مکمل بنزین
رپورتاژ

جک J4 یا سدان‌های وطنی؟ کدامیک ارزش خرید بیشتری دارند؟

ورود خودروهای چینی به کشور ما آغاز یک دوره جدید در واردات خودرو بود که نه تنها بازار خرید و فروش خودروهای خارجی را تحت تاثیر گذاشت، بلکه تاثیر خاصی بر صنعت خودروسازی ایران گذاشت و باعث شد خودروسازان ایرانی برای ماندن در بازار رقابت تکانی به خودشان بدهند.

مشخصهٔ بارز خودروهای چینی قیمت بسیار مناسب آنها بود که با وجود امکانات رفاهی و فنی زیاد، و طراحی‌های بعضاً خوب، نگاه مخاطب بازار را که هم طالب خودرویی خارجی و پر آپشن بود و هم توان خرید محصولات کره‌ای و ژاپنی را نداشت، به سمت خود کشید.

یکی از محصولاتی که از همان ابتدا با استقبال مردم ما روبه رو شد، خودروهای کمپانی جک بود. جک J4 سدان کامپکت این کمپانی است که با ورودش تبدیل به یک رقیب جدی برای سدان‌های خوب وطنی مانند سمند سورن، دنا پلاس و تندر 90 شد. اما آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

ویژگی‌های مثبت و منفی جک J4

جک J4 از نظر ظاهری خودروی نسبتاً زیبایی است. یک سدان جمع و جور شهری با خطوط حجم دهنده بر روی بدنه، چراغ‌های عقب و جلوی نسبتاًکوچک و طراحی ساده‌ای که هیچ ادعایی ندارد اما خوب به چشم می‌آید.

کابین این خودرو فضایی جادار و خوب است. اما متریال به کار رفته در داخل کابین مانند بسیاری از خودروهای چینی خیلی با کیفیت نیست. جک برای این سدان خود امکانات رفاهی خوبی در نظر گرفته که البته با توجه به رویکرد چینی‌ها در ساخت خودروهای ارزان قیمت ولی پر آپشن، خیلی عجیب نیست. شنیدن نام آپشن‌هایی مانند کروز کنترل، سانروف، سنسور پارک عقب، سنسور نور، کامپیوتر سفری و بسیاری امکانات دیگر در خودروهای چینی تقریباً تکراری است. اما باز هم جک J4 نسبت به دیگر چینی‌های بازار کم آپشن‌تر است. هر چند که جک J4 امکاناتی در حد خودروهای لوکس‌تر چینی ندارد، اما با توجه به کلاس اقتصادی این خودرو، امکاناتش قابل توجه است.

با این‌حال، نکتهٔ منفی کابین در کنار متریال ضعیف، نبودن مانیتور است که امروزه در بیشتر خودروهای وطنی هم دیده می‌شود. البته نسخهٔ اصلی جک J4 که در داخل چین تولید می‌شود مانیتور دارد اما این آپشن از خودروهایی که وارد ایران شده، حذف شده است!

یک پیشرانهٔ 4 سیلندر 1.5 لیتری با قدرت 103 اسب‌بخار و گشتاور 146 نیوتن متر در زیر کاپوت این خودرو قرار دارد که قدرتش به وسیلهٔ یک جعبه دنده اتومات CVT به چرخ‌ها منتقل می‌شود. شتاب جک J4 عددی نزدیک به 13.5 ثانیه است. این شتاب و این قدرت موتور را می‌توان یک نقطه ضعف برای یک سدان متوسط دانست که در برابر رقبایی مانند بسترن B30، برلیانس H330 و دنا پلاس در رقابت کم می‌آورد.

مالکان این خودرو هم از کشش و قدرت کم J4 در جاده‌های پرپیچ و خم و سربالایی‌ها شکایت می‌کنند. در کنار این ضعف، مصرف سوخت جک J4 با 6.3 لیتر در 100 کیلومتر، برای یک سدان کامپکت شهری، عدد خوبی است.

آیا جک J4 در بازار خرید و فروش موفق عمل کرده؟

خودروهای چینی به دلایل مختلف و گاهی توجیه‌ناپذیر، بازار خرید و فروش نامشخصی دارند، اما محصولات جک به مدد خدمات خوب شرکت کرمان موتور، و با وجود کیفیت نسبتا خوب ساخت شان توانسته‌اند در بازار یک تعادل خرید و فروشی داشته باشند. در حدود قیمتی جک جی4 در بازارخودرو، فقط چند خودروی چینی و دنا پلاس و تندر 90 را داریم، که جک نسبت به چینی‌های دیگر رقیبش، امکانات کمتری دارد و نسبت به خودروهای ایرانی ظاهری بهتر است.

مردم ما عموماً وقتی به سراغ خودروهای چینی می‌روند از آنها انتظار آپشن‌های زیاد دارند و وقتی با خودرویی روبه رو می‌شوند که با وجود قیمت یکسان با خودروی ایرانی، امکانات کمتری دارد شاید ترجیح دهند که خودروی وطنی را خریداری کنند.

با بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی، حالا جک جی4 در بازهٔ قیمتی 300 تا 400 میلیون تومان معامله می‌شود که عملاً دست مشتریان طبقهٔ متوسط هم از آن کوتاه شده است. اما خرید سدان‌های وطنی با وجود طرح‌های فروش شرکت‌های خودروساز داخلی، و امکاناتی برای خرید قسطی، و با وجود بازار خرید و فروش مطمئن‌تر، احتمالاً نسبت به جک J4 از اقبال بیشتری برخوردارند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا