مکمل بنزین
گوناگونخبر

فیس‌لیفت هایما S5، کراس‌اووری که به ایران نرسید

شرکت چینی هایما که در ایران آن‌را با کراس‌اوورهایش می‌شناسیم، در سال 1992 از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با مزدا تأسیس شد. البته این همکاری در سال 2009 پایان یافت و هایما به‌طور مستقل به فعالیت خود ادامه داد. این شرکت در نمایشگاه خودروی پکن 2014 برای اولین بار کراس‌اوور کامپکت S5 را رونمایی کرد. این خودرو در همان سال با یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس پنج سرعته دستی و یک موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس CVT به بازار چین عرضه شد.

در سال 1396 نیز ایران‌خودرو مونتاژ این کراس‌اوور چینی را آغاز و آن‌را با پیشرانه توربو و گیربکس CVT به بازار عرضه کرد؛ اما S5 در ایران خیلی فرصت عرض‌اندام پیدا نکرد زیرا تنها سه سال روی خط تولید دوام آورد و چند ماه پیش تولید آن به دلیل تحریم‌ها در کشور متوقف شد. از سوی دیگر اما هایما در نمایشگاه خودروی پکن 2018 نسخه جدید S5 را با تغییرات کاملی در داخل و خارج معرفی کرد. هرچند از این خودرو به‌عنوان نسل دوم S5 یاد می‌شود اما در اصل یک فیس‌لیفت کلی به‌حساب می‌آید که در آن طراحی دماغه خودرو به‌طور کامل تغییر کرده است.

در جلوی فیس‌لیفت هایما S5 جلوپنجره جدید به همراه چراغ‌های دوقسمتی طراحی شده که نمای بسیار بهتری نسبت به قبل دارند. مثل همه فیس‌لیفت‌ها، پروفیل جانبی خود تقریباً دست‌نخورده باقیمانده اما در عقب هم چراغ‌ها، درب صندوق و سپر جدیدی به چشم می‌خورد. S5 در داخل نیز تحول بزرگی را تجربه کرده و به داشبورد، غربیلک فرمان، رو دری‌ها و کنسول مرکزی کاملاً جدیدی مجهز شده است. این داشبورد جدید با سه دریچه تهویه میانی مستطیلی و یک نمایشگر بزرگ در بالا، نمای بسیار بهتر و لوکس‌تری نسبت به طراحی نه‌چندان جالب قبلی پیدا کرده است.

در بخش قوای محرکه فیس‌لیفت S5 اما تغییری صورت نگرفته و این خودرو همچنان با همان پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با 122 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور و 1.5 لیتری توربو با 163 اسب بخار قدرت و 223 نیوتن متر گشتاور به بازار چین عرضه شد. قیمت این خودرو در چین از 69,800 یوآن معادل 10,800 دلار آغاز می‌شد و نهایتاً به 116,800 یوآن معادل 18,300 دلار می‌رسید. بااینکه فیس‌لیفت S5 از طراحی و ویژگی‌های جدیدی برخوردار شده و تازه به بازار آمده بود اما تولید آن در سال 2019 خاتمه یافت و هم‌اکنون S5 دیگر در چین هم عرضه نمی‌شود.

بااین‌وجود، اگر امکان همکاری ایران‌خودرو با هایما وجود داشت و تولید S5 در کشورمان ادامه پیدا می‌کرد، ایران‌خودرو می‌توانست نسخه فیس‌لیفت این کراس‌اوور چینی را در ایران تولید کند که در این صورت، S5 جدید به لطف طراحی بیرونی جذاب و کابین مدرن و لوکس احتمالاً در بازار با استقبال مناسبی روبرو می‌شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا