند. با پیشرفت تکنولوژی و بخش صنعت خودروسازی، فرمان‌های هیدرولیکی و الکتریکی نیز در ساخت اتومبیل‌ها رایج شده‌اند. فرمان‌های جدید باعث راحتی بیشتر راننده‌ها و افزایش قابلیت بهتر پارک کردن و پایداری خودروها شده‌اند.

سیستم‌های فرمان به چهار گروه دستی، هیدرولیکی، الکتروهیدرولیکی و فرمان‌های الکتریکی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ایران به طور کلی پنج نوع فرمان خودرو شامل جعبه فرمان دنده شانه‌ای، حلزونی تاج خروسی، ساچمه‌ای، حلزونی غلتکی و انگشتی داریم. بررسی سیستم فرمان خودرو از اهمیت خاصی برخوردار است، بطوریکه رانندگان باید به صورت دوره‌ای اهرم‌های فرمان را روغن‌کاری کنند یا خودروی خود را به مراکز بازرسی و کنترل ببرند. جالب است بدانیم که در فرمان خودروهای امروزی، کیسه‌های هوایی محافظ در درون فرمان تعبیه می‌شوند؛ به علاوه برخی از کلیدهای تنظمیات سیستم صوتی و تصویری یا هشدار دهنده خودرو، بر روی غربیلک فرمان نصب می‌شوند تا راننده راحت‌تر بتواند کنترل خودرو را به دست بگیرد؛ در نتیجه ضریب ایمنی اتومبیل نیز بالا می‌رود.

در ویدئوی زیر که با همکاری چرخان و کلیپو به فارسی دوبله شده است، با ما همراه شوید تا نحوه کارکرد سیستم فرمان خودرو را برایتان نشان دهیم!

 

سپیده رمضانی

تابستان سال ۹۵ به تیم نویسندگان چرخان ملحق شدم. طرفدار خودروهای سبز و برقی هستم. سعی می‌کنم خبرهای جذاب و جالب درباره وسایل نقلیه را برایتان بنویسم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    مطلب مفید و کاربردی بود اگه در مورد سیستم فرمانی های برقی هم توضیح میدادین عالی میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا