Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

ساخت موتور تیوان 155 اسب بخاری در ایران آغاز شد

به‌تازگی شرکت توسعه قوای محرکه تیوان اعلام کرده که فرایند تولید پیشرانه‌های توربو را آغاز نموده است. شرکت توسعه قوای محرکه تیوان از شرکت‌های گروه بهمن در طرح کلان ملی، طراحی و تولید خانواده موتورهای 3 و 4 سیلندر کم‌مصرف با سطح آلایندگی یورو 6 و با حداکثر توان 143 تا 155 اسب بخار و گشتاور 220 تا 250 نیوتن متر را در دست اقدام دارد که تا پایان سال جاری فاز اول کارخانه ساخت موتور خود را به بهره‌برداری می‌رساند.

سید مجتبی میر سهیل مدیرعامل شرکت توسعه قوای محرکه تیوان، مجری طرح کلان ملی طراحی و ساخت خانواده موتور پرقدرت و کم‌مصرف یورو 6 همزمان با روز هوای پاک آخرین وضعیت اجرای این طرح را تشریح نمود.
با توجه به آلودگی هوای کلان‌شهرها بالأخص در اثر پدیده وارونگی در پاییز و زمستان، از دی‌ماه سال 92 با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از بخش خصوصی دانش‌بنیان جهت ارتقاء فناوری صنعت خودرو و تولید موتورهای کم‌مصرف و مطابق آلایندگی روز دنیا در دستور کار قرار گرفت و مقام معظم رهبری نیز طی چند مرحله لزوم تولید موتور کم‌مصرف خودرو مطابق فناوری‌های روز دنیا و تحقق این طرح کلان ملی را مطالبه نموده‌اند.

بر این مبنا شرکت توسعه قوای محرکه تیوان به‌عنوان سرمایه‌گذار بخش خصوصی، طراحی و تولید خانواده موتورهای کم‌مصرف و با سطح آلایندگی یورو 6 سه سیلندر با توان 143 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن متر و 4 سیلندر با توان 155 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن متر را در دست اقدام دارد که به‌زودی نیز کارخانه ساخت موتور تیوان نیز با تیراژ بالا آغاز به‌کار می‌کند.

فناوری فعلی موتور خودروهای داخلی در حال تولید مربوط به دو دهه گذشته بوده و با به‌کارگیری فناوری قدیمی برای موتور 3 سیلندر با حجم 1.2 لیتر، حداکثر توان قابل حصول در محدوده 75 تا 85 اسب بخار و گشتاور 95 تا 100 نیوتن متر است اما با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا جهت ارتقاء راندمان و درعین‌حال کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها (ازجمله فناوری‌هایی مانند پاشش مستقیم سوخت داخل محفظه احتراق، به‌کارگیری توربوشارژ، سر سیلندر یکپارچه با منیفولد خروجی، بلوک سیلندر آلومینیومی به‌صورت ریخته‌گری یکپارچه با بوش سیلندر چدنی و …) محصول موتور 3 سیلندر شرکت تیوان دارای 143 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن گشتاور است که در نوع خود پرقدرت‌ترین موتور تولیدی خودروهای سواری داخل کشور و دارای کمترین مصرف سوخت و سطح آلایندگی یورو 6 است.

با بهره‌برداری از این طرح کلان ملی تا پایان سال، تولید انبوه موتورهای با فناوری بالا و کم‌مصرف در محدوده 5 لیتر در 100 کیلومتر بر روی خودروهای سواری اجرا و یکی از منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید محقق خواهد شد. همچنین به‌منظور اطمینان از تداوم چرخه نوآوری و توسعه و به‌روزرسانی محصولات، طی سرمایه‌گذاری مشترک انجام‌شده تیوان با دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آزمایشگاه ملی و مرکز نوآوری قوای محرکه پیشرفته (الکتریکی، هیبریدی، احتراقی) برای انواع خودروهای سبک و سنگین تا توان 430KW به‌عنوان اولین و مجهزترین مرکز آزمون و توسعه قوای محرکه الکتریکی و احتراقی کشور تا سطح استاندارد یورو 6 ایجاد گردیده است که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. برای ایجاد این آزمایشگاه بالغ‌بر 1000 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مشترک بین صنعت و دانشگاه صورت پذیرفته است و با آغاز به‌کار، دانشگاه تهران در بین 5 دانشگاه برتر دنیا در حوزه طراحی و آزمون قوای محرکه پیشرفته قرار می‌گیرد.

آشنایی با شرکت تیوان (T-One):

این شرکت در سال 2016 تأسیس‌شده و همکاری را با کمپانی AVL اتریش آغاز نموده است. بر اساس شنیده‌ها، خط تولید و مونتاژ سری اول پیشرانه‌های مشترک تیوان (T-one) به ایران رسیده و مراحل نصب و راه‌اندازی را پشت سر می‌گذارد. چند روز قبل یکی از مدیران تیوان و گروه بهمن در همایش موتورهای درون‌سوز ساپکو سخنرانی را ارائه داد و اعلام کرد که فاز اول پیشرانه‌های این شرکت قابل‌استفاده از محصولات داخلی سواری است. چند سال قبل، پیش از آغاز تحریم‌ها تیوان و مگا موتور این پیشرانه جدید را برای محصولات سایپا معرفی کردند و حال با آغاز فرایند تولید این موتور، امکان دارد که در آینده نزدیک، قوای محرکه خانواده SP100 سایپا از این دسته پیشرانه‌ها تأمین شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.