مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

خودروسازی در آستانه ورشکستگی: پارکینگ‌ها انباشته از ماشین

khodro-saziظاهرا قضیه کمپین «نخریدن خودروی صفر داخلی» و رکود در بازار، خیلی نسبت به قبل جدی‌تر شده و حال کسانی‌که تا دیروز هرگونه رکود و شکست را انکار می‌کردند، این بار لب به اعتراف گشوده و حتی از ورشکستگی صنایع خودروسازی سخن می‌گویند. در واقع وضعیت خودرو سازی کشور به مرحله‌ای رسیده است که دیگر خریدان به هیچ وجه دوست ندارند تا از آن حمایت کنند، ولو به قیمت ضرر زیاد این صنعت یا بیکار شدن عده زیادی در جامعه؛ زیرا به نوعی ادامه روند فعلی را یک خسران بزرگ‌تر در بلند مدت می‌دانند که تا به حال نیز ضرر زیادی بابت آن، چه مالی و چه جانی، پرداخت کرده‌اند (مقاله «وضعیت خودرو سازی در ایران: سال‌ها درجا زدن و گرانی به بهانه حمایت» را بخوانید).

چندی پیش، ۴ وزیر کشور به رییس جمهور نامه‌ای فرستادند که نکات بسیاری را در دل داشت، یکی از موارد قابل تامل، اشاره به شرایط اسف‌بار خودروسازی کشور بود که در ذیل می‌آید.

در بعد عوامل داخلی کاهش ارزش بازار شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، می توان به نبود تقاضای کافی برای محصولات، مشکل حاکم بر فعالیت‌های اقتصادی و افزایش انباشت موجودی و حساب‌های دریافتی صنایع مختلف اشاره نمود. به عنوان نمونه در صنعت خودرو صورت‌های مالی، زیان انباشته‌ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.

مروی بر این متن، به خوبی نشان می‌دهد که انبار شدن صد هزار خودرو در پارکینگ‌ها که روز به روز نیز در حال افزایش است و عدم وجود تقاضای کافی برای خرید آن‌ها، صنایع خودرو سازی را در آستانه ضرر مالی بسیار بزرگی قرار داده است و در این بین یا بایستی دولت مثل بسیاری از موارد گذشته، با پرداخت یارانه‌های کلان این صنعت را نجات دهد و یا سرانجام قبول کند که صنعت بیمار خودروسازی کشور، هیچ‌گاه به اهداف تعیین شده در خودکفایی و کیفیت نرسیده و آن را با نمونه‌های دیگر جایگزین کند.

البته در این بین همچنان تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد تا این صنعت بتواند به کانال گذشته بازگردد، چه آنکه مدیر عامل ایران خودرو از ترکاندن یک بمب خبری می‌گوید و یا سایپا طرح اتو خدمت با سود کلان ۲۸ درصدی را ارایه می‌کند. اما شواهد، نشان می‌دهد که عزم خریداران این بار بسیار جدی است. حتی تلاش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های خبری نیز دیده می‌شود که تلاش دارند تا کمپین نخریدن خودروی صفر و یا وضعیت رکود فعلی را به ضرر مردم نشان دهند و به خصوص در بخش نظرات، خیلی گسترده‌تر از گذشته، به سمت ناامید کردن مردم گام بردارند، اما ظاهرا این بار کسی از هول گران‌تر شدن ماشین‌ها و یا ضرر کردن بابت نخریدن خودرو، در جلوی نمایندگی‌ها صف نمی‌کشد و همه منتظر یک تحول هستند؛ تحولی که یا بایستی در ساختار اصلی شرکت‌های سازنده در عرضه خودروی با کیفیت و ارزان‌تر باشد و یا در آزاد سازی تعرفه واردات تا خریداران بتوانند محصولات روز دنیا را با قیمت واقعی و به دور از هر گونه انحصار، تهیه کنند.

به طور حتم این بار شرایط این صنعت، بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که بتوان با کمی صبر و یا اندکی یارانه و کمک دولت آن را حل کرد. دیگر مردم به دنبال مطالبه بر حقی هستند که سال‌ها به بهانه حمایت و رشد این صنعت از آن‌ها دریغ شده و آن‌ها نیز با سکوت و به نوعی همراهی، برای رشدش کمک رساندند اما حال که می‌بینند نتیجه این صبر، هیچ کمکی به رشد این صنایع نکرده و آن‌ها فقط مشغول درجا زدن و حتی فروختن محصولات از رده خارج و یا بنجول چینی، آن هم با قیمتی بسیار بالاتر هستند، دیگر کاسه صبرشان لبریز شده و حتی به قیمت ورشکست شدن این صنعت، دیگر حاضر به همیاری نیستند!

حال بایستی پرسید واقعا در این بین چه کسی مقصر است که این همه فرصت سوزی شد و ضررهای زیادی به مردم و پیکره جامعه وارد گشت تا به مرحله‌ای برسیم که به ناچار وارد یک معامله دو سر باخت بشویم؟ راه حل منطقی برای برون رفت از این جریان چیست و چگونه می‌توان با تحمل کم‌ترین خسارت، هم صنعت خودروی کشور را نجات داد و هم مردم را به خواسته بر حق خودشان مبنی بر دریافت خودروی با کیفیت و قیمت رقابتی رساند؟

نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

پیمان گل‌کار

این روزها به‌قدری دنیای خودرو و فناوری در حال نزدیک شدن است که یک نفر با علاقه مشترک، می‌تواند تا هر دو حوزه را با عشق دنبال کند: این عاشق منم!

نوشته های مشابه

‫29 دیدگاه ها

    1. رعایت انصاف ضروری است؛ به نظر شما جاده های سوراخ سوراخ و سلایق غیر منطقی رانندگان نقش مهم در مرگ هم میهنان ما ندارند؟

    1. عزیز جان این تنها یک عکس نمادین برای مقاله هست و ارتباط مستقیمی با محتوا نداره!

    2. مصطفی جان اگه دقت کنی داخل ماشین کرم رنگ هست.آیا ده سال پیش داخل کرم رنگ تولید میکردن؟؟!! 🙂

  1. ارزونم بشه نمیخریم، ما پول به خودرو های اشغال ایرانی نمیدیم.

  2. قيمت جهاني خودرو با استاندارد بين المللي خريداريم وگرنه سزاي گرون فروش نخريدن هست اشغال فروشي و ماشين اسقاتي ارزوني خودتون

  3. به هيچ قيمت حاضر به خريد خودروى بى كيفيت نيستم، حتى با پايين ترين قيمت.

  4. گویا یک عده از نابودی یک صنعت در مملکت احساس لذت میکنند که این واقعا برای یک ایرانی واقعی بعید است.

    1. وقتی خودروسازان حداقل بیست ساله ، که خودروهای بی کیفیت و با حداکثر قیمت ، به خورد ما ملت میدانند ، شما میتوانی بگویید چه احساسی داشتند ؟ توی دلشان از این همه حماقت ما ( عذرخواهی میکنم ) لذت نمیبردند؟

    2. خوشحالی ما بابت ورشکست شدن صنعتی است که بیکیفیت ترین و گرانترین و از رده خرج ترین و بی لیاقت ترین مدیران و دروغگوترین (منظور خدمات پس از فروش افتضاح که وقتی شما خودرو رو خریدی و هزارو یک ایراد مثل سرو صدای اضافی و روغن ریزی و …و هزاران مشکل ریزو درشت دیگه)خریدی و بابت تعمیر از کار و زندگی افتادی و در اخر در نمایندگی بهت بگن که نباید گول میخوردی و میخریدی سرت کلاه گذاشتن باید از جیب هزینه کنی و تعمیر کنی چون هر نماینگی بری میپیچوننت در کل گارانتی الکی بود، حالا بگو ببینم خوشحالی داره یا نه البته شاید خودت دلال یا نمایشگاه دار یا از عوامل خودروساز باشی

  5. نه خیر اصلا مسئله تحریم و این حرفها نیست وقتی قیمتها ناگهان سه برابر بشه و درآمدها تغییری نکنه طبیعتا بعد از یک دوره گذرا (که آنهم بستگی به میزان انباشت پول در دست مردم داره) اقتصاد با رک.د شدید روبرو میشه.

    این ذات سیستمهای اقتصادی هست و ربطی به مسائل دیگر نداره.

  6. به هیچ عنوان خوردوی بنجل و ارابه مرگ نمیخریم. درود بر کمپین نه به خودروی صفر

  7. باسلام خدمت تمام هم میهنان عزیز ترکاندن خبر وکارهای دیگه پدرمنو بهم برنمیگردونه ماازابتدااشتباه کردیم ولی جلوی ضررروهرجابگیری فایدست ناراحت نباشین به حول قوه الهی مجبورن به نظرمااحترام بزارن فقط باید صبورباشیم گیریم امسال رو مسافرت نریم بجاش سال بعدباماشینی مسافرت میریم که خانوادمون توش راحت باشن وآسوده درودبرغیرت جوانان سرزمینم این شروع یه داستان جدیده توزندگیمون به امیدروز موفقیت

  8. به نظر شما تيبايي كه در عراق به مبلغ 900 دلار به دست مصرف كننده برسه آيا حق ما مردم ايران اينه كه چندين برارش رو ما تو ايران بپردازيم يعني ما از عراقي ها كمتريم ؟

  9. خریدن فرقون،بهتر ازخودروی ایرانی هست.حداقل کنترلش دست خودمونه

  10. خیانتی که خودروسازان وطنی دراین بیش از سه دهه مرتکب شده اند مجازاتش خیلی بیشتر از نخريدن این ارابه های مرگ از طرف ملت نجیب وفهیم ایران است بلکه باید کلیه افرادی را که دراين مدت بجای اینکه صنعت خودرو را به سطحی بالا تر از کره جنوبی برسانند به سطحی پایین تر از کشور دوچرخه ساز واستعمار گر چین رسانده اند والان هم به عنوان پادو چینی ها تتمه آبروی صنعت خودرو را میبرند محاکمه وضمن باز پس گیری کل پول های دزدیده شده ملت آنهارا به اشدمجازات برسانند

  11. من خودرو داخلی رابه منظور حمایت از تولید کنندگان باجان ودل می خرم اما زنده قپان به صورت کیلویی مثلا پرایدراکیلویی ۴۰۰۰ تومان انواع پژو راکیلویی ۵۰۰۰ تومان ولاغیر.

  12. باسلام، در این سی و اندی سال از بس صنعت خودروسازی ما دلش قرص بود، دیگه به فکر جون مردم نبودن چون میودنستن مردم چاره ای جز استفاده از این گاریها ندارن فقط وفقط به فکر پر کردن جیبشون بودن…ولی امیدوارم مردم این نهضت رو ادامه بدن تا به حقمون برسیم.مگر ما باید از کشورهای دیگه کمتر باشیم؟به امید روزی که ماشین خوب روز دنیا رو سوار شیم

  13. حیف فرمون این چیزا دست مردم نیست. مردم نقشی در نگهداری صنعت خودرو نداشته و ندارن.
    دقت کنین یه صنعت که با صرف هزینه از روز اول آشغال تولید کرده و داره میره تو پنجاه سال! کجای دنیا میتونه سرپا بمونه؟
    برین ببینین فولکس واگن با یه دروغ کوچولو اندازه ما ارزش کل صنایع ما ضرر کرد (مثال)
    حرف من اینه اینا هنوز سرپان بازم میمونن حتی اگه همه محصولاتشون بره واسه عراق و سوریه و ناکجا..
    بنظرم ما هم بریم سراغ الاغ برای شهر.اسب واسه اتوبان.یابو واسه سرازیری و قاطر واسه سربالایی..
    خرجی هم نداره آلودگی نداره.همشون نویگیشن دارن پس کسی گم نمیشه.همشون حسگر خطر تصادف’ سقوط از بلندی. حسگر های دما و فشار و وضع هوا و.. پیدا کردن صاحب اصلی..ضد سرقت.. رو بصورت خدایی دارن. تازه میشه بهشون. کارهایی یاد بدی که بصورت خود ران اون مسیر ها رو برن و بیان..
    حال کردین ؟
    پس خودرویی که حتی یکی از آپشن های بالا رو نداره نخرید.

  14. چند دهه ازین صنعت حمایت کردیم تا پا بگیرد و خودکفا و حرفی برای گفتن داشته باشد اما این صنعت جذاب هم از شر سود جویان و منفعت طلبان در امان نماند و شد مامنی برای جولان فساد ،هر کسی دستی در این کار داشت بجای دغدغه توسعه این صنعت بدنبال سهم خواهی خود ازین بازار پرسود که هیچ حمایتی از ان دریغ نمیشد داشت .

  15. اصلا ناراحت نیستم ورشکست بشن افرین به غیرت ایرانی الان هزینه اب را 40 درصد گرون کردن که هزینشون در بیاد

  16. ان شاالله که ورشکست بشن چون آرزوی میلیون ها ایرانی همینه. توی تمام این سالها با سو استفاده از انحصار خودرو و حمایت های بیفکرانه دولتمردان، تونستن ماشینای بنجل و ناایمن خودشون رو بتپونن به ملت بزرگ ایران و درقبلش هزاران میلیارد ب جیب بزنن و …. هزاران هزار مشکل دیگه ای که واسه خریداران دست و پا بسته ایجاد کردن ، تمام اینا جمع شد تا الان مردم ایران آرزو کنن که کاش ورشکست بشن تا حد اقل یکم از آلام چندین ساله خریداران کمتر بشه وگرنه چیزی جبران جانهایی که از دست رفته نیست

  17. ارزان هم که بشود نمی خرید///
    هم پولش هست هم شرایط خریدش…ما ملت ایران دنبال خودروهای روز جهان هستیم نه پراید و پژو 30 سال قبل…
    خاک بر سر خودروسازها که خلاقیت ساخت خودروی روز رو ندارن…

  18. أين قضيه تحريم بايد برأي چيزهاي مصرفي ديگه مثل لبنيات و هر چيز ديگه اي هم إجرائي بشه به نفع خودمونه وقتي شير شيشه اي دهه ٦٠ تو ذهنم ميات إز نخوردن اون شيرها كلي حسرت ميخورم ما چي بوديم و چي شديم بهترين زندگي رو داشتيم حيف كه طمع كرديم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا