مکمل بنزین
گوناگونخبر

نیسان Z Proto معرفی شد + عکس و مشخصات فنی

روز گذشته نیسان Z Proto، جدیدترین خودروی اسپرت ساخت نیسان ژاپن، طبق برنامه زمانی که قبلاً گفته‌شده بود رسماً در اینترنت رونمایی و معرفی شد. هرچند این خبر خوبی برای علاقه‌مندان خودروهای اسپرت در سراسر دنیا است اما خبر بد این است که نیسان Z Proto بنا به سیاست‌های جدید نیسان وارد بازار اروپا نخواهد شد.

این خودرو یک نسخه آزمایشی است که راه را برای تولید یک خودروی سوپر اسپرت که قرار است جایگزین و جانشین نیسان 370Z شود را هموار می‌کند. نیسان 370Z برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و از همان ابتدا این خودرو به خودروی محبوب ژاپنی تبدیل شد اکنون پس از گذشت بیش از 10 سال از تولید و عرضه این خودرو، جانشین نیسان 370Z که با کد نیسان 400Z در نسخه اولیه و با نماد Proto رونمایی شد که باید گفت این خودرو بسیار شبیه به نسل اول یعنی نیسان 370Z است.

> طراحی ظاهری

طراحی بیرونی این خودروی آزمایشی از ویژگی‌های مدرن الهام گرفته‌شده از گذشته طراحی شده است و بسیار زیبا خودنمایی می‌کند؛ مواردی همچون رنگ زرد، چراغ‌های بیضی‌شکل کشیده، سقف فست‌بک و فرم ایرودینامیک صندوق‌عقب، همگی از طراحی نیسان 240۰Z در دهه 70 میلادی الهام گرفته‌شده است. اما در نمای جلو این خودرو که بسیار خاص و متفاوت و ساده طراحی‌شده است از الگوهای نیسان مدل‌های 350Z و 370Z بهره گرفته‌شده است که خودروی اسپرت جدید نیسان بیانگر حضور 50 ساله سری خودروهای Z باشد.

در نمای عقب هم اوضاع همچنان خوب است و ما شاهد طراحی مدرن چراغ‌ها با الهام از مدل 300Z هستیم. نصب دو چراغ جداگانه با فناوری LED با قالب تیره‌رنگ در قسمت عقب، ظاهر جذابی را برای نیسان 400Z Proto ایجاد کرده است. خروجی‌های اگزوز دوگانه،رینگ‌های 19 اینچی آلومینیومی و قطعات فیبر کربنی  رکاب‌های کناری از دیگر نکات قابل‌توجه در نمای جانبی این خودرو هستند. اما ازنظر ابعاد بدنه نیسان Z Proto با طول 4382 میلی‌متر، عرض 1850 میلی‌متر و ارتفاع 1310 میلی‌متر، 142 میلی‌متر بزرگ‌تر از 370Z است که نقطه‌ضعف سری قبلی‌های این خودرو را پوشانده است.

اما آلفونسو آلبایسا، رئیس طراحی جهانی نیسان در خصوص این خودرو می‌گوید: طراحی نسل جدید نیسان Z در اصل پلی میان طراحی سنتی و تکنولوژی آینده این شرکت است و طراحان ما تحقیقات فراوانی را درزمینه عوامل موفقیت در هر نسل سری خودروهای Z انجام دادند. درنهایت، تصمیم گرفتیم مدل Z Proto بین نسل‌های مختلف Z سفر کند و درعین‌حال، دیدی به آینده نیز داشته باشد و مهم‌ترین نکته در طراحی این خودرو سطوح بدون درز و عدم وجود خطوط بدنه است که این مورد یک پیشرفت تکنولوژیک برای نیسان است.

> طراحی داخلی

برخلاف بدنه خودرو که به‌صورت مدرن با الگوهای کلاسیک طراحی‌شده است، کابین نیسان 400Z از طراحی پیچیده و پیشرفته و به‌روز بهره می‌برد. دو نمایشگر دیجیتالی در این خودرو قرار دارد که برای نمایش اطلاعات پشت آمپر و سیستم سرگرمی 12.3 اینچی در وسط کابین خودرو نصب‌شده است که در نگاه اول توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. اما دیگر نکته‌ای که در درون این خودرو خودنمایی می‌کند یک فرمان سه پره جدید با نشان Z در وسط آن است که بسیار زیبا و شکلی طراحی‌شده است. صندلی‌های اسپرت از شرکت Alcantara با دوخت زردرنگ و ترکیب آن بارنگ تیره، ظاهر جذابی را در کابین این خودرو ایجاد کرده است.

> مشخصات فنی

نیسان اطلاعاتی را از پیشرانه V6 توئین توربو این خودرو منتشر نکرده است اما شایعاتی توسط رسانه‌های خبری خودرو در خصوص این خودرو وجود دارد که انگار قرار است پیشرانه 3 لیتری پرچم‌دار اینفینیتی Infiniti Q60 در این خودرو استفاده شود که اگر این شایعات درست باشد باید انتظار 400 اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن‌متر گشتاور را از این پیشرانه داشته باشیم که مشخصات فنی این خودرو در مقایسه با نیسان 370Z با 332 اسب بخار قدرت ارتقای چشم‌گیری پیداکرده است. این خودرو گرچه با جعبه 6 دنده دستی معرفی‌شده است اما انتظار می‌رود نیسان این خودرو را نیز با گیربکس 8 سرعته روانه بازار بکند. در انتهای این مقاله باید بگویم بااینکه نیسان تاریخی را برای عرضه این خودرو اعلام نکرده است اما بعید است نسل جدید نیسان زودتر از سال 2021 وارد بازارهای جهانی شود.

علی اکبر گل‌محمدی

ایدی اینستاگرام برای ارتباط بامن: aliakbar.golmohamadi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا