مکمل بنزین
مشاوره خریدگوناگونبرگزیده‌هابررسیتحلیلی

نگاهی کوتاه به کیا سورنتو 2013 + قیمت خودرو در بازار

کیا سورنتو یک شاسی‌بلند سایز متوسط شهری است که کیا در سال 2002 نسل اول آن را رونمایی کرد که این نسل از سال 2007 وارد کشور ما نیز شد؛ اما نسل دوم این خودرو در سال 2010 معرفی شد که تا پایان سال 2014 در خط تولید کیا قرار داشت. این مدل از سورنتو هم مانند نسل اول در ایران هم عرضه شد و با توجه به موفقیت نسل قبل، به فروش نسبتاً خوبی دست‌یافت اما نتوانست آن‌طور که باید در ایران محبوب شود علت آن‌هم داشتن رقیبی مانند هیوندای سانتافه، برادر تنی کره‌ای خود بود که به علت ورود زودتر به بازار و زیبایی بیشتر نسل اول زودتر به خودرو خوش‌نام تبدیل شد که همین موارد در فروش کیا سورنتو تأثیرگذار بود به‌هرحال در این مقاله قصد داریم یک نگاه کوتاهی به خودرو محبوب کیا یعنی کیا سورنتو که کراس اوور سایز متوسط شهری است بی اندازیم.

> طراحی ظاهری

کلیت طراحی خودرو بسیار جذاب و گیراست و نمای ظاهری کیا سورنتو 2010-2013 نسبت به نسل گذشته بسیار جذاب‌تر است و حالتی تهاجمی و خشن و پر ابهت دارد که یک شاسی‌بلند خانوادگی اصطلاحاً باجذبه و پرشکوه را در ذهن ما تداعی می‌کند.

سورنتو در نمای جلو تغییرات زیادی را نسبت به نسل اول خود تجربه کرد و شکل چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جلو به‌طورکلی تغییر یافت. در نمای جلو از چراغ‌های کشیده به فرم هندسی چهارضلعی با زوایای تیز جهت خشن‌تر جلوه دادن چهره کیا سورنتو استفاده شده است؛ جلوپنجره مخصوص کیا موسوم به پوزه ببر یا Tiger Nose نیز فضای خالی بین چراغ‌های جلو را پر کرده که از هماهنگی و تناسب مناسبی با طراحی چراغ‌ها بهره می‌برد. اما در نمای جانبی و درب کاپوت خودرو نیز سعی در خوش‌فرم‌تر جلوه دادن بدنه نسبتاً حجیم این شاسی‌بلند کره‌ای دارند.

اما موردی که در نمای جانبی نگاه مارا به خود جلب می‌کند رینگ‌های 19 اینچی آلومینیومی و روف رک‌های استیل هستند که به اسپرت شدن این کراس اوور کمک کرده‌اند. علاوه بر موارد ذکرشده، در قسمت عقب مهمترین نکته چراغ‌هایی دو تکه به فرم هندسی ساده، اما حجیم هستند که مورداستفاده قرارگرفته‌اند و باید گفت که این چراغ‌ها در هماهنگی مناسبی با ناحیه جلو خودرو قرار دارند.

به‌طور کل نمای بیرونی کیا سورنتو باوجوداینکه حدود 10 سال از طراحی آن می‌گذرد، همچنان زیبا بوده و یکی از نقاط قوت این محصول کیا به شمار می‌رود.

کیا سورنتو 2013

> طراحی داخلی

مهم‌ترین تغییر کیا سورنتو در مقایسه با نسل اول را می‌توان در طراحی کابین و استفاده از متریال های مرغوب‌تر دانست. درون کابین کیا سورنتو 2013 اوضاع نسبتاً خوب است و با طراحی ساده داشبورد، به کنسول میانی روبه‌رو هستیم که به نسبت سن این خودرو باید گفت که خوب است و نباید توقع خودروهای امروزی که طراحی پر اغراق و هیجان‌انگیز دارند را از آن داشت.

دریچه‌های تهویه در دو طرف پنل مولتی‌مدیا به شکل چهارضلعی قرارگرفته‌اند که بسیار ساده هستند. اما طرح چهار شاخه غربیلک فرمان از فرم و جذابیت خوبی برخوردار است که در ترکیب با پنل کیلومتر شمار ظاهری اسپرت و البته کلاسیک به این خودرو داده‌اند.

کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین خوب است و کیا از چرم و چوب به شکل گسترده در این خودرو استفاده کرده است. کلیدهای کنترلی فراوانی بر روی فرمان و کنسول وسط دیده می‌شود و یک نمایشگر 7 اینچی کوچک هم در مرکز داشبورد وجود دارد. البته این کابین در مدل فیس لیفت بهتر هم شده و یک نمایشگر 8 اینچی برای سورنتو در نظر گرفته‌شده است.

اما کیا سورنتو 2013 یکی از جادارترین کراس اوورهای شهری کمپانی کیا محسوب می‌گردد که در مدل‌های 5 سرنشین و 7 سرنشین به بازارهای جهانی عرضه‌شده است.

اما مهم‌ترین تجهیزات رفاهی نسخه فول آپشن کیا سورنتو عبارت اند از:

  • کروز کنترل
  • کنترل ایستایی در سربالایی
  • کنترل سرعت در سرازیری
  • حسگر باران
  • اتولایت
  • خروجی برق 12 ولت
  • سیستم صوتی 10 اسپیکر
  • نمایشگر 7 اینچی همراه با بلوتوث
  • ورود و استارت بدون کلید
  • تهویه اتوماتیک دوگانه
  • صندلی راننده با تنظیمات 8 حالته برقی
  • صندلی سرنشین 4 حالته برقی
  • گرمکن صندلی جلو
  •  6 کیسه هوا در 10 نقطه
  • سرد کن صندلی راننده
  • آینه جالبی تاشونده برقی با گرمکن
  • سقف پانوراما و سانروف
  • و…

> مشخصات فنی

کیا سورنتو نسل دوم به یک پیشرانه شش سیلندر تنفس طبیعی با حجم موتور 3500 سی سی روانه بازار شده است که این پیشرانه می‌تواند 277 اسب‌بخار قدرت و 335 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که تمام قدرت موتور توسط یک جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک به‌سوی تمامی چرخ‌ها ارسال می‌شود. شتاب این کراس اوور 1670 کیلوگرمی برای رسیدن به‌سرعت 100 کیلومتر 8.5 ثانیه است که بسیار عدد خوب و جذاب برای این سگمنت از خودروها محسوب می‌شود و حداکثر سرعت این کراس‌اوور 200 کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 10.3 لیتر در 100 کیلومتر است.

> نتیجه گیری

سورنتو خودرویی با ظاهر اسپرت، طراحی داخلی نسبتاً خوب و مشخصات فنی بسیار عالی و کم استهلاک است. این خودرو به علت ظاهر بیرونی اسپرت و زیبا توانسته نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند و باید گفت در این روزهای بازار خودرویی ما که قیمت‌ها به‌طور عجیبی در حال افزایش است خریدوفروش بسیار بالای را تجربه می‌کند.

اما این روزها بازار خودرو کشور در بدترین شرایط ممکن به سر می‌برد زیرا حتی در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بازار وجود ندارد و قیمت خودروها به‌طور افسارگسیخته‌ای، افزایش می‌باید که علت آن، قانون منع واردات و عدم عرضه خودروهای جدید به بازار تشنه ایران است؛ با این تفاسیر شما می‌توانید با بودجه بین 850 الی 1.200 میلیارد تومان کیا سورنتو 2010 الی 2013 را خریداری کنید که عدد بسیار زیاد اما متأسفانه منطقی در این روزهای بازار ماست.

در زیر تعدادی از آگهی این خودرو در سایت‌های خرید خودرو را مشاهده می‌کنید.

نکته: تمامی قیمت‌ها از سایت دیوار و باما استخراج‌شده‌اند و سایت چرخان هیچ‌گونه مسئولیتی، در برابر خریدار و فروشندگان خودرو ندارد.

مدل خودرو

سال تولید

وضعیت بدنه

میزان کارکرد خودرو

قیمت

کیا سورنتو 2013 بدون رنگ 46 هزار کیلومتر کارکرد 1.250 میلیارد تومان
کیا سورنتو 2013 بدون رنگ 120 هزار کیلومتر کارکرد 1.050 میلیارد تومان
کیا سورنتو 2013 یک لکه رنگ 90 هزار کیلومتر کارکرد 970 میلیون تومان
کیا سورنتو 2012 دو لکه رنگ 180 هزار کیلومتر کارکرد 840 میلیون تومان
کیا سورنتو 2012 بدون رنگ 145 هزار کیلومتر کارکرد 940 میلیون تومان
کیا سورنتو 2012 بدون رنگ 215 هزار کیلومتر کارکرد 876 میلیون تومان
کیا سورنتو 2012 بدون رنگ 135 هزار کیلومتر کارکرد 960 میلیون تومان
کیا سورنتو 2010 دو لکه رنگ 250 هزار کیلومتر کارکرد 800میلیون تومان
کیا سورنتو 2010 دو لکه رنگ 230 هزار کیلومتر کارکرد 798 میلیون تومان
کیا سورنتو 2010 بدون رنگ 148 هزار کیلومتر کارکرد 840 میلیون تومان

 

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا