مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

چرا ایران‌خودرو همچنان برخی محصولاتش را با لوگو پژو تولید می‌کند؟ فربد زاوه پاسخ می‌دهد

احتمالا تاکنون به فکر این موضوع افتاده‌اید که چرا برخی از محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو با لوگو پژو فرانسه درحال تولید است. این اتفاق زمانی درحال رخ دادن است که برخی از مدیران این شرکت ادعا دارند که بدون حضور پژو، درحال ساخت چنین خودروهایی هستند. اما با اینکه صنعت خودرو و صنایع وابسته آن در کشورمان مورد تحریم ظالمانه قرار گرفته و شرکتی مانند پژو نیز برنامه‌های خود را برای بازار ایران تعلیق کرده است، چرا همچنان ایران خودرو روند تولید پژو را ادامه می‌دهد؟!

البته بهتر است بدانید که در چند وقت اخیر، شاهد بودیم که با توجه به تعلیق همکاری PSA با ایران خودرو، این خودروساز ایرانی از ظرفیت‌های قراردادش با پژو استفاده کرده و به صورت قانونی تغییراتی را بر روی پلتفرم PF1 اعمال نمود و در گام نخست پروژه K132 یا همان «ایران خودرو تارا» را به بازار معرفی کرد. پیش از صحبت اخیر مدیرعامل ایران خودرو، مدیران این خودروساز گفته بودند که هاچ بک K121 و کراس اوور K125 هم بر مبنای این پلتفرم جدید طراحی شده اند. همچنین در بازدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ایران خودرو در چند ماه گذشته، مشخص شد که سدان جدیدی هم بر روی پلفترم PF1 و سازه تارا طراحی شده است.

اما چندی است که خبرنگار پایگاه خبری چرخان، بدنبال یافتن جوابی مناسب برای سوال فوق بود که بر این اساس، طی چند گفتگو با اشخاص و کارشناسان صنعت خودرو کشور، گویا توانستند تا در مباحثی، ما را قانع کرده و در مباحثی دیگر ناتوان بودند.

جستجو برای یافتن پاسخ را با فربد زاوه، یکی از کارشناسان صنعت خودرو ایران آغاز کردیم. با مطرح کردن سوال مذکور، ایشان در ابتدا با مزاح جواب دادند که چون همه آنها پژو بوده و به همین خاطر با لوگو پژو در ایران درحال تولید هستند. اما رفته رفته بحث ما جدی شد و او از وجود مسائل حقوقی میان ایران خودرو و پژو برایمان گفت.

ایشان اعتقاد دارند که گویا مدل قرارداد این دو برند بین هم، بسیار پیچیده بوده و به همین خاطر، به این سادگی نیست که فقط ایران‌خودرو با تولید خودروهایی مثل 207، 206 و… بتواند لوگو و نام این محصولات را به ایکو تغییر دهد. زاوه همچنین بیان کرد: باتوجه به این که اکنون 207 و 206 و… با همان طراحی، تکنولوژی و استراکچر پلتفرم تغییر نیافته درحال تولید است، عملا تمام این مجموعه در بازارهای جهانی، به نام پژو فرانسه ثبت شده است.

سیدهاشمی خبرنگار چرخان، در ادامه بحث، درباره محصول جدید ایران خودرو، یعنی تارا پرسید که پس چگونه شرکت ایران خودرو توانست تا با تغییرات کوچکی که برروی پژو 301 انجام داد، این خودرو را به نام خود ثبت کند؟

علیرغم انتظار داشتن جواب مشابه سخنان دیگر، اما این بار این کارشناس صنعت خودرو کشور، جواب متفاوتی را به خبرنگار پایگاه خبری چرخان داد. ایشان اعتقاد دارد، باتوجه به اینکه پژو 206 صندوقدار یا همان پژو 206 آریان، در مرکز تحقیق و توسعه ایران خودرو و با نظارت پژو فرانسه ساخته شده است؛ پس عملا تغییراتی در مدل سدان پلتفرم این خودرو شکل گرفته و در اصل ایران خودرویی ها مالکیت معنوی مشترکی در این بخش از این پلتفرم با پژو دارند. حال اگر محصولات سدان دیگری نیز برروی آن پلتفرم که همان PF1 است، ساخته شود، که از جمله آن‌ها میتوان به خودروهای پژو 301 و سیتروئن الیزه اشاره کرد، ایران خودرو میتواند از گروه پژو-سیتروئن (PSA) درصدی از حق مالکیت معنوی خود را از بابت تولید هرخودرو، دریافت کند. البته این موضوع هنوز مشخص نیست که باتوجه به وقوع تحریم صنعت خودرو ایران، هنوز ادامه دارد یا خیر.

زاوه ادامه داد: پس باتوجه به اینکه ایران خودرو توانست تا مالکیت معنوی پژو 206 صندوقدار را کسب کند، در مرحله بعدی برروی این پلتفرم خودرو رانا را طراحی کرده و ساخت. در بحث خودرو ایکو تارا هم، باتوجه به اینکه پلتفرم در اصل همان پلتفرم PF1 بوده، پس تارا را میتوان نسل دوم خودرو رانا دانسته و ایران خودرو با این ترفند، مسئله حقوقی میان خود و پژو را حل کرده است.

اما در پایان و جدا از مصاحبه با آقای فربد زاوه، چندی پیش شایعاتی در فضای خودرویی کشور پیچیده بود که گویا گروه صنعتی ایران خودرو، کل بخش پلتفرم PF1 شرکت پژو را خریداری کرده بود و طبق آن قرار است تا خودروهایی در سگمنت های متفاوتی چون سدان، هاچبک، کراس اوور و… را تولید کند. البته طبق برخی اخبار، شرکت ایران خودرو قرار است تا علاوه بر سدان تارا، سدانی دیگر از این پلتفرم را طی سال های آینده تولید کند.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا