مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

تصاویر جدید از پروژه K121 شرکت ایران خودرو منتشر شد (اختصاصی چرخان)

چندی پیش بود که تصاویری گرافیکی از پروژه هاچبک شرکت ایران خودرو با کد اختصاصی K121، در فضای مجازی منتشر شده بود. اما اکنون یکی از مخاطبین پایگاه خبری چرخان، تصویر جدیدی از نمای عقب این خودرو را برای ما ارسال کرده است.

همانطور که از تصویر مشخص است، شرکت ایران خودرو قصد دارد تا چراغ عقب پروژه سدان K132 را در K121 نصب کند. البته بهتر است بدانید که پلتفرم اصلی پروژه K121، برای پژو 208 بوده و شرکت ایران خودرو قصد دارد تا محصولاتی را که شرکت پژو قرار بود در دوره برجام، در ایران به مرحله مونتاژ برساند را با کمی تغییرات در قسمت جلو، عقب و کابین رونمایی و عرضه کند. اما با قرار دادن تصاویر خودروهای پژو 208 و K121، میتوان به وضوح دید که در اصل، پروژه K121 همان پژو 208 است.

اما چند روز پیش بود که در فضای مجازی، برخی تصاویر گرافیکی از نمای جلو پروژه K121 نیز منتشر شد. باتوجه به اینکه هنوز شرکت ایران خودرو و یا برخی منابع آگاه، هنوز طرح گرافیکی منتشر شده در فضای مجازی را تایید و تکذیب نکردند، ما نیز بنا را بر صحت این عکس گذاشته و در زیر آپلود کردیم. اما قبل از مشاهده تصویر، بهتر است بدانید که درصورت صحت تصویر، میتوان گفت که ایران خودرو نمای پروژه هاچبک K121 را از خودرو DS 3 کپی کرده است. هردو خودرو مذکور، پلتفرمشان یکی است.

البته تصویر منتشر شده تزئینی بوده و ارتباطی به نسخه نهایی K121 ندارد. با پیگیری های انجام شده، معلوم شد که K121 هنوز به مرحله نمونه سازی نهایی نرسیده و الگوی استفاده شده در چراغ عقب، طرح سپر و… متفاوت از نسخه نهایی است.

 معرفی

ایکو K121 که یک هاچبک در کلاس B به حساب آمده است، مانند دیگر پروژه ایران خودرو نظیر K132 و K125 بر مبنای پلتفرم PF1 گروه PSA (پژو- سیتروئن) طراحی شده و الگوی اصلی آن مربوط به پژو ۲۰۸ نسل قبل است. پس از عقد قرارداد پژو و ایران خودرو در زمان برجام، این امکان برای طرف ایرانی فراهم شد تا به صورت قانونی محصولاتی را با نشان تجاری ایرانی بر روی پلتفرم PF1 توسعه دهند.

با توجه به وجود پیشرانه و موتورهای موجود در گروه صنعتی ایران خودرو، میتوان احتمال داد که K121 مانند K132، با پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی (EC5) که ارتقاء یافته موتور TU5 بوده و متصل به جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک خواهد بود، به بازار عرضه شود. البته بهتر است بدانید که موتور EC5، با داشتن سامانه زمان بندی هوشمند سوپاپ و پمپ روغن متغییر توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار، قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر، گشتاور را دارد.

با توجه به اخبار واصله، پس از پروژه سدان K132، کراس‌اوور K125 در 22 بهمن امسال رونمایی شده و از اواخر سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. بعد از این دو، سپس نوبت به رونمایی و تولید K121 خواهد رسید.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا