Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

چگونه عمر تایر خودروها را افزایش دهیم؟!

همه می‌دانیم که برای  تعویض تایرهای فرسوده با تایرهای نو باید هزینه زیادی متقبل شد و در صورتی که سالی 2 مرتبه اقدام به تعویض تایرها کنیم مساله آزاردهنده خواهد بود. اما می‌توانیم با رعایت چند نکته ساده عمر تایرها را افزایش بدهیم. با چرخان همراه باشید!

بررسی چشمی

اگر می‌خواهید که گاهی اوقات برای پنچرگیری در کنار جاده و حتی اتوبان‌ها مجبور به توقف نشوید هر از گاهی تایرها را به صورت چشمی بازدید کنید و چک کنید که سوراخ یا شیاری بر روی بدنه آنها وجود نداشته باشد زیرا در سطح جاده معمولا شیشه خورده و میخ وجود دارد. این اشیا ریز و تیز معمولا بلافاصله باعث پنچری تایرها نمی‌شود اما بعد از مدتی باد تایرها را کاملا خالی می‌کند.

 

 

باد تایرها

باد تایرها را به صورت هفتگی چک کنید، زیرا احتمال دارد که هر چهار چرخ ماشین در معرض کم باد شدن باشند و این نکته را مدنظر داشته باشید که تنظیم بودن باد تایرها مصرف سوخت را نیز بهینه می‌کند. علاوه بر دفترچه راهنمای خودرو که میزان باد مناسب را توصیه کرده می‌توان با توجه به نوشته‌های حک شده روی دیواره تایرها از این مقدار آگاه شد. معمولا میزان بادی که توسط خودروساز توصیه می‌شود با میزان باد حک شده بر روی تایر مقداری تفاوت دارد. اما اندکی کم باد بودن تایرها، هندلینگ و عمکلرد را بالا می‌برد و اندکی پر باد بودن نیز عمر تایرها را افزایش می‌دهد در نتیجه تایرها را هیچ وقت بیش از حد مجاز باد نکنید زیرا  باعث ساییده شدن آج در قسمت میانی آن می‌شود.

جابجایی تایرها

هر 10.000 کیلومتر یک بار تایرها را جابجا کنید اما توصیه می‌کنیم اگر دست به آچار نیستید هر سری که روغن موتورتان را تعویض می‌کنید این کار را نیز به مکانیک‌ها بسپارید. در این صورت علاوه بر اینکه زمان تعویض تایرها را فراموش نمی‌کنید گریسی هم نمی‌شوید! اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید توجه کنید که تایرهای عقب و جلوی یک طرف را با هم عوض کنید اما هرگز تایرهای یک محور را با هم یا به صورت ضربدری عوض نکنید زیرا این گونه تعویض تایرها باعث فرسایش بیشتر آنها خواهد شد و انجام ندادنش بهتر از انجامش است.

چک کردن فرسودگی

شاخص فرسایش تایرها را ماهانه چک کنید. تمام تایرها دارای شاخص‌هایی در بین آج‌ها هستند. بیشتر اوقات این شاخص‌ها در جایی قرار گرفته‌اند که آج با لبه تایر تلاقی پیدا می‌کند. اگر شاخص فرسایش بلندتر از آج است، تایر را عوض کنید تا از پنچری یا ترکیدگی آن جلوگیری کنید.

بالانس کردن تایرها

تایرها را همیشه بالانس نگه دارید. اکثر مراکز خدمات خودرو و تمامی آپاراتی‌ها تجهیزات مخصوصی برای بالانس کردن تایرها دارند. هنگامی که تایرها بالانس باشد عمود بر زمین و به موازات یکدیگر قرار می‌گیرند تجربه رانندگی و عمرشان بیشتر می‌شود. با دیدن هندلینگ ضعیف، کشیده شدن دائمی خودرو به سمت راست یا چپ و گیجی فرمان می‌توان متوجه شد که تایرها بالانس نیستند.

2 دیدگاه
  1. ناشناس می گوید

    ممنون

  2. علی می گوید

    در مطلبی که برای جابجا کردن لاستیک های جلو و عقب نوشته اید باید اشاره کنید چنانچه لاستیک ها دارای فلش جهت چرخش باشند انگاه همیشه در یک طرف جلو با عقب عوض میشود ولی برای لاستیک های جدید بدون جهت چرخش نحوه جابجا کردن بصورت زیر است:
    لاستیک های عقب بصورت ضربدری به جلو میروند و لاستیک های جلو در همان جهت به عقب .
    البته این مطلب را از دفترچه راهنمای سانتافه کفتم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.