مکمل بنزین
برگزیده‌هاتماشاخانهتحلیلیخبر

ویدئویی از آغاز حمله جیتور با کراس‌اوورهای لوکس به خاورمیانه و ایران!

شاید نام جیتور را کمتر شنیده باشید. اما اوایل آذرماه امسال بود که تصاویری از یک خودرو ناشناخته و همراه با برچسب استتارگونه در تهران دیده شد. باتوجه به اینکه هنوز مشخص نبود که کدام یک از خودروسازهای کشورمان، درحال تست این خودرو بود، اکثر رسانه های خودرویی، مانعی برای معرفی خودرو مذکور را نداشتند.

بنابراین تشخیص این خودرو حتی با برچسبهای استتارگونه نیز برای فعالان خودرویی کشور سخت نبود و معلوم شد که خودرو مذکور، X70s بوده که تحت برند جیتور چین است. با اینکه این برند جیتور چین زیرمجموعه هلدینگ چری است، برخی گمانه زنی ها، احتمال مدیران خودرویی بودن، این خودرو را دادند. اما بعدها و با پیگیری خبرنگار پایگاه خبری چرخان، معلوم شد مدیران خودرو خبری از عرضه این خودرو را نداشته و خودروسازهای خصوصی دیگری، زحمت جیتور را کشیدند.

با پیگیری و جستجو، مشخص شد که جیتور مانند هموطنان چینی خود، برنامه راهبردی برای عرضه یک سری از خودروهای مشخص را با جدا کردن هرمنطقه از قاره را در پیش گرفته و اکنون این شرکت، قبل از ایران، صادران خود را به کشورهای عربی منطقه آغاز کرده است. عمان، امارات، عربستان و … از جمله مقاصد این خودروساز حداقل ناشناخته برای ایرانیان بوده است. البته به جز اینها، جیتور در کشورهای آفریقایی چون آنگولا نیز حضور یافته است.

همانطور که در ویدئو زیر مشاهده خواهید کرد، میتوان به وضوح دید که این شرکت، فعلا اغلب صادرات خود را به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در نظر گرفته است.

 

 

جیتور با کدام شرکت به ایران خواهد آمد؟

گویا فعلا چهار شرکت در حال مذاکره برای عرضه محصولات شرکت جیتور برای بازار ایران هستند و هنوز هیچ یک برای عرضه محصولات این شرکت به نتیجه نهایی نرسیده‌اند. ظاهرا جیتور X70s که در حال تست و آزمایش در تهران بوده، متعلق به شرکت بهمن موتور است.

بهمن موتور قصد دارد پس از عرضه خودرو دیگنیتی پرایم، محصولات جیتور را نیز در ایران تولید و عرضه کند. وجه اشتراک جیتور X70s در حال آزمایش با محصولات مدیران خودرو، پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر، گشتاور را داشته که این موتور نیز در چری تیگو7، ام‌وی‌ام تیگو5 توربو، چری آریزو ۵ توربو و چری آریزو ۶ استفاده شده است.

اما بر خلاف آن چه رسانه‌های فارسی زبان عنوان کرده‌اند، قرار نیست این خودرو با جعبه دنده دو کلاچه‌ای که در کاتالوگ‌های رسمی بازار چین آن درج شده، در ایران عرضه شود. اما گویا قرار است تا احتمالا برای متمایز نشان دادن جیتور X70s با محصولات ام‌وی‌ام و چری شرکت مدیران خودرو، گیربکس CVT، جایگزین گیربکس اصلی DCT در نمونه تولیدی جیتور در ایران شود.
این منابع مطلع همچنین بیان کردند که از سوی دیگر، شرکت کارمانیا که به تازگی فعالیت مستقل خود را آغاز کرده، به دنبال اخذ استانداردهای مربوط به عرضه محصولات جتور در ایران است. هنوز مشخص نیست که آیا کارمانیا، خود قصد عرضه محصولات جتور را در ایران دارد یا به عنوان یک عنصر سوم در حال گذراندن مراحل استاندارد است تا پس از دریافت استانداردهای لازم آن را در اختیار شرکت دیگری قرار دهد.

با این وجود ظاهرا یک شکایت حقوقی علیه شریک جتور در ایران به دلیل اقدام برای عرضه محصولات هلدینگ چری در جریان است و معلوم نیست این شرکت موفق به عرضه جتور در بازار ایران خواهد شد یا نه.

معرفی کوتاه جیتور X70s

باتوجه به اینکه شرکت جتور زیرمجموعه چری است، پس میتوان انتظار داشت که برخی مشخصات محصولات این دو شرکت نیز باهم مشترک باشد. در بحث پیشرانه و قوای فنی نیز خودرو X70s، با پیشرانه مشابه خودرو چری تیگو7، آریزو5 توربو و آریزو6 است.

بطوریکه این خودرو دارای موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بوده و باتوجه به متصل بودن گیربکس 6 سرعته دوکلاچه، توانایی تولید 147 اسب بخار، قدرت و 210 نیوتن متر، گشتاور را دارد. اما همانطور که در بالا گفته شد، احتمال دارد گیربکس CVT، برروی نسخه تولیدی در ایران نصب شود. در برخی نمونه‌های چینی این خودرو، گیربکس 8 سرعته AT نیز نصب شده است.

از امکانات و تجهیزات جتور X70s میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی
• مانیتور 10 اینچی
• سنسورهای هشداردهنده موانع در جلو و عقب خودرو
• سامانه کنترل پایداری به همراه رادار نقطه کور و بین خطوط
• 6 ایربگ ایمنی
• دوربین 360درجه
• جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور پایی (نسخه فول)
• سامانه ورود بدون کلید و استارت خودرو بصورت دکمه
• سقف پانورامیک
• و…

قیمت خودرو جتور X70s در بازارهای جهانی، باتوجه به نوع امکانات و تیپ، قیمتی بین 13 هزار و 500 دلار الی 19 هزار دلار دارد. اما باتوجه به برخی جزئیات نسخه آزمایشی در ایران، میتوان فهمید که نسخه فول این خودرو وارد ایران شده است.

حال باید دید که درنهایت، تولید این خودرو به چه شرکتی خواهد رسید و آیا شرکت مدیران خودرو به عنوان نماینده رسمی و راهبردی برند چری چین، مجوز تولید محصولات جیتور را به سایر خودروسازان خصوصی کشور خواهد داد یا خیر.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا