مکمل بنزین
خبرداخلی

بنزین دوباره سهمیه بندی شد: افزایش قیمت این بار به صورت تصاعدی!

IMAGE634726828470323011

به گزارش چرخان به نقل از خبرگزاریمهر: در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی پس از تصویب تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، پیشنهاد احمد توکلی به تصویب رسید و به قانون هدفمندی اضافه شد. بر این اساس کارت‌های سوخت که مدتی بود بدون استفاده شده بودند، به‌کار گرفته می‌شوند. بر اساس تصمیم‌گیری جدید مجلس، دولت موظف است تا تدبیری بی‌اندیشد و حداکثر ۴ ماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین شامل بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز نماید و از آن تاریخ عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفاً با استفاده از کارت مذکور بر اساس احکام زیر مجاز است:

۱ ـ وسایل نقلیه‌ای مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند شد که دارای برگ معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث بوده و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت کرده باشند.

۲ ـ هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد.

۳ ـ قیمت انواع سوخت برابر قیمت آن‌ها در پایان سال ۹۴ خواهد بود. همه انواع سوخت تک نرخی خواهد بود.

۴ ـ در صورتی که وسیله نقلیه‌ای با استفاده از کارت سوخت جایگاه سوخت گیری کند، علاوه بر پرداخت بهای سوخت، به میزان قیمت تمام شده سوخت به عنوان عوارض استفاده کارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.

۵ ـ از تاریخ الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت، موضوع صدور این تبصره، دولت مکلف است از مصرف کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده ها و خیابان‌ها و تاسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک به روش مذکور در بند ۵ دریافت کند.

۶ ـ متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک ماه و بر اساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یک تا ۶ سیلندر) به عنوان پله اول تعیین می‌گردد و پلکان‌های بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه می‌شود.

براساس قانون جدید قیمت بنزین در ۴ پله به‌صورت طبقاتی تعیین شده به طوریکه در پله اول نرخ بنزین مانند پایان سال ۹۴ هر لیتر ۱۰۰۰ تومان خواهد بود و اگر مصرف ماهانه بنزین شخص بین ۱۸۰ لیتر تا ۲۲۰ لیتر باشد ۵۰۰ تومان به این قیمت اضافه شده و هر لیتر ۱۵۰۰ تومان می‌شود، همچنین اگر از ۲۲۱ لیتر تا ۲۶۰ لیتر بنزین مصرف کند نسبت به پله اول ۷۵۰ تومان این مبلغ افزایش می‌یابد و به ۱۷۵۰ تومان به ازای هر لیتر خواهد شد. در صورتی که شخص بیش از ۲۶۰ لیتر بنزین مصرف کند باید برای هر لیتر بنزین ۲۰۰۰ تومان پرداخت کند. همچنین استفاده از کارت جایگاه سوخت به منزله احتساب بنزین ۲۰۰۰ تومانی است.

جدول قیمت‌های جدید بنزین
 
نام پله میزان مصرف ماهانه میزان افزایش مصرف ماهانه قیمت بنزین معمولی قیمت بنزین سوپر
یک ۱۸۰ لیتر ۰  ۱۰۰۰ تومان  ۱۲۰۰ تومان
دو  ۱۸۱ تا ۲۲۰ لیتر  ۵۰۰ تومان  ۱۵۰۰ تومان  ۱۷۰۰ تومان
سه ۲۲۱ تا ۲۶۰ لینر ۷۵۰ تومان  ۱۷۵۰ تومان  ۱۹۵۰ تومان
چهار ۲۶۱ لیتر به بالا ۱۰۰۰ تومان  ۲۰۰۰ تومان ۲۲۰۰ تومان
استفاده از کارت جایگاه
قیمت آزاد  قیمت آزاد  قیمت آزاد

 با اعمال قانون جدید از سوی هیئت دولت کارت سوخت اهمیت بسیاری پیدا می‌کند چرا که اگر خودروی شخصی کارت سوخت نداشته باشد و در سوخت گیری دچار مشکل شود، حق شکایت نخواهد داشت و به درخواست وی رسیدگی نمی‌شود. همچنین تعداد کل کارت‌های موجود در جایگاه به ۲ عدد کاهش می‌یابد که اگر همه بخواهند از آن استفاده کنند وقت زیادی تلف خواهد شد.

آپدیت: مصوبه افزایش پلکانی قیمت بنزین به کمیسیون تلفیق بازگشت!

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا