مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

آغاز تولید آزمایشی خودرو کوئیک در نسخه G توسط سایپا + تصاویر اختصاصی و معرفی کامل

اقدام به فروش خودرو قبل از رونمایی و حتی نامشخص بودن روند تولید، امری تعجب برانگیز است. اما این مسئله برای ما در ایران به یک موضوع قابل تامل در صنعت خودروسازی تبدیل شده است. یکی از این چندین موارد، اقدام شرکت سایپا برای فروش کوئیک نسخه S را است که چندی پیش توسط سایپا آغاز شد.

سایپا هنوز مشخص نکرده است که چه تیپی از این خودرو را برای تحویل به مشتریان در نظر گرفته است. البته چندی پیش مهدی باقری به عنوان قائم مقام مدیرعامل در امور فروش این شرکت بیان کرد که صرف نظر از خرید مردم، مشتریان میتوانند هنگام ارسال دعوتنامه، مدل فول G و یا پایه S را انتخاب و مطابق با آن تکمیل وجه کنند.

اما با گذشت از این مسائل، اواسط تابستان امسال بود که شرکت سایپا، بالاخره اقدام به رونمایی از این خودرو و دیگر محصولات جدید خود کرد.

اوایل مهرماه بود که تصاویری از تولید نسخه پایه خودرو کوئیک جدید، منتشر شد. اما پایگاه خبری چرخان با سکوت در این مورد، صبر کرد تا روند تولید این خودرو نهایی شده و سپس برخی مسائل را منتشر کند.

اکنون تصاویری بدستمان رسیده که گویا خط تولید آزمایشی نسخه فول و یا اصطلاحا G، آغاز بکار کرده و در آینده نزدیک نیز، احتمالا تولید انبوه این خودرو همانند خودرو شاهین که از اوایل هفته جاری، تولیدش شروع شده، آغاز شود.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، باتوجه به آزمایشی بودن تولید، مدیران و سرکارگران خط تولید شرکت سایپا، در حال آموزش برخی مسائل مربوط به تولید این خودرو به کارگران هستند و زمانیکه خط تولید انبوه این خودرو آغاز شد، محصولی با خطای مونتاژی کمتری به مشتریان تحویل داده شود.

 اما کوئیک G چه تغییراتی کرده است؟

همانطور که در تصویر مشخص است، سایپا طراحی سپر جلو را تغییر داده و با استناد به برخی اطلاعات، می‌توان گفت که سپر نسخه جدید کوئیک را از یوزپلنگ الگوبرداری و یا الهام گرفته است.  همچنین باتوجه به اقدام سازمان استاندارد در برقراری استانداردهای 85گانه و یورو5، چراغ روز (DAY LIGHT) نیز در تمامی مدلهای تولیدی وجود خواهد داشت.

اما به قسمت کابین رسیده و متوجه تغییر حداکثری در مقایسه با بخش دیگر خودرو شدیم. البته قالب داشبورد، همان مدل قبلی است و اینبار سایپا با کمی تغییر، سعی در متمایز کردن داشبورد خودرو نسبت به قبل دارد. بخش آمپر کوئیک S و G هم مانند برادر سدان خود یعنی ساینا اس شده که نسبت به گذشته بهتر و از سامانه GSI نیز پشتیبانی خواهد کرد.

البته بهتر است بدانید که GSI) Gear shift indicator) در راستای کاهش مصرف سوخت و بهبود قابلیت رانندگی، پیشنهاد دنده مطلوب را برروی نمایشگر به راننده ارائه داده و اگر راننده مطابق دستورات نمایش داده شده رانندگی نماید در شرایط رانندگی واقعی مصرف سوخت خودرو حدود ۵ الی ۱۰ درصد کاهش خواهد داشت.

فرمان نیز مانند سری اتوماتیک، به شکل D-CUT است. اما هنوز مشخص نیست که در سری فول، این خودرو داراری کروزکنترل خواهد بود یا نه. زیرا چندی پیش بود که شرکت پارس خودرو به عنوان یک خودروساز زیرمجموعه شرکت سایپا، نسخه پلاس خودرو کوئیک آر را رونمایی کرد ولی با اینکه فرمان جدید برروی آن نیز نصب شده بود، اما از سامانه کروزکنترل پشتیبانی نکرده بود.

بهتر است بدانید که همچنان دکمه و ادوات کنترلی با محصولات دیگر و یا نسخه قبلی کوئیک یکسان است. بطوریکه سیستم کنترل تهویه مطبوع از کوئیک و ساینا، دریچه ورودی هوا از محصولات X100 همچون 111، 132 و … و دکمه حالت چراغ چهارنما (اضطراری) با خودرو تیبا در این خودرو مشترک است.

ولی بهترین بخش تغییر به نظر نویسنده، بخش مانیتور است که نسبت به گذشته طراحی بسیار بروزتری دارد.

همچنین ورودی AUX، USB و فندک نیز پایین تر از تنطیمات تهویه مطبوع جانمایی شده است. مهم ترین تغییر این بخش، قابی است که برای نمایشگر طراحی شده و از آن فرم نه چندان دلچسب گذشته خارج شده و شمایلی قابل قبول و مدرن به خود گرفته است.

به نظر می‌رسد با این تغییرها در کابین، راننده و سرنشین جلو فضای پای راحت تری نسبت به گذشته داشته باشند، چرا که قسمت پایین داشبورد باریکتر از گذشته است. بر اساس تصاویر اولیه، تزیینات در دو رنگ کرومی و مشکی پیانویی برای این خودرو طراحی شده است.

اما سایپا کوییک در نسخه جدید (S و G)، مانند دیگر اعضای خانواده کوییک، با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی که با اتصال به گیربکس 5 سرعته دستی، توانایی تولید 87 اسب بخار، قدرت و 128 نیوتن‌متر، گشتاور را دارد به بازار عرضه می‌شود. البته این بار با این تفاوت که شرکت سایپا اعلام کرده است تا با استفاده از ECUهای 32 بیتی به جای نمونه‌های 16 بیتی، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی را در خانواده X200 بین 5 تا 10 درصد کاهش داده است. برای استفاده از این نوع ECU، دریچه گاز این خودروها نیز الکترونیکی شده است.

همچنین مدتی پیش معاون تحقیق و توسعه شرکت مگاموتور یادآور شده بود که به منظور افزایش ایمنی در این خودرو، برای اولین بار سامانه Anti Start (روشن شدن خودرو در صورت فشردن پدال کلاچ) طراحی و پیاده سازی شده است. بطوریکه با استفاده از این عملکرد، راننده میتواند قبل از اقدام به روشن کردن خودرو، پای خود را کاملا بر روی پدال کلاچ فشار دهد تا موتور استارت به حرکت در آید. اما هنوز مشخص نیست که این سامانه برروی این نسخه از کوئیک نصب خواهد شد یا نه.

اما آن دسته از افرادی که قصد تکمیل وجه خودرو کوئیک در نسخه S را دارند، بدانند که در نسخه S، داشبورد خودرو مانند قبل بوده و فقط فرمان، جلوآمپر و سپر خودرو در این نسخه تفاوت کرده است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. لطفاسعی شود که صدای موتور هنگام دو بالای ماشین تا حدودی به داخل کابین می آید و صدای کولرنیز در موقع زیاد کردن زیاد است این دو مورد ولرزش فرمان وقدرت و عملکرد ترمز پرسرعت بالا وترمزمحکم یک مقدار عملکردش مناسب نیست برطرف شود ماشین عالی از لحاظ قدرت موتوری است مخصوصا در سربالایی واصلا اذیت نمی کنداین مشکلات جزیی قابل حل است اگرمسئولین کارخانه و مهندسین عزیز ما مقداری همت کنند چون خواستن توانستن است به امید ایران اسلامی عزیزمان

  2. مگه شما سازنده ها کور هستین.ماشین ۴۰ سال پیش بنز هم سانروف داشت.شما هنوز یاد نگرفتین برای ماشین های جدید سانروف بذارین.

    پسر عموی ۱۶ ساله من بهتر از شما بلده ماشین بسازه.

    مطمئن باشین اگه ماشین های ایرانی(سانروف یا سقف پانوراما-کولر ردیف عقب-ایربگ های بیشتر-سیستم چراغشور جلو-چرخ های 5 پیچ خور-دستگیره درب جدید-گرم کن و سرد کن صندلی و فرمان-سیستم تنظیم باد لاستیک ها-صندلی چرم-عایق بندی و فنربندی محکم) رو داشتن،مردم بجای سانتافه و لکسوس اینارو میخریدن.حتی من.

  3. اگه واقع طلبید نظرات مردم رو بذارید نه خودتون تعریف کنید . ماشینای اشغال رو با جو سازی به قیمت بالا به مردم قالب کردید . والا ماشینای ۲۰ سال پیش بیشتر ارزش دارن تا این اشغالا

  4. آقا کو ماشبن اصلا ماشینی به اسم کوییک اس سایپا تولید نکرده هنوز برای فروش، همه چی کشک و دوغه دعوتنامه اومده ماشین ندارن بدن!!

  5. سلام. اولا تا چیزی رو وارد بازار نکردید پُز الکی ندید.
    دومأخر همون خره فقط پالونش عوض شده.درضمن من یک ماه هست کوئیک خریدم کور و پشیمون هستم.نه شتاب اولیه داره،نه قدرت سبقت داره،همیشه انگار ترمز گرفته هست.سربالایی هم دنده 2 کم میاره فقط باید با دنده یک بره بالا.و کابین بسیار کوچک و مزخرفی داره.برید از شرکت ایران خودرو و سمند یاد بگیرید،کابین سورن پلاس به اندازه 2 تا کوئیک جا داره.انقدر دزد هستید که 4 برابر پول ماشین فول آپشن میگیرید اما حتی دستگیره های در از جنس پلاستیک مداد کهنه هست و آپشن وسط و کنسول و کیلومترش به اندازه موتورسیکلت هوندا هم بروز نیست.
    کمبود ها:کابین بسیار کوچک،داشبورد کوچک،آینه جمع کن برقی،ال ای دی روی آینه،دستگیره مدرن،چراغ دی لایت،ساندروف،مانیتور و جی پی اس،دوربین عقب،رینگ فولادی،تنظیم صندلی برقی،کروز کنترل،آپشن set kontroll روی فرمان،و و و و.

  6. سلام. اولا تا چیزی رو وارد بازار نکردید پُز الکی ندید.
    دومأخر همون خره فقط پالونش عوض شده.درضمن من یک ماه هست کوئیک خریدم کور و پشیمون هستم.نه شتاب اولیه داره،نه قدرت سبقت داره،همیشه انگار ترمز گرفته هست.سربالایی هم دنده 2 کم میاره فقط باید با دنده یک بره بالا.و کابین بسیار کوچک و مزخرفی داره.برید از شرکت ایران خودرو و سمند یاد بگیرید،کابین سورن پلاس به اندازه 2 تا کوئیک جا داره.انقدر دزد هستید که 4 برابر پول ماشین فول آپشن میگیرید اما حتی دستگیره های در از جنس پلاستیک مداد کهنه هست و آپشن وسط و کنسول و کیلومترش به اندازه موتورسیکلت هوندا هم بروز نیست.
    کمبود ها:کابین بسیار کوچک،داشبورد کوچک،آینه جمع کن برقی،ال ای دی روی آینه،دستگیره مدرن،چراغ دی لایت،ساندروف،مانیتور و جی پی اس،دوربین عقب،رینگ فولادی،تنظیم صندلی برقی،کروز کنترل،آپشن set kontroll روی فرمان،و و و و.

  7. سلام مقصر شما مردم هستید تا سایپا وایران خوودرو ثبت نام اعلام میکنند سریع ثبت نام میکنید نخرید ببینید بعد مثل ژاپن و کره بهترین هارو با قیمت کم تولید میکنند یا نه کرم از خود درخته تا کی میخواین فقط شعار بدین وقت عمله اگه فرغون هم ثبت نام کنند باز هم شبانه ثبت نام میکنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  8. احسان تو به احتمال زیاد کوییک نداری و سمند سورن پلاس داری فقط اومدی اسم کوییک رو خراب کنی یا یکی از کارکنان ایرانخودرو هستی کوییک سگش شرف داره به سشوار

  9. برای اینکه قیمت اشغالای که ایران بنام ماشین می‌سازه به حد اعتدال خودش برسه باید ایرانیان خریدن ماشین را کلا تحریم کنند. برای مثال کوییک اشغال که ۳۰۰ تا ۴۰۰ م تو پاچه مردم می کنند باید به ۸۰م قیمت واقعیش برسه. مردم به اراده ی ایران ترو خدا نخرید. اگر نخرید، اینها مجبورا برای خرید ماشین با قیمت کم به شما التماس کنند. این اشغالا رو نخرید. نخرید، نخرید…

  10. کوییک جی ایکس رو کی تحویل مشتری می دهند ایا اصلا تولید شده یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا