مکمل بنزین
خبر

موتور و پیشرانه جدید ایران خودرو رونمایی شد؛ زمان رونمایی از تارا برقی

ظهر امروز بود که گروه صنعتی ایران خودرو، در مراسمی که با حضور خبرنگاران و بخصوص وزیر صمت انجام شد، از موتور جدید و کم مصرف خود رونمایی کرد. این موتور که سه سیلندر بوده و گویا تنها حدود یک لیتر حجم دارد، تنفس طبیعی بوده و در شبیه‌سازی های انجام شده، توانایی تولید 72 اسب بخار، قدرت و 98 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

اما درادامه، مدیرعامل ایران خودرو از برنامه طراحی و تولید موتورهای آینده این شرکت خبر داد و گفت: راهبرد طراحی و توسعه موتورهای کم حجم و پرقدرت سه سیلندر با استفاده از فناوری هایی چون توربوشارژ و تزریق مستقیم بنزین در مسیر بهبود عملکرد و افزایش کارایی موتور خودروها در دستور کار ایران خودرو قرار دارد که پس از رونمایی نمونه موتور یک لیتری، نمونه موتور ١.٣ لیتری در بهار سال آتی رونمایی خواهد شد.

البته بهتر است بدانید که رونمایی از موتور نمونه ١.٣ لیتری توربوشارژ نیز در تابستان سال آینده در دستور کار قرار دارد.
قوای محرکه کم مصرف در چرخه عمر محصول،‌ تولید و توسعه بر پایه توان سازندگان داخلی و ارتقای دانش، قابلیت کاربرد در خودروهای دو رگه، کاهش تولید گازهای گلخانه ای، مالکیت ایرانی محصول و فرآیند، قابلیت صادرات محصول، قابلیت به اشتراک گذاری محصول برای خودروسازان داخلی منطبق بر نقشه راه قوای محرکه، کاهش انتشار آلایندگی ها، ایجاد اشتغال و توسعه خطوط تولید سازندگان، کوچک سازی با بهبود عملکرد، صرفه جویی ارزی و کاهش مصرف سوخت از نتایج به کارگیری این پروژه است.
طبق برنامه ریزی صورت گرفته، تولید انبوه موتور یک لیتری تنفس طبیعی در زمستان سال 1401 و به دنبال آن تولید انبوه موتور 1.3 لیتری توربوشارژ نیز در زمستان سال 1402 آغاز خواهد شد.

مقیمی همچنین در ادامه بیان کرد: با تاکید بر این که کاهش تعداد سیلندر موتور لزوما به معنا کاهش توان و قدرت موتور نیست، خاطرنشان کرد: خانواده موتور سه سیلندر ایران خودرو دارای قابلیت انطباق با استاندارد آلایندگی یورو شش، شامل پنج نوع موتور است که توان آنها از ۷۲ تا ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز از ۹۸ تا ۲۴۰ نیوتن متر است.

اما در این مراسم که علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت نیز حضور داشت، گفت که دیگر خودروسازان نیز می‌توانند از این موتور در راستا کاهش ارزبری استفاده کنند تا تمامی خودروسازان داخلی (تولیدکنندگان و مونتاژکاران) به سمت موتور ایرانی بیایند.
وی با اعلام این‌که بر اساس طرح کمیته خودرو وزارت صمت برای افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در شش ماه جاری (تا پایان‌‌خردادماه) برنامه‌ریزی شده، اضافه کرد: با رشد تولید خودرو مواجه هستیم و این هدف‌گذاری به خوبی در حال جلو رفتن است.

اخباری از دیگر پیشرانه های ایران خودرو

اما جدا از خبر رونمایی موتور سه سیلندر ایران خودرو، مقیمی به تشریح برنامه ها و اقدامات این شرکت در حوزه کاهش مصرف سوخت محصولات گفت: اجرای مراحل استاندارد مصرف سوخت در تمامی محصولات، کاهش شمارگان تولید موتورهای پرمصرف، داخلی سازی موتورهای کم مصرف TU5 و TU3 و افزایش شمارگان تولید این موتورها و طراحی و ارتقای موتور کم مصرف و دوگانه سوز EF7 از جمله پروژه‌های توسعه ای ایران خودرو در سال های اخیر بوده است.
مقیمی از رونمایی موتورهای ارتقا یافته XU و EF7 با پسوند پلاس در بهمنماه امسال خبر داد و گفت: این موتورها نیز با توان مهندسی و ظرفیت های سازندگان داخلی طراحی شده و به مرحله تولید خواهد رسید. نوع ارتقا یافته موتور EF7 کاهش مصرف یک لیتری بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش را به همراه خواهد داشت.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو توسعه گیربکس محصولات و طراحی و تولید گیربکس شش دنده دستی و اتوماتیک را از دیگر برنامه های ایران خودرو برشمرد و گفت: این اقدامات به منظور بهبود عملکرد خودرو و کاهش مصرف سوخت انجام می‌شود.
مقیمی با بیان این که خودروی تارا را با نام و نشان ایران خودرو به زودی به تولید انبوه خواهیم رساند، از راه اندازی خط تولید گیربکس شش سرعته در روزهای آینده خبر داد و بیان کرد که استفاده از این گیربکس، کاهش دو تا 2.5 درصدی در مصرف سوخت خودرو را به دنبال خواهد داشت؛ رانا پلاس نخستین محصولی خواهد بود که به این گیربکس مجهز خواهد شد.

مقیمی از برقی سازی خودروی تارا با هدف بومی سازی دانش یکپارچگی اجزای پلتفرم برقی و بالا بردن میزان عمق خودکفایی قطعات و مجموعه های الکتریکی خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ نمونه خودروی تارا برقی رونمایی خواهد شد.

در حال حاضر، راهبرد طراحی، توسعه موتورهای کم حجم و پرقدرت سه استوانه با استفاده از فناوری هایی چون توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت در مسیر بهبود عملکرد و افزایش کارایی موتور خودروها در دستور کار ایران خودرو قرار دارد که پس از رونمایی نمونه موتور یک لیتری، نمونه موتور ١.٣ لیتری در بهار سال آتی رونمایی خواهد شد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا