مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلی

نگاهی به خودروی تاریخی مرسدس بنز: SL300 Gullwing

Mercedes-Benz-300_SL_Gullwing_1954_800x600_wallpaper_04

امروز در چرخان قصد داریم به سراغ یکی از بهترین خودروهای تاریخ برویم. SL300 به عنوان یک خودروی اسپرت، در دوران خود بسیار مورد استقبال قرار گرفت. ساخت این خودرو به سفارش Maximilian Hoffman تاجر ثروتمند خودروهای بنز در آمریکا در سال ۱۹۵۴ آغاز و اولین مدل آن در همان سال به عنوان نماینده مرسدس در نمایشگاه خودروهای اسپرت نیویورک به نمایش گذاشته شد. این خودرو نیز توانست عنوان برترین خودروی اسپرت سال را به خود اختصاص دهد. خط تولید مرسدس تا سال ۱۹۵۴ فقط تعداد ۱۴۰۰ عدد از این مدل را تولید کرد. هدف بنز از ساخت این خودرو، تنها به عنوان یک ماشین مسابقه بود تا بتواند تمام پیست‌های جهان را صحنه نمایش خودروهای خود قرار دهد. اما با توجه به استقبال مردم تصمیم گرفت تعداد محدودی را روانه خیابان‌ها کند.

Mercedes-Benz-300_SL_Gullwing_1954_800x600_wallpaper_01

بدنه SL300 به گونه‌ای طراحی شده که بهترین آیرودینامیک را دارا باشد و از خطوط زیبا و جذاب و با طراوت تشکیل شده که به وسیله چرخ‌های این خودرو قطع شده‌اند. بدنه آلومینیومی به همراه درب‌هایی که رو به بالا باز می‌شوند، یک اثر هنری زیبا و کاریزماتیک را پدید آورده‌اند.

Mercedes-Benz-300_SL_Gullwing_1954_800x600_wallpaper_12

مرسدس در موتور شش سیلندری این خودروی ۱۳۰۰ کیلوگرمی از فناوری جدید تزریق سوخت استفاده کرد که هیچ نمونه مشابهی در آن دوره تاریخی نداشت. این تغییرات باعث شد که قدرت این خودرو به ۲۱۵ اسب بخار و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مرسدس همچنین در ارایه این خودرو از خدمات آپشن سفارشی استفاده کرد که مشتریان می‌توانستند از بین چند تیپ پیشرانه یکی را برای اسب جذاب خود انتخاب کنند. در تست‌هایی که آن زمان بر روی این خودرو انجام دادند، مشخص شد SL300 در ۱۰ ثانیه  می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و همچنین مصرف سوختی برابر با ۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. مرسدس مخزن ۱۰۰ لیتری سوخت را برای این خودرو نصب کرد درحالی که مشتریان می‌توانستند خودروی خود را با یک مخزن ۱۳۰ لیتری سفارش دهند.

Mercedes-Benz-300_SL_Gullwing_1954_800x600_wallpaper_22

داخل کابین SL300 بیش از بیش تماشایی بود چرا که مرسدس برای روکش داخلی از یک نوع پارچه مرغوب استفاده کرده بود اما بیشتر مشتریان ترجیح می‌دادند پوشش چرم را به عنوان یک آپشن سفارشی بر روی خودروی خود داشته باشند. با نگاه به سرنوشت این خودرو متوجه می‌شویم که چه سهم بزرگی در رشد مرسدس بنز در فراز و نشیب‌های صنعت خودرو داشته است. همچنین مرسدس بنز کیفیت و تکنولوژی جدید و برتری نسبت به سایر رقبای خود را تا امروز حفظ کرده است.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا