مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

راناپلاس، میزبان اولین گیربکس 6 سرعته جدید ایران خودرو + معرفی مزایا

هفته پیش بود که مدیرعامل شرکت ایران خودرو از آغاز روندهای تولید گیربکس شش سرعته دستی (6MT) جدید این شرکت در آینده نزدیک خبر داده و همچنین بیان کرد که اولین محصولی که متصل به گیربکس 6 سرعته دستی خواهد شد، رانا پلاس است، خبر داد.

مشخصات رانا پلاس اعلام شد + مقایسه با رانا LXاما بهتر است بدانید که حدود 95 درصد از تولیدات شرکت ایران خودرو با گیربکس دستی به مشتریان عرضه می‌شوند؛ این درحالی است که این شرکت دارای 4 الی 5 پیشرانه است. لذا نقش گیربکس جدید 6 سرعته دستی در همه محصولات ایران خودرو به عنوان پررنگ ترین عضو قواء محرکه بسیار کلیدی است. گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو با هدف اصلی کاهش مصرف سوخت و ارائه گیربکس تمام داخلی وارد کارزار تحول صنعت خودرو کشور شده است.

 با گیربکس جدید دستی تمامی محصولات جدید گروه خودروسازی ایران خودرو آشنا شوید

خودروهای ایرانی و بخصوص محصولات شرکت ایران خودرو، طی بیش از 20 سال گذشته، همواره از گیربکس 5 سرعته دستی استفاده کرده و این خودروها عمدتا به گیربکس سری BE پژو مجهز می‌شدند که آنها نیز 5 سرعته بودند.

اما گیربکس 6 سرعته دستی جدید ایران خودرو که قرار است با آغاز عرضه برروی خودرو رانا پلاس نصب شده و به مرور روی دیگر محصولات ایران خودرو نیز نصب شوند، تحولی در راستای کاهش محسوس مصرف سوخت و کیفیت رانندگی است. البته بهتر است بدانید که هرچه تعداد و میزان سرعت در دنده گیربکس افزایش پیدا کند، قابلیت جدیدی در اختیار راننده قرار خواهد داده و قابلیت دنده ششم در گیربکس جدید، به شرح ذیل است:

  •  پایین نگه داشتن دور موتور (RPM)
  • کاهش محسوس مصرف سوخت حداقل 2.5 درصدی
  • کاهش فشار روی موتور در سرعت های بالا
  • افزایش عمر پیشرانه
  • و…

اگر یک خودرو که به گیربکس 5 سرعته دستی مجهز باشد، بطور معمول شرکت تولیدکننده آن خودرو، توصیه خواهد کرد که در سرعت حدود 90 الی 100 کیلومتر بر ساعت اقدام به تعویض دنده از 4 به 5 کرده که این به معنی سبک کردن دنده است. حال تصور کنید مسیری 200 کیلومتری پیش رو دارید و قرار است برای چندین ساعت، سرعت خودروتان را روی 100 تا 120 نگه دارید و برای اینکار تنها به دنده 5 یعنی دنده سبک و آخرین دنده نیاز دارید، لذا همه چیز در زمینه استهلاک خودرو شما و مصرف سوخت به این دنده وابسته خواهد بود. با نصب گیربکس 6 سرعته در یک خودرو، این تعریف به کلی تغییر خواهد کرد؛ بطوریکه دورموتور حدود 500 دور در دقیقه در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کرده و در نتیجه با ورود گیربکس به حالت Over Drive در دنده ششم، سرعت پیستون در سیلندر کاهش پیدا خواهد کرد.

این عمل موجب کاهش محسوس استهلاک پیشرانه خواهد شد. همچنین باتوجه به نیاز ثابت نگه داشتن سرعت خودرو در سرعت بالا، باعث خواهد شد که با کاهش فشار برروی پیشرانه، استهلاک را به حداقل می‌رساند و مصرف سوخت نیز بصورت میانگین، 2.5 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

اما مسئله بعدی این است که در بزرگراه و آزادراه شهری که معمولا محدودیت سرعت حدود 70 تا 120 کیلومتر بر ساعت دارند؛ بسیاری از مالکان خودروهای مجهز به گیربکس 5 سرعته در این مسیرها، وقتی نزدیک به حداکثر سرعت که معمولا بیشتر از 90 کیلومتر در داخل شهرها نمیشود، درحال حرکت هستند، برای آنها حسی وجود دارد که که کاش بین دنده 4 و 5 دنده دیگری باشد که بتوانند این بزرگراه را با دنده سبکتری رانندگی کنند تا گیربکس در دنده 4 روی دورموتور 3500 تا 4000 موجب افزایش مصرف سوخت و استهلاک نشود. با مجهز شدن خودرو به دنده ششم این مساله برطرف تاحدودی برطرف شده و میتوان از دنده 5 این گیربکس برای تردد در مسیرها استفاده کرد.

اما مسئله مهمی که شاید درنهایت با نصب خودرو به گیربکس 6 سرعته به ذهن مخاطبین برسد، این است که دنده 6 چقدر مصرف سوخت را کاهش خواهد داد؟

اینطور که مسئولان شرکت ایران خودرو در فضای مجازی اعلام کردند، حداقل کاهش مصرف سوخت حاصل از نصب گیربکس 6 سرعته دستی جدید برروی محصولاتی چون راناپلاس، حدود 2.5 درصد است. این میزان کاهش مصرف سوخت در محصولات جدید شرکت ایران خودرو که به مرور زمان وارد بازار خواهند شد، باعث صرفه جویی 18 میلیون لیتری در مصرف سوخت خواهد شد. این میزان صرفه جویی براساس برخی محاسبات است. مثلا درنظر بگیریم، میزان کاهش مصرف سوخت در تیراژ 500 هزارتایی شرکت ایران خودرو و با میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در 100 کیلومتر و پیمایش ماهانه 1500 کیلومتر، هرخودرو انجام شده است.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا