Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

سیستم Stop-Start چیست؟

تا چندی پیش با قاطعیت گفته می‌شد روشن کردن موتور بیشتر از درجا کار کردن آن سوخت مصرف می‌کند. درست است که یک موتور سرد بیشتر از حالت عادی سوخت مصرف می‌کند اما اگر پیشرانه از قبل به دمای لازم رسیده باشد، خاموش و روشن کردن آن سوخت زیادی مصرف نمی‌کند. به همین علت خودروسازان سیستم‌هایی تولید کرده‌اند که به صوت اتوماتیک، زمان درجا کار کردن یک خودروی متوقف شده را محدود می‌کند. بد نیست بدانید اولین بار کمپانی فولکس واگن بود که در سال 1983 سیستم Stop-Start خود را با همکاری کمپانی Polo Formel E به تولید رساند.

start stop

سیستم Stop-Start در خودروهای هیبریدی نیز شبیه به مدل‌های بنزینی عمل می‌کند. زمانی که خودرو متوقف می‌شود، کامپیوتر مرکزی خودرو جرقه زنی و سوخت‌رسانی را متوقف می‌کند. وقتی راننده پایش را از روی ترمز برمی‌دارد یا کلاچ می‌گیرد، موتور دوباره و به صورت اتوماتیک روشن می‌شود. همانطور که متوجه شده‌اید سیستم استارت باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند این خاموش و روشن شدن‌های متوالی را تحمل کند. همچنین وجود یک باتری سالم و قدرتمند برای رفع نیازهای برقی خودرو هنگامی که موتور خاموش است، ضروری‌ست.

کمپانی مزدا در سال 2008 سیستم SISSی(Smart Idle Stop System) خود را که می‌تواند بدون نیاز به روشن بودن پیشرانه به کارش ادامه ‌دهد، آزمایش کرد. این سیستم می‌تواند دینام را به گونه‌ای دستکاری کند که چهار پیستون را در حین کار کردن از حرکت باز دارد. به این ترتیب هنگام استارت مجدد، سیلندری که در حالت تراکم به سر می‌برد به سوخت بسیار کمتری نیاز خواهد داشت و می‌تواند نیروی کافی برای سیلندرهای مجاور تولید کند تا به حالت تراکم برسند. همچنین سیلندر مجاور به اندازه عادی سوخت دریافت خواهد کرد و احتراق آن میل ‌لنگ را در جهت صحیح به حرکت در خواهد آورد.

متأسفانه این ایده فوق‌العاده هیچ‌ وقت وارد خط تولید انبوه نشد و کمپانی مزدا به سراغ سیستم i-stop که در ژاپن و اروپا بر روی موتورهای 2 لیتری ساخت مزدا نصب می‌شد، رفت. این سیستم برای احتراق کمکی از روش انفجار سوخت استفاده می‌کرد که تنش‌های زمان استارت را کم و زمان استارت مجدد را به نصف کاهش می‌داد (بنا به ادعای کمپانی مزدا در حدود 0.35 ثانیه).

start stop 2

کمپانی فورد اعلام کرده سیستم Stop-Start این کمپانی که روی بعضی سدان‌ها و شاسی‌بلندهای مدل 2012 به بعد نصب شده است، این توانایی را دارد که مصرف سوخت را تا 10 درصد کاهش بدهد. از طرفی کمپانی مزدا که بیشتر به کاهش مصرف سوخت اهمیت می‌دهد، مدعی است خودروی مزدا 3 که به سیستم i-stop مجهز باشد، در شهر فقط یک دهم درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. با این حال، مزداهای وارداتی به ایالات متحده تا زمانی که این سیستم به عنوان بخشی از یک پکیج ویژه کاهش مصرف سوخت ارایه نشود، به سیستم Stop-Start مجهز نخواهند شد.

منبع : Caranddriver

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.