مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

نسخه جدید و توربوشارژ خودرو ام‌وی‌ام تیگو5 در ایران دیده شد + معرفی جزئیات

حدود سال 95 بود که شرکت مدیران خودرو به عنوان شریک تجاری و راهبردی برند چری چین در ایران، اقدام به مونتاژ نسخه جدید خودرو چری تیگو5 کرد. پس از آن یکبار دیگر، این شرکت تیگو5 را در سال 97 با تغییراتی جزئی بفروش رساند. اما اکنون قرار است تا مدیران خودرو، به موازات تغییر برند خودروها از چری به ام‌وی‌ام، نسخه توربوشارژ ام‌وی‌ام تیگو5 را بزودی عرضه کند. البته کنار تغییر موتور و پیشرانه ام‌وی‌ام تیگو5، تغییرات ریزی را نیز بخود دیده است. در همین بین به تازگی تصاویری توسط مخاطبین پایگاه خبری چرخان ارسال شده که گویا به برخی حواشی پاسخ داده است.

داستان تست تیگو5 توربو در ایران

اوایل سال 97 بود که به همراه دو دستگاه چری آریزو6 که برای پشت سرگذاشتن انواع تست تطبیقی و همچنین بازارسنجی وارد کشور شده بودند، یک دستگاه چری تیگو5 توربوشارژ نیز همراه با پلاک گذرموقت، رویت شد. پس از این انتشار این خبر این احتمال داده شد که در آینده نزدیک، چری تیگو5 هم به موتور 1.5 لیتری توربوشارژ سری اکتکو متصل خواهد شد.

معرفی نسخه جدید تیگو5

همانطور که در تصویر مشاهده کردید، دو دستگاه خودرو تیگو5 و با لوگو ام‌وی‌ام کنار هم قرار گرفته که تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. همانطور که معلوم است، خودرو سمت چپ، نسخه توربوشارژ بوده و با دو خط قرمز رنگ موازی با هم از سپر جلو تا صندوق عقب کشیده شده است. احتمالا شرکت مدیران خودرو با این روش، خواسته تا نمونه توربوشارژ را از نمونه تنفس طبیعی متمایز کند. هنوز مشخص نیست که این عمل را در نسخه قابل تحویل نیز انجام خواهد داد یا خیر؛ زیرا به تازگی نیز تصاویری از نسخه گرافیکی این خودرو را بدست آوردیم که در آن نیز دو خط قرمزرنگ بکار برده شده بود.

با مشاهده و مقایسه بهتر دو خودرو، میتوان فهمید که باتوجه به نصب موتوری کم حجمتر نسبت به گذشته، موتور نسخه توربوشارژ تیگو5 کمی پائین تر نصب شده است. البته بهتر است بدانید که قراردادن موتور در ارتفاع پائین، باعث ترمز گرفتن خوب و تنظیم درست مرکز ثقل خودرو خواهد شد.

اما قبل از همه چیز به بحث موتور و پیشرانه جدید این خودرو بپردازیم. جایی که گویا مدیران خودرو عزم خود را برای یکسان کردن موتور خودروهای چری در ایران جزم کرده بطوریکه اکنون موتور خودروهایی چون تیگو7، آریزو6، آریزو5 و جدیدا تیگو5 نیز به این جمع پیوسته است. این موتور همان 1.5 لیتری توربوشارژ است که قرار است تا با گیربکسی مشابه چری یا بهتر است بگوئیم ام‌وی‌ام آریزو6 بر روی خودرو نصب شود. گیربکس این خودرو نسل جدید گیربکس CVT بوده و 9 سرعته است. البته این نوع گیربکس بصورت مجازی دنده را تعویض میکند.

جالب است که بدانید که براساس برخی شواهد، این گیربکس جزء 10 گیربکس برتر بازار خودرو چین در سال گذشته شده است.

باز هم با مقایسه بهتر، میتوان دید که آنتن خودرو در نسخه جدید و یا اصطلاحا توربوشارژ، بصورت کوسه ای شده است. اما از تغییراتی که احتمال دارد تا در این نسخه ببینیم، این است که احتمالا غربلیک فرمان، سردنده و برخی جزئیات دیگر نیز تغییر کرده است. البته احتمالا سیستم ترمز دستی برقی به همراه اتوهولد نیز بر روی خودرو نصب شود. همچنین سیستم فرمان برقی نیز بطور قطع برروی تیگو5 توربوشارژ نصب شده است.

پیش از این برخی شایعات حاکی از آن بود که نسخه جدید تیگو5 به سقف پانورامیک مجهز خواهد شد؛ اما با دیدن تصاویر بالا، معلوم شد که این کار عملی نشده است.

بطور کل امکانات این خودرو مانند نمونه سال 97 بوده که این امکانات به شرح ذیل است:

  • مانیتور 10 اینچی به همراه نویگیشن
  • چهار ایربگ ایمنی
  • دارای انواع سیستم کنترل پایداری، ضد لغزش و…
  • سانروف
  • سنسور هشدار موانع در قسمت عقب و جلو خودرو
  • رکاب جانبی خودرو
  • دوربین دید عقب
  • تریم چرمی کابین
  • گرمکن صندلی ردیف اول
  • و…

شرکت مدیران خودرو بالاخره موتور 2 لیتری تنفس طبیعی این خودرو را در نسخه جدید کنار گذاشت. قبل از این برخی کارشناسان از کند بود این خودرو بدلیل ابعاد بزرگ و داشتن گیربکس تنبلی چون CVT 7 سرعته، از این خودرو انتقاد کردند. اما احتمالا شرکت مدیران خودرو با عرضه نسخه جدید این خودرو، خواسته تا جای خالی چری تیگو7 فاز یک را که در سال 1396 در کشور عرضه شد، پر بکند. همچنین بهتر است بدانید که این خودرو بزودی رونمایی شده و احتمالا به موازات رونمایی، شرایط فروش نیز اعلام خواهد شد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا