مکمل بنزین
تحلیلیخبر

مرسدس بنز E-Class از راه می‌رسد

Mercedes Benz E-Class Spied photo

ستاره آلمانی بار دیگر خوش درخشیده و با دمیدن روحی تازه به کالبد E-Class، سعی دارد تا نشان دهد هنوز گوی و میدان در دست خویش است. این بار این مرسدس به تکنولوژی‌هایی روی آورده که تا در میان خودروسازان دیگر فراگیر شود، دیگر عمر ما کفاف دیدنشان را نمی‌دهد!

حالا مرسدس با جمع‌آوری برترین‌های این اتومبیل در طی 16 نسلش، سعی در نمایان کردن آن دارد که با اتومبیل ضعیفی طرف نخواهید بود بلکه با اتومبیلی روبه‌رو می‌شوید که چیزی از تکنولوژی کم ندارد و می‌توان آن را ازنظر فناوری‌های روز حتی با اتومبیلی در کلاس بالاتر از خود، مانند بی‌ ام ‌دبلیو سری 7، مقایسه کرد. هرچند مرسدس دوست ندارد که S-Class برای مقایسه تنها بماند به همین جهت منتظر می‌ماند تا ببیند بی ام دبلیو با سری 5 خود چه می‌کند.

15c764_10_0 [640x480]

نسل هفدهم E-Class قرار است زمستان سال آینده معرفی شود، این اتومبیل رقیب اصلی خود را بی ام دبلیو سری 5 می‌بیند و برای رقابت با آن آماده‌شده است. در حقیقت، می‌توان گفت E-Class، اولین اتومبیل تولید انبوه مرسدس است که بیشترین تکنولوژی‌های روز را در خود دارد.

باعرضه مرسدس بنز E-Class می‌توانیم یک‌قدم دیگر به رانندگی خودکار نزدیک‌تر شویم، در این مرسدس بنز 9 سیستم دستیار کمکی راننده وجود دارد که همگی جدید هستند. در این اتومبیل چهره‌ای که دیده می‌شود تا حدودی به S-Class نزدیک‌تر شده تا سیاست‌های کلی طراحی مرسدس رعایت شود.

Mercedes Benz E-Class Spied photo

رانندگی هوشمندانه تکنولوژی است که در این اتومبیل استفاده‌ شده. در نسل بعدی این اتومبیل تعداد زیادی حس‌گر، دوربین و رادار خواهیم دید که این وسایل تلاشی برای رانندگی خودکار است، هرچند همه این وسایل برای سیستم‌هایی بکار می‌روند که به رانندگی خودکار کمک می‌کنند اما فعلا برای اینکه اتومبیل به‌تنهایی رانندگی کند، فاصله دارد. نسل قبلی تعداد بیشتری حس‌گر (حدودا 12 عدد) داشت که 4 تا بیشتر از مدل جدید است، اما این کاهش تعداد حس‌گر باکیفیت رانندگی رابطه عکس ندارد بلکه باعث افزایش لذت رانندگی و کاهش قیمت خواهد شد.

کار دیگری که تکنولوژی رانندگی هوشمندانه انجام می‌دهد، نظارت بر رانندگی است، یعنی زمانی که در اتوبان به رانندگی می‌پردازید، سیستم رانندگی هوشمندانه سعی می‌کند تا اتومبیل را در مسیری مطمئن نگه دارد و از اتومبیل‌هایی که در روبه‌روی شما با سرعت کمتری رانندگی می‌کنند، حفظ کند؛ این سیستم تا سرعت 198 کیلومتر بر ساعت کار می‌کند. این سیستم سعی می‌کند تا اگر خطری را احساس کرد، به راننده برای جلوگیری از اتفاق آن اخطار دهد.

Mercedes Benz E-Class Spied photo

سیستم‌های زیادی جهت پیشگیری از تصادف و بالا رفتن ایمنی وجود دارد من‌جمله سیستم ترمز فعال و سیستم گریز از بیش فرمانی که باهم کار می‌کنند تا از تصادفات بالقوه جلوگیری کرده و هشدار بدهند. سیستم ترمز فعال در هر شرایط و هر سرعتی کار می‌کند، می‌تواند در جلوگیری از خطرات بالقوه هشدار دهد و در شرایط حاد می‌تواند به‌صورت اتوماتیک ترمز گیری را انجام دهد، همانند سیستمی که در S-Class وجود دارد. این سیستم می‌تواند هرگونه حرکتی را که اتفاق می‌افتد پیداکرده و در صورت نیاز اقدام به رفع آن کند.

Mercedes Benz E-Class Spied photo

ابتدا بهتر است دو موضوع مهم را توضیح بدهم:

1- بیش فرمانی

2- کم فرمانی (چون اتومبیل دیفرانسیل عقب است پس به تعریف بیش فرمانی بیشتر توجه کنید)

کم فرمانی (understeering): به وضعیتی که در طی آن چرخ‌های جلو به‌طور کامل می‌پیچند اما هنوز اتومبیل مستقیم حرکت می‌کند، کم فرمانی می‌گویند.

بیش فرمانی (over steering): به وضعیتی که در طی آن عقب خودرو می‌خواهد از مسیر خارج شود، بیش فرمانی می‌گویند. این وضعیت در جاده خطرناک است و در پیست منجر به‌تصادف می‌شود، اما دوست داران اتومبیل‌سواری، عاشق این حرکت‌اند و به‌اصطلاح با این کار عقب خودرو را می‌لغزانند.

حالا به ادامه معرفی می‌پردازیم، سیستم گریز از بیش فرمانی می‌تواند هرگونه اقدام بیش فرمانی را که توسط راننده انجام می‌شود، بیابد و با ایجاد کشش در لاستیک‌ها، بیش فرمانی را کاهش و از بین ببرد.

Mercedes Benz E-Class Spied photo

سیستم Car-to-X یکی از سیستم‌های ایمنی است که می‌تواند با اتومبیل‌هایی که در این سیستم قرار دارند، ارتباط برقرار کند و با ایجاد شبکه‌ای از اتومبیل‌ها از ایجاد تصادف و یا خطر جلوگیری کند.

Mercedes Benz E-Class Spied photo

سیستم ریموت پارک خودکار که یکی از تکنولوژی‌های جدید و نوظهور مرسدس است برای اولین بار در اشتوتگارت روی یک خودروی تولید انبوه نصب شد و بلوغ و عظمت این ستاره آلمانی را نمایان کرد. در این سیستم، گوشی‌های هوشمند نقش به سزایی دارند، شما می‌توانید با داشتن یک E-Class 2017 و یک گوشی هوشمند که روی آن برنامه پارک خودکار مرسدس نصب‌شده، اتومبیل خود را پارک کنید! بله درست خواندید، اتومبیل خود را بیرون از اتومبیل پارک کنید. این سیستم در سرعتی پایین (در حدود 2 مایل بر ساعت) کار می‌کند؛ از طریق این برنامه می‌توانید اتومبیل را باز، بسته و حتی روشن کنید، چیزی که تنها در بی ام دبلیو i8 دیده می‌شد؛ حالا می‌توانید باقیمتی پایین‌تر این‌همه تکنولوژی را در اختیار داشته باشید.

Mercedes Benz E-Class Spied photo

همچنین این برنامه قابلیت دیگری که دارد این است که می‌تواند به‌عنوان کلید دیجیتالی اتومبیل استفاده شود، یعنی زمانی که کلیدتان را گم کردید، می‌توانید از این برنامه جهت باز کردن و روشن کردن اتومبیل استفاده کنید؛ تقریبا می‌توان آن را یک کلید معمولی قلمداد کرد. این سیستم با استفاده از NFC کار می‌کند و باید گوشی خود را کنار درب اتومبیل قرار داد تا کار کند. حتی زمانی که گوشی موبایل باتریش تمام‌شده باشد، می‌تواند کار کند. این سیستم یک مزیت بزرگ برای این خودروساز آلمانی است.

Mercedes Benz E-Class Spied photo

سیستم PRE-SAFE یکی دیگر از تکنولوژی‌های این خودروساز اشتوتگارتی است، اگر تصادفی اجتناب‌ناپذیر تشخیص داده شود، تکنولوژی PRE-SAFE با کنار کشیدن اتومبیل از مسیری که قرار است برخورد اتفاق بیافتد، سعی می‌کند تا جان راننده را در امان نگه دارد. همچنین این سیستم زمانی که تصادفی اجتناب ناپذیر قرار باشد اتفاق بیافتد، برای جلوگیری از آسیب شنوایی، صدایی بلند تولید می‌کند تا از اثر قوی صدای تصادف بکاهد و گوش را آماده صدایی مهیب کند. همه این موارد نشان می‌دهد که این اتومبیل سرشار از تکنولوژی‌های به روز است.

Mercedes Benz E-Class new Generation

این بار مرسدس E-Class با تغییر قیافه‌ای که انجام داده، از الگوی خود کمی فاصله گرفته است. چراغ‌ها کمی نسبت به نسل پیشین کوچک‌تر شده‌اند که در تصاویر به‌راحتی این کاهش سطح چراغ را می‌توان مشاهده کرد. این اتومبیل دیفرانسیل عقب بر پلتفرم MRA ساخته‌شده که در حقیقت همان پلتفرمی است که C-Class و S-Class روی آن تکوین یافته‌اند. در طراحی این اتومبیل سعی شده تا اصل “مگس‌وزن” رعایت شود، اصلی که بیان می‌کند اتومبیل باید سبک و درعین‌حال پر از امکانات باشد؛ حال می‌بینیم که این اصل مهم در این اتومبیل تجملی نیز رعایت شده است تا کیفیت و تجربه رانندگی بهتر شود، اما این اصل سبب شده تا فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم گردد.

Mercedes Benz E-Class light

همان‌طور که می‌توانید ببینید، این سالون (سدان) جدید در حقیقت اتومبیلی میان C-Class و S-Class است؛ این اتومبیل به شما تضمین می‌کند که هیچ‌گاه به مکانیکی برای تعمیر نخواهید رفت.

Mercedes Benz E-Class light

نسخه قبلی تقریبا شکلی جعبه مانند داشت و روی آن لبه‌های تیز قرارگرفته بود تا ظاهری اسپرت‌تر پیدا کند؛ اما مرسدس در زبان طراحی جدید خود از خطوط منحنی، نمایی براق و ظاهری ساده‌تر بهره می‌برد. این زبان طراحی را می‌توان هم در تصاویر جاسوسی و هم در تصاویر اختصاصی رندر شده، مشاهده کرد.

کابین به‌طور کامل بروز شده است، با طراحی شناور که چشم را نوازش می‌دهد و سیستم اطلاعات سرگرمی که به‌صورت تبلت قرار دارد، همچنین با کنسول مرکزی که بسیار مجلل و باشکوه است و صفحه کیلومتر شمار که مانند پرچم‌دار مرسدس یعنی S-Class دیجیتالی است.

از نسل جدید E-Class این انتظار می‌رود تا با عرضه مدل‌های کوپه، کابریولت و استیشن، دوباره جایگاهی که شایسته‌اش است، به دست آورد.

Mercedes Benz E-Class Station wagon

زیر کاپوت این آلمانی تغییرات قابل‌توجه‌ای اتفاق افتاده است، مرسدس در مسیر اتومبیل‌های هیبرید واقع‌شده و باعرضه نسخه ultra-efficient پلاگین هیبرید (ultra-efficient plug-in hybrid) برای اولین بار روی E-Class، این امکان را فراهم کرده تا همانند C-Class و S-Class، از این نوع پیشرانه استفاده کنید. هنوز خبرهای زیادی از E63 AMG در دسترس نیست، اما این‌طور که مشخص است این اتومبیل همانند نسل‌های پیشین از یک موتور V8 بهره خواهد برد که ممکن است همان موتور 4 لیتری V8 دو قلو توربو AMG باشد.

Mercedes Benz E-Class Spied photo

قدرت نسخه E63 ممکن است تا 600 اسب بخار برسد (حتی بیشتر از بی ام دبلیو M5 که 552 اسب بخار تولید می‌کند) اما برای دانستن این موضوع فعلا زود است و باید تا سال 2017 صبر کنیم. از لحاظ خانوادگی می‌توان E-Class و ML-Class را در یک خانواده قرارداد، البته همان‌طور که می‌دانید ML-Class یک SUV است و نامش به GLE تغییر کرده است و به‌احتمال‌زیاد در آینده‌ای نزدیک مانند برادر کوچکش یعنی E-Class فیس لیفتی را می‌توانیم از آن شاهد باشیم.

Mercedes Benz E-Class Spied photo

متین نصیری

نویسنده چرخان و آی‌تی‌رسان، شیدای موتوراسپورت :)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا