مکمل بنزین
برگزیده‌هاتحلیلیخبر

خودروسازان کرمانی، تولید پیکاپ ترالرد را از چنگ بهمن موتور در آوردند

احتمالا پیکاپ ترالرد را می‌شناسید. پیکاپی که از کمپانی ZX AUTO بوده و به عنوان برادر بزرگتر کاپرا2 شناخته می‌شود. ترالرد که در سال 96، برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو تهران، توسط بهمن موتور به نمایش درآمد، قرار بود تا از اواخر سال 97، وارد بازار ایران شود.

اما سخت‌تر شدن شرایط صنعت خودرو ایران، بواسطه اعمال تحریم‌های ظالمانه توسط آمریکا، باعث شد تا این پیکاپ به موازات سایر محصولات خودرویی دیگر، از ورود به بازار ایران منصرف شوند.

اما سال‌ها گذشت و به 99 رسیدیم. گویا قرار است تا خودروسازان چینی مختلفی با پایه‌ریزی های انجام شده در نیمه دوم امسال، تولید انبوه اکثر محصولاتشان را از سال آینده در ایران آغاز کنند. اما بحث ما درباره پیکاپ ترالرد بوده و قصد داریم تا در آینده به حواشی دیگر بپردازیم.

چند هفته پیش بود که به موازات بازدید استاندار استان کرمان از برخی خودروسازان خصوصی حاضر در این استان، اخباری دست اول از خودروهای جدیدی مانند JMC S350، کارمانیا eK1، جک T8 و… منتشر شد. اما در این میان تصویری نیز از پیکاپی زرد رنگ و بدون لوگو، توسط خبرگزاری ایرنا انتشار یافت که آنقدر مورد توجه مردم و اکثر رسانه ها قرار نگرفت.

این پیکاپ در اصل همان خودرو ZX ترالرد بوده و گویا قرار است تا با یک خودروساز کرمانی وارد مرحله مونتاژ شود. با مشاهده و فهم این موضوع، میتوان فهمید که احتمالا با کوتاهی انجام شده توسط شرکت بهمن موتور، شرکت معروف کرمانی تولید ترالرد را از آن خود کرده است. بدلیل اینکه تصاویر بیشتری از این پیکاپ در محوطه ای که حضور داشته، منتشر نشده است، هنوز نمی‌توان بصورت قطعی بیان کرد که کدام خودروساز این استان قرار است تا ترالرد را با لوگو خودش مونتاژ کند.

معرفی زد اکس ترالرد

منشاء پیکاپ‌های سایز بزرگ را، می‌توان علاقه آمریکایی‌ها به این نوع رده از پیکاپ‌ها دانست. این علاقه سبب شده تا چینی‌ها هم پیکاپ‌های بزرگی را روانه بازار کنند که بیشتر کپی بوده و مشخصات ظاهری آنها بسیار شبیه به غول‌های آمریکایی است؛ اما احتمالا همین پیکاپ‌های عظیم‌الجثه‌، روزی جای خودروهای فورد را در بازار آمریکا خواهند گرفت.

اما قبل از همه چیز، بهتر است بدانید که یکی از خودروسازان کمتر شناخته شده چینی که دست به تولید این پیکاپ ها را زده، ژانگ ژینگ است که به صورت مخفف ((ZX AUTO)) نامیده می‌شود. پیکاپ ترالرد هم تولید این خودروساز بوده و این خودرو را می‌توان از اولین پیکاپ‌های بزرگ چینی نام برد که حدود 4 سال پیش در این کشور رونمایی شد.

این خودرو دارای یک موتور 2.4 لیتری توربوشارژ بوده که باتوجه به وجود دو نوع گیربکس اتصالی در مدل‌های مختلفی مانند شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک، توانایی تولید 204 اسب بخار، قدرت و 350 نیوتن متر، گشتاور را خواهد داشت. همچنین باتوجه به ابعاد بزرگ ترالرد، قطعا این پیکاپ دودیفرانسیل است.

همچنین 5341 میلی‌متر طول این پیکاپ، نشان می‌دهد که با خودرو بزرگی روبرو هستیم که ارتفاع مناسب 1845 میلی‌متری دارد. اما وزن زیاد این خودرو عملکرد ترالرد را قطعا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از امکانات مهم پیکاپ ترالرد، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • ترمز دستی الکترونیکی (در نمونه فول)
  • تریم چرمی صندلی ها
  • مانیتور لمسی به همراه دوربین 360 درجه
  • باز و بسته کردن آینه ها بصورت برقی
  • دارای سنسور هشدار موانع در قسمت عقب و جلوی خودرو
  • چهار چرخ متحرک
  • کروزکنترل
  • و…

این خودرو با هدف تولید یک پیکاپ بزرگ ارزان‌قیمت روانه بازار چین شده و کمپانی ZX AUTO برای این پیکاپ، قیمتی در حدود 109 هزار یوان الی 170 هزار یوان را در نظر گرفته است که حدود قیمت نوع فول ترالرد در بازارهای جهانی، 24 هزار دلار می‌باشد. حال باید صبر کرد و دید که بالاخره کدام خودروساز مشهور کرمانی، تولید این پیکاپ را برعهده خواهد گرفت. اما باتوجه به برخی شایعات نسبت درست، گویا قرار است تا ترالرد، در ابتدا با گیربکس 6 سرعته دستی در ایران تولید شود.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا