Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مهم ‌ترین مواد خام مورد استفاده در ساخت خودرو

به نقل از مرکزآهن امروزه با پیشرفت تکنولوژی دائماً شاهد هرچه هوشمندتر شدن اتومبیل‌ها در سرتاسر دنیا هستیم. اما به‌جرات می‌توان گفت بیشتر این تکنولوژی‌ها در برنامه‌نویسی‌ها و افزایش کارایی اتومبیل نقش دارند و مواد خام مورد استفاده در ساخت خودرو مانند ورق گالوانیزه ، انواع پروفیل و لوله با جنس‌های مختلف، همیشه جزء مواد اولیه و مورد نیاز ساخت هر نوع ماشینی با هر نوع ظاهر و تکنولوژی بوده و از این به بعد هم خواهد بود؛ بنابراین همه خودروسازان باید این مواد خام را به‌خوبی بشناسند. هرچند مانند هر تولید دیگری کیفیت این مواد می‌تواند بسیار متفاوت باشد که قطعاً در نتیجه نهایی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

چه عواملی بر انتخاب مواد خام مورد استفاده در ساخت خودرو تأثیر دارد؟

همان‌طور که می‌دانید فرایند خودروسازی یک فرایند پیچیده صنعتی است. مهندسین طراح قبل از طراحی باید پارامترهای زیادی را مورد بررسی قرار دهند. یک خودروی تولید شده هم باید ایمنی و کارایی بالایی داشته باشد و هم باید ازنظر زیبایی جلب توجه نماید. بنابراین موارد مختلفی مانند وزن نهایی خودرو، قدرت، استحکام بدنه، کیفیت ساخت، آسان بودن تعمیرات و در دسترس بودن قطعات مورد نیاز، می‌توانند مهم‌ترین موارد تأثیرگذار بر انتخاب مواد اولیه باشند. به‌عنوان‌مثال اینکه فرایند ساخت ورق گالوانیزه در کارخانه‌های فولاد با چه روشی برای ساخت ورق بدنه خودرو انجام می‌شود تا حد زیادی بر استحکام و زیبایی خودرو تأثیر دارد. گاهی نیز برای رسیدن به این اهداف از ترکیبی از مواد خام استفاده می‌شود. این کار علاوه بر افزایش کارایی و زیبایی اتومبیل باعث کاهش قیمت خودرو نیز می‌گردد.

مواد خام مورد استفاده در ساخت خودرو

در اینجا می‌خواهیم به‌طور مختصر مواد خام یا همان مواد اولیه که از ملزومات ساخت هر خودرو با هر کارایی است را برای شما توضیح دهیم:

فولاد

بیشترین بخش ماده اولیه مورد استفاده در ساخت هر خودرویی فولاد است، زیرا فولاد علاوه بر استحکام بالایی که دارد قابلیت فرم‌دهی داشته و به طراحان اجازه می‌دهد به‌راحتی طرح‌های خود را اجرا کنند. به‌علاوه با تکنولوژی گالوانیزه‌کردن فولاد به شکل ورق گالوانیزه، مقاومت ورق‌های فولادی برای استفاده به‌عنوان بدنه و اجزای داخلی خودرو بسیار افزایش پیدا می‌کند و از نظر زیبایی نیز کاملاً مناسب است. قسمت‌هایی از خودرو مانند سقف، پروفیل شاسی، چرخ‌ها، ترمزها، سیستم اگزوز و لوله آن و موتور همگی از فولاد ساخته می‌شوند.

http://www.markazeahan.com/product-category/قوطی-پروفیل/

پلاستیک

پلاستیک نسبت به فلزات مختلف که می‌توان از آن‌ها برای ساخت انواع پروفیل در اتومبیل و لوله مانند لوله اگزوز استفاده کرد کارایی و استحکام چندانی ندارد. اما ترکیب پلاستیک باکیفیت با مواد اولیه تا حد زیادی باعث کاهش وزن خودرو، کاهش قیمت، ایجاد سرعت بالاتر و سهولت در رنگ‌آمیزی ماشین می‌شود. در حال حاضر از پلاستیک در قسمت‌هایی مانند سپرهای جلو و عقب، باله‌ها و رکاب‌های خودرو استفاده می‌گردد. بیشتر قسمت‌های داخلی اتاق ماشین نیز که نیاز به انعطاف‌پذیری بالا برای قرارگیری در جای مشخص دارند از پلاستیک ساخته می‌شوند. در خودروهای ارزان‌تر از پلاستیک‌های سخت و خشک و در خودروهای گران‌تر از پلاستیک‌های نرم‌تر استفاده می‌کنند.

آلومینیوم

آلومینیوم نیز یکی از فلزات سبک و کاربردی در صنعت خودروسازی است که در یک قرن اخیر در این صنعت، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. ازآنجایی‌که آلومینیوم سبک‌تر از فولاد است و در برابر آسیب‌های محیطی و شرایط جوی مانند رطوبت نیز از مقاومت بالاتری برخوردار می‌باشد، در صنعت اتومبیل‌سازی موردتوجه قرار گرفته است، اما قیمت آن بالاتر از فولاد می‌باشد. بنابراین بیشتر در اتومبیل‌های مدرن، گران‌قیمت و لوکس از آلومینیوم به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود. دو کمپانی جگوار و آئودی شرکت‌های خودروسازی هستند که بیشتر از رقیبان خود از آلومینیوم به‌عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند.

فایبرگلاس

از فایبرگلاس بیشتر در خودروهای قدیمی‌تر استفاده می‌شد و امروزه این ماده اولیه جای خود را به فیبر کربن داده است، زیرا فیبر کربن نسبت به فایبرگلاس پرکاربردتر و بسیار سبک‌تر است. فایبرگلاس از ترکیبی از پلاستیک و شیشه ساخته‌شده و در خودروهای قدیمی برای ساخت قطعات کوچک خودرو مورداستفاده قرار می‌گرفته است. بااین‌حال امروزه نیز در برخی کمپانی‌ها با توجه به وزن پایین و قابلیت انعطاف‌پذیری بالای فایبرگلاس از آن به‌عنوان مواد اولیه ساخت برخی از خودروهای اسپرت استفاده می‌شود.
کربن 

کربن یکی از مواد اولیه جدید است که بیشتر در ساخت خودروهای مدرن و پیشرفته از آن استفاده می‌شود. از کربن به شکل فیبر کربن در ساخت قطعات مختلف خودرو استفاده می‌کنند. طرز ساخت آن نیز مانند فایبرگلاس است، اما به جای ترکیب پلاستیک با شیشه از ترکیب فیبر کربن با پلاستیک استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال از ترکیب فیبر کربن با سرامیک برای ساخت دیسک ترمز استفاده می‌شود که مقاومت بسیار بالایی در برابر اصطکاک داشته و عمر دیسک ترمز را افزایش می‌دهد. به‌دلیل تفاوت چشمگیری که قیمت کربن با فولاد دارد تنها در قطعات محدودی از آن استفاده می‌کنند؛ به‌علاوه بیشتر برای ساخت خودروهای بسیار لوکس و گران ‌قیمت کاربرد دارد.

چرم

چرم بیشتر برای خودروهای گران‌قیمت به‌عنوان روکش صندلی‌ها و تجهیزات مختلف ماشین استفاده می‌شود. در خودروهای ارزان به جای چرم از پلاستیک‌های فشرده با انعطاف‌پذیری بالا و الیاف برای این کار استفاده می‌کنند. مزایای استفاده از چرم قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار بالا، مقاومت در برابر سایش، لک‌شدگی، خراش و پارگی می‌باشد و معمولاً از چرم پوست گاو برای خودروها استفاده می‌کنند. هرچه از چرم بیشتری در یک خودرو استفاده شود قیمت آن بیشتر می‌شود.

سایر مواد خام مورد استفاده در ساخت خودرو

مواردی که در قسمت‌های قبلی توضیح دادیم از اصلی‌ترین مواد اولیه ساخت خودروهای مدرن و ساده یا قدیمی‌تر هستند. بااین‌حال از مواد دیگری نیز به‌عنوان مواد خام اولیه برای تولید برخی خودروها استفاده می‌شود. مثلاً فلز منیزیم یکی از بهترین مواد خام برای ساخت خودروهای فرمول یک می‌باشد، زیرا علاوه بر سبک بودن، مقاومت بسیار بالایی دارد. ساخت آن نیز نسبت به آلومینیوم ساده‌تر و درنتیجه ارزان‌تر است، اما این ماده یک عیب بزرگ دارد که به همه شرکت‌ها اجازه استفاده به‌عنوان ماده اولیه را نمی‌دهد و آن هم این است که مقداری قابلیت اشتعال دارد.
تیتانیوم نیز ماده دیگری است که در ساخت برخی از بخش‌های خودرو از آن استفاده می‌کنند. از این ماده بیشتر در ساخت خودروهای پیشرفته و لوکس به‌خصوص در قسمت لوله اگزوز استفاده می‌شود.

سخن آخر
مواد اولیه ساخت خودرو و تکنولوژی ترکیب آن‌ها در هر کشور از موارد بسیار مهم در پیشرفت صنعت خودروسازی آن کشور می‌باشد؛ به‌علاوه قیمت این مواد اولیه با تغییر قیمت ارز تغییر می‌کند. به‌همین‌دلیل تأثیر مستقیمی بر قیمت خودرو خواهد گذاشت.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.