مکمل بنزین
رپورتاژ

چری برند متفاوت چینی

چری یک کمپانی دولتی چینی است که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و از سال ۲۰۰۱ صادرات محصولاتش را آغاز کرد. روند صعودی پیشرفت چری به گونه‌ای بود که از سال ۲۰۰۳ به عنوان بزرگترین صادر کننده خودرو در چین معرفی شده و پیشرفت صنعتی حیرت انگیزی داشته است. محصولات چری از اولین خودروهای چینی بود که وارد بازار ایران شد، و در ابتدا با نام MVM معرفی شد. نمونه‌های اولیه ام وی ام وارداتی به ایران، کیفیت چندان مطلوبی نداشتند و شاید همین باعث شد که از نام خودروهای چینی خیلی به نیکی یاد نشود. اما در چند سال اخیر لاین محصولات لوکس چری، تمام تصورات از خودروهای چینی را تغییر داده و در میان پرفروش‌ها و موفق‌های بازار خودرو قرار گرفته‌اند. سدان‌های لوکس چری با نام‌های آریزو ۵ و آریزو۶، و کراس اوورها با نام تیگو ۵ و تیگو ۷ معرفی شده‌اند. از میان خودروهای میان رده نسبتا خوب شرکت چری که با نام ام وی ام در بازار خودروی ایران حضور دارند نیز می‌توان به ام وی ام ۳۱۵، ام وی ام ۵۳۰، ام وی ام ۵۵۰، و سه کراس اوورX22، X33 و X55 اشاره کرد که البته این آخری در کشور چین با نام چری تیگو ۴ رونمایی شده و در رده خودروهای لوکس قرار می‌گیرد و اینکه چرا در ایران با نام ام وی ام به فروش می‌رسد، از آن نکات جالبی است که فقط در ایران می‌توان پیدا کرد! در این مطلب تنها خودروهای لوکس برند چری را معرفی خواهیم کرد.

چری آریزو ۵ و آریزو ۶ توربو

از نقطه‌نظر ظاهر چینی‌ها در خودروسازی نمرات قابل‌قبولی می‌گیرند. مثلا اگر کسی که اهل دنیای خودرو نیست یا به‌عبارتی ساده‌تر ماشین‌باز نیست، با خودرویی چینی روبه‌رو شود، به احتمال زیاد متوجه نخواهد شد که این خودرو ساخت چین است. اگر با یک ماشین‌باز تمام‌عیار روبه‌رو باشید، داستان فرق خواهد کرد و سریع متوجه می‌شود که با خودرویی چینی روبه‌روست. ضمن اینکه احتمالا درمی‌یابد که در طراحی ظاهر و آپشن‌های خودرو هم از نمونه‌های آمریکایی و اروپایی الهاماتی گرفته شده است(منظور از الهامات همان کپی‌برداری خودمان است). زبان طراحی چری برای هر دو سدان آریزو ۵ و ۶ کاملا یکسان است. طراحی ظاهری این دو خودرو نسبت به دیگر سدان‌های چینی موجود در بازار، یک سروگردن بالاتر بوده و می‌توان آن‌ها را جذاب خواند. به خصوص چری در آریزو۶، ظرافت‌های بیشتری را در طراحی چراغ‌ها و خطوط روی بدنه به کار برده که باعث ایجاد یک ترکیب مدرن‌تر در این خودرو شده است. این جذابیت در داخل کابین چری آریزو ۶ نیز به مراتب بیشتر از آریزو ۵ است و فضای داخلی این خودرو با نورپردازی آبی زیبایی که دارد، کاملا مدرن و آرامش‌بخش به نظر می‌رسد. به لحاظ فنی هر دو خودرو از یک پیشرانه مشابه ۱.۵ لیتری توربو شارژر استفاده می‌کنند که قدرت ۱۴۷ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را برای این خودروها فراهم خواهد کرد. این قدرت، آریزو ۵ را در ۱۰ ثانیه و آریزو ۶ را در ۱۱ ثانیه از صفر به صد کیلومتر خواهد رسانید. در بخش امکانات و ایمنی نیز هر دو خودرو تقریبا یکسان عمل کرده‌ و لیست کاملی از امکانات رفاهی را برای خریداران فراهم آورده‌اند. آریزو ۶ البته امکانات بیشتری مانند ترمز دستی برقی، گرمکن صندلی و فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه و سنسور جلو را نیز دارد. با این اوصاف می‌توان گفت که چری آریزو در هر دو مدل، خودروی نسبتا خوبی است و ارزش خرید بالایی دارد. اگر قصد خرید مدل کارکرده یکی از این دو سدان را داشته باشید، با کمک کارشناسی خودرو چری آریزو کارنامه، می‌توانید یک مدل سرحال و روپای این خودرو را بیابید.

چری تیگو ۵ و ۷

علاقه مردم ما به خودروهای کراس اوور و شاسی بلند، موجب شده که موجی از واردات این خودروها از برندهای مختلف در ایران را شاهد باشیم. بالا بودن قیمت شاسی بلندهای ژاپنی و کره‌ای، بسیاری از افراد طبقه متوسط را به سمت کراس اوورهای چینی سوق داده است. در این میان کراس اوورهای چری، نسبت به بسیاری از کراس اوورهای چینی موجود در بازار، خودروهای خوب و با ارزش خرید بالایی هستند. طراحی ظاهری هر دو خودرو شباهت زیادی به هم دارد اما در ظاهر تیگو۷ ظرافت‌های بیشتری را می‌توان دید. کابین هر دو کراس‌اوور، مدرن و جذاب و راحت است. به خصوص تیگو ۷، با صندلی‌های لوکس و راحتش، حس نشستن در یک خودروی مدرن را به راحتی القا می‌کند. تیگو ۵ مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری با قدرت ۱۳۹ اسب‌بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتن متر است که قدرتش این خودرو را در مدت زمان ۱۳ ثانیه از صفر به صد کیلومتر می‌رساند. در طرف مقابل، تیگو ۷ با پیشرانه ۱.۵ لیتری خود، قدرتی معادل ۱۴۷ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر دارد و با شتاب ۱۰.۹ ثانیه صفر تا صد کیلومتر را طی می‌کند. به لحاظ فنی، هر دو خودرو در نوع خود، قابل توجه و قدرتمند هستند. اما مزیت تیگو ۷ کم مصرف بودن آن نسبت به تیگو ۵ است. در بخش امکانات ایمنی و رفاهی، هر دو خودرو تقریبا لیست کاملی از امکانات روز خودروهای دنیا را در خود جمع کرده‌اند. تیگو ۷ امکاناتی مانند سنسور جلو، اتولایت، دوربین جلو، و سیستم‌های پایداری متنوع‌تری نسبت به تیگو ۵ دارد. بسیاری از افراد به هنگام خرید خودروهای دست دوم چینی بابت سلامت فنی و آپشن‌های این خودروها تردید دارند. اما حقیقت این است که کیفیت ساخت خودروهای جدید چینی واقعا قابل قیاس با قبل نیست. با این حال اگر می‌خواهید یک خرید مطمئن داشته باشید، پیشنهاد ما مشورت با کارشناسان خرید خودرو در سایت کارنامه  به آدرس www.karnameh.com است، که با بررسی دقیق تمامی زوایای خودرو، خیال شما را از بابت هزینه‌ای که می‌پردازید، راحت خواهند کرد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا