Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

رطوبت‌‎سازها چه انواعی دارند و چگونه باعث افزایش رطوبت محیط می‌شوند؟

افزودن رطوبت به هوای خانه می‌تواند کیفیت آن را بهبود بخشد و تاثیرات مثبتی بر سلامتی خانواده شما داشته باشد. همچنین در صنعت، برای مثال در سالن‌های قارچ، میزان رطوبت هوا می‌تواند تاثیر زیادی بر بازدهی کسب‌وکار داشته باشد. یکی از روش‌های افزایش رطوبت هوا، استفاده از دستگاه‌های رطوبت‎‌ساز است که امروزه در انواع مختلفی تولید و به‌منظور کاربردهای عمومی و یا صنعتی روانه بازار می‌شوند. در این مقاله به‌تفصیل در مورد رطوبت‎سازها صحبت می‌کنیم و اطلاعاتی را در مورد انواع رطوبت‎سازها، در اختیار شما خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

رطوبت‌ساز چیست؟

رطوبت‌‎ساز وسیله‌ای است که به‌منظور تنظیم میزان رطوبت هوا مورداستفاده قرار می‌گیرد. این وسیله معمولا در فضاهای صنعتی مانند سالن‌های قارچ یا دامداری‌ها به کار گرفته می‌شود. البته امروزه به‌منظور مطبوع کردن هوا در برخی فضاهای عمومی مانند پاساژها یا حتی در خانه‌ها نیز از این وسیله استفاده می‌شود. امروزه عملکرد بسیاری از دستگاه‌های رطوبت‎ساز به این صورت است که ذرات ریز آب را به هوا می‌پاشند که معلق بودن این ذرات در فضا، باعث افزایش رطوبت هوا می‌شود.

التراسونیک‌ها، رطوبت‌سازهای پیشرفته و امروزی

یکی از محبوب‌ترین انواع رطوبت‌‎سازها، رطوبت‌سازهای التراسونیک هستند. این رطوبت‌‎سازها بر یک نوع تکنولوژی بسیار کارآمد متکی هستند. رطوبت‌‎ساز التراسونیک دارای یک مخزن آب و تعدادی اجزای ارتعاش ‎دهنده است. این اجزا، ارتعاشاتی با فرکانس بسیار بالا ایجاد می‌کنند که بالاتر از محدوده شنوایی انسان است و به همین جهت به این نوع رطوبت‌‎ساز، التراسونیک می‌گویند. این ارتعاشات، قطرات ریز آب را وارد هوا می‌کنند که این ذرات با گرفتن گرمای محیط و درواقع بخار شدن، رطوبت هوا را افزایش می‌دهند. این در حالی است که رطوبت‎سازهای سنتی، با استفاده از گرما یا روش‌های دیگر، آب موجود در دستگاه را بخار می‌کنند و سپس بخار را به هوای محیط منتقل می‌کنند.

موارد زیر را می‌توان به‌عنوان مزایای یک رطوبت‌‎ساز التراسونیک نسبت به رطوبت‌‎سازهای تبخیری، نام برد:

رطوبت‌‎سازهای تبخیری در مرطوب‌سازی خوب عمل می‌کنند؛ اما اگر فرایند مرطوب‌سازی بیش‌ازاندازه انجام شود، این ویژگی خوب می‌تواند به یک عیب تبدیل شود، مسئله‎ای که در رطوبت‌‎سازهای تبخیری می‌بینیم. اما یک رطوبت‌‎ساز التراسونیک می‌تواند رطوبت موجود در هوا را تشخیص دهد و درصورت نیاز، خودبه‎خود خاموش شود. این ویژگی باعث می‌شود که رطوبت اتاق، همواره در سطح مطلوب و معین باقی بماند.

رطوبت‌‎سازهای التراسونیک را می‌توان به‌منظور مصارف صنعتی نیز مورداستفاده قرارداد. به‌طوری‌که این نوع رطوبت‎ساز را به‌عنوان بهترین رطوبت ساز پرورش قارچ نامیده‌اند.

مکانیسم رطوبت‎سازی در این نوع رطوبت‎ساز، این اجازه را به تولیدکنندگان می‌دهد که دستگاه را کوچک و کاملا جمع‌وجور بسازند. به همین دلیل فضای کمی توسط این نوع رطوبت‎ساز اشغال می‌شود.

هرچند این نوع رطوبت‎ساز نیز همانند انواع دیگر رطوبت‎سازها، صدایی را ایجاد می‌کند، اما صدای ایجادشده توسط آن بسیار آرام است و تنها در یک اتاق کاملا ساکت شنیده می‌شود.

ازآنجایی‌که این نوع رطوبت‎ساز، در طول فرایند مرطوب‌سازی، هیچ حرارتی ایجاد نمی‌کند، نسبت به رطوبت‎سازهای تبخیری بسیار ایمن‌تر است. مخصوصا زمانی که از این دستگاه در اتاق کودکان استفاده می‌کنید، اهمیت موضوع دوچندان می‌شود. البته توجه داشته باشید که امروزه انواعی از رطوبت‎سازهای تبخیری که بدون ایجاد حرارت، رطوبت محیط را افزایش می‌دهند نیز ساخته می‌شوند.

در استفاده از این نوع رطوبت‎ساز، نیازی به تعویض فیلتر نیست. درحالی‌که در یک رطوبت‎ساز تبخیری، فیلتر باید به‌صورت دوره‌ای تعویض شود.

به‌عنوان مزیت آخر رطوبت‎سازهای التراسونیک، می‌توان به مصرف برق پایین این دستگاه‌ها اشاره کرد.

قیمت رطوبت ساز التراسونیک در بازه نسبتا وسیعی قرار دارد، زیرا انواع مختلفی از این نوع رطوبت‎ساز توسط تولیدکنندگان متفاوتی در سراسر جهان تولید می‌شوند. تکنولوژی به‌کاررفته در تولید دستگاه، ظرفیت دستگاه و مواد اولیه استفاده شده در تولید آن، ازجمله متغیرهایی هستند که باعث تفاوت در قیمت انواع مختلف رطوبت‎ساز التراسونیک می‌شوند.

در نگهداری از رطوبت‎سازهای التراسونیک، نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا دستگاه بیشترین بازدهی را داشته باشد و درعین‌حال، طول عمر آن نیز افزاش یابد:

دستگاه را روی یک میز یا قفسه قرار دهید. این مسئله موجب می‌شود تا ذرات ریز آب در نقاط مختلف اتاق پخش شوند و افزایش رطوبت در همه جای اتاق به‌طور یکنواخت و یکسان انجام شود. در صورتی که رطوبت‎ساز را بر روی زمین قرار دهید، ذرات آب تنها در یک قسمت از اتاق قرار می‌گیرند که همین امر باعث می‌شود تبخیر ذرات آب با سرعت کمی انجام شود. از طرفی تنها یک قسمت کوچک از اتاق مرطوب خواهد شد.

آب‌ لوله‌کشی خانه شما حاوی مقداری مواد معدنی است. استفاده از این نوع آب در رطوبت‎ساز، باعث تجمع مواد معدنی در دستگاه می‌شود و ورود این نوع مواد به فضای خانه می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. پس تا حد امکان از آب مقطر بدین منظور استفاده کنید.

دستگاه را هر چند وقت یک‌بار کاملا تمیز کنید. هرگونه ماده معدنی و باکتری انباشته‌شده در دستگاه می‌تواند وارد فضای خانه شود. وجود این مواد در هوای محیط، برای انسان و مخصوصا افراد مبتلا به آسم می‌تواند خطرآفرین باشد. دستورالعمل‌های موجود در دفترچه راهنمای دستگاه را کاملا مطالعه کنید و بر اساس آن، رطوبت‎ساز را به‌طور دوره‌ای، تمیز و خالی از هرگونه مواد اضافی کنید.

رطوبت‌ساز پروانه‌ ای به چه شکل عمل می‌کند؟

رطوبت ساز پروانه ای بیشتر در مکان‌های صنعتی و تولیدی به کار می‌رود. همان‌گونه که از نام این نوع رطوبت‎ساز پیداست، دارای پروانه‌ای است که این پروانه آب را به قطرات بسیار ریز تبدیل می‌کند. قطرات ایجادشده با سرعت بالا به محیط فرستاده می‌شوند و بدین ترتیب رطوبت هوا افزایش می‌یابد. در ضمن باک موجود در این نوع رطوبت‎ساز به یک نوع شناور پیشرفته تجهیز شده است. زمانی که باک به لوله آب متصل شده باشد، این شناور به‌طور خودکار، باک دستگاه را پر می‌کند و دیگر نیازی به پر کردن باک به‌صورت دستی نیست. همچنین رطوبت‎سازهای پروانه‌ای معمولا به تایمر مجهز هستند تا بتوان زمان خاموشی دستگاه را تعیین کرد که در مصارف صنعتی، مزیت مهمی محسوب می‌شود. علاوه بر این، سنسورهای تعبیه‌شده در این رطوبت‎سازها، توانایی تشخیص میزان رطوبت هوا را دارند و می‌توانند در هنگام لزوم فرمان خاموشی را به دستگاه صادر کنند.

از مهم‌ترین کاربردهای رطوبت‌‎ساز پروانه‌ای، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلخانه‌ها: سالن‌های پرورش قارچ، زعفران و موارد دیگر
  • صنایع توتون و تنباکو
  • به‌منظور تازه و سالم نگه‎داشتن چای در انبارها
  • صنایع نساجی
  • به‌منظور مرطوب نگه‌داشتن چوب در کارگاه‌ها
  • سردخانه‌ها
  • به‌منظور سالم نگه‌داشتن دارو در انبارها
  • صنایع دام و طیور

رطوبت‌ساز فیتیله‌ای، با عملکردی ساده

یکی از انواع دیگر رطوبت‎‌سازها که البته امروزه کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند، رطوبت‎‌سازهای فیتیله‌ای هستند. عملکرد این نوع رطوبت‎‌سازها بسیار ساده است، بدین ترتیب که آب را به‌وسیله فن‌ها در هوا پخش می‌کنند و تبخیر آب باعث افزایش نسبی رطوبت هوا می‌شود.

جمع‌بندی

همان‌گونه که گفتیم، انواع متفاوتی از رطوبت‌‎سازها با ظرفیت‌ها، فنّاوری‌ها و مدل‌های مختلف در بازار وجود دارند. به همین جهت در هنگام خرید یک رطوبت‎‌ساز، چه به‌منظور مصارف صنعتی و چه مصارف عمومی، باید دقت کامل به خرج داد تا بتوان با کمترین هزینه ممکن، رطوبت‌‎سازی را خریداری کرد که نیازهای ما را به‌طور کامل پاسخگو باشد. سایت ایستگاه، بستر مناسبی را فراهم کرده است تا افرادی که در زمینه فروش انواع کالاها از جمله رطوبت‌‎سازها فعالیت می‌کنند، بتوانند کالای خود را به دیگران عرضه کنند. همچنین خریداران می‌توانند با مراجعه به این سایت، رطوبت‌‎سازهای موردنظر خود را پیدا و اقدام به خریداری کنند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.